auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Omega: Blijft scheef trekken bij remmen. Nieuwe banden helemaal weg.

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: X25XE

Een raar probleem, waarvoor de garage geen oplossing meer weet.
In jan. 2011 werden bij mijn auto voorbanden, remblokken en wieldraagarmen (voor, incl. fuseekogel) vervangen. Stuurkogels vielen binnen de APK marge. De auto is ook uitgelijnd.
Een paar dagen of een week (weet ik niet meer) nadat ik hem terugkreeg, voelde ik dat de auto iets naar links trok bij de aanzet van het remmen. Als ik niet remde trok hij ook niet scheef. Dat werd geleidelijk aan heel langzaam erger, totdat ik na een maand of 5 (juni) bij remmen op hoge snelheid (120 km/h) het stuur goed moest vasthouden vanwege de ruk naar links. Als ik dan doorremde kon ik het stuur wel weer loslaten en bleef hij rechtuit gaan. Als ik de rem losliet, voelde het alsof er iets in de wielophanging weer op z'n plek schoot.
In de daaropvolgende 2 weken, verslechterde opeens de wegligging heel sterk (dus nu ook als ik niet remde, maar gewoon rechtuit reed). Na twee weken kon ik hem niet meer rechthouden op de snelweg. Elke oneffenheid moest ik met een forse stuurbeweging corrigeren.
Ik dacht dat er misschien een of meer wielbouten niet goed vastgedraaid waren. Toen ik thuisgekomen mijn voorbanden eens bekeek, bleek dat de binnenkant van beide voorbanden tot op het ijzerdraad was weggesleten (2 cm. breed), links was het erger dan rechts. De banden waren nieuw in januari, dus 6 maanden oud en ze hebben hooguit 7000 km. gelopen.
In juli ging ik terug naar de garage:
Daar bleek dat:
- het rubber (achterste) uit de linker voowieldraagarm eruit lag (terwijl die draagarm dus nog maar 6 maanden oud was).
- Een stuurkogel helemaal aan gort was.
Vervolgens zijn de voorbanden weer vervangen. Het draagarmrubber is vervangen. En de stuurkogel is vervangen. De auto is uitgelijnd. Probleem niet opgelost. Toen is het voorste draagarmrubber vervangen (linker draagarm). De banden zijn van voor naar achter verwisseld. De remmen zijn getest op de remtestbank: verwaarloosbaar verschil. Probleem nog niet opgelost.
Vervolgens is de loze pitmanarm vervangen en de remmen zijn getest op de rollenbank: achter geen verschil, voor een verschil van 11 % (volgens de garage kan je dat verschil niet voelen en is dat verschil niet gemeten door de gewone remtestbank).
De remschijven zijn afgedraaid en de auto is weer uitgelijnd.

Toen kreeg ik de auto terug. Hij spoorde goed, maar trok nog een klein beetje tijdens de aanzet van het remmen. Nu, na een goeie 500 km. begint hij toch weer erger te trekken tijdens de aanzet van het remmen. Rechtuit rijden is geen probleem (zelfs lekker stevig met al die nieuwe wielophangingsdelen). Maar ik ben bang dat dit weer van kwaad tot erger gaat. En dat ik over 4 maanden weer met kapotte stuurkogels en totaal versleten banden zit. Wordt een beetje een duur grapje.
De garage weet niet wat hij er verder nog aan moet doen. Mompelde iets over misschien de schokdempers.

Een lang verhaal. Weet hier iemand raad? (Geef mij maar een Kadett!)

gr.

Martijn

Geplaatst door

Martijn7427 (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ondanks je verhaal toch eerst een paar vragen... Zijn de draagarmrubbers links en rechts vervangen of aan 1 kant?? En hoe is dat gedaan??

en dan nog dit: wat bedoel je met de loze pitmanarm?

Ha Cor,

In januari 2011 zijn de wieldraagarmen voor, links en rechts, vervangen incl. fuseekogels en rubbers. Dat is 1 geheel. In juni zijn vervolgens de draagarmrubbers van alleen de linkerdraagarm vervangen (dus draagarm demonteren en nieuwe rubbers erin persen) Die van de rechterdraagarm zijn toen niet vervangen. Links lag het achterste rubber eruit. De voorste niet. Maar die is toch vervangen uit voorzorg.
Met de loze pitmanarm bedoel ik de hulpstuurarm.

Gr.
Martijn

Martijn7427 0

13 jaar

Hoe kan dat? draagarmrubber eruit? er zit tot een aanslag?? Het was toch een silentbloc? (is metalen bus met rubber erin gevulkaniseerd en erin nog een bus of een pen waar het rubber ook op gevulkaniseerd zit?

Ik weet niet hoe dat kan. Ik heb ze niet vervangen, maar de garage. Dit is het verhaal wat hij mij heeft verteld.
In welke richting denk je?

Martijn7427 0

13 jaar

Loszittende draagarm. Hij schuift op de rubbers van voor naar achter en andersom. hierdoor verandert de caster en trekt het wiel 1 kant op.. caster is de hoek waaronder de onderste fuseekogel tov van de bovenste staat. een beetje achterover.

Die draagarm is nieuw gemonteerd in januari. Vervolgens is hij er nog twee keer onderuit geweest om die nieuwe rubbers erin te persen. Zou dan de garage alle drie de keren de draagarm niet goed hebben vastgezet? Zelf zeggen ze dat ze alles hebben gecontroleerd. Ze hebben zelf de maten van de linkerarm vergeleken met de rechterarm om te kijken of hij niet afwijkt.
Zou die draagarm dan nog los kunnen zitten? Wat je beschrijft, is wel wat ik voel als ik rem.

Martijn7427 0

13 jaar

Probeer zelf eens met een dikke ijzeren stang of er een andere beweging mogelijk is dan het vervormen van het rubber in de silentblocs.

Een silentbloc is een flexibele verbinding tussen twee verschillend bewegende delen. Een rubber waar aan twee verschillende kanten metaal is gevulcaniseerd.

Een silent blok dient om
1. de beweging mogelijk te maken.
2. de delen in de goede positie te houden, en bij beweging ze weer terug te brengen in de oorspronkelijke positie.
3. de beweging geluidloos te laten zijn.
4. trillingen in het ene deel te absorberen, zodat de trilling niet doorgegeven wordt aan het andere deel.

Sient bloks zijn er in voor verschillende toepassingen.
bv voor de montage van oa wieldraagarmen, motor en versnellingsbak, uitlaat, luchtfilterhuizen, centrale aandrijfas en electronica

De hardheid van het rubber in het silentblok kan verschillen. In ieder geval links en rechts dezelfde hardheid toe passen.
Harde rubbers geven minder beweging en meer trillingen door, zachte andersom.
De hardheid wordt meestal met een getal op het rubber benoemd..












De krachten welke de silentbloks kunnen verwerken zijn beperkt. bij overbelasting zal de vulkanisering loslaten.

het is zaak om het silent blok in de middenpositie te monteren, de beweging zal dan zonder schade gemaakt kunnen worden.

een veel gemaakte fout is dat men de silentbloks van een wieldraagarm in de uiterste stand vastzet. (met hangende wielen)
Als de auto daarna helemaal in veert is het bloc al stuk. De vulkanisering is al gescheurd. of scheurt een volgende keer.

Nou, 't heeft even geduurd, maar hier ben ik weer. Het probleem, zoals beschreven bij #1 is weer helemaal terug. Alleen de banden zijn nog niet zo erg versleten als toen. Ik gan nu terug naar de garage. Ik heb van de vorige reparatie nog geen factuur gehad. Ze gaan nu kijken wat er t.o.v. de vorige reparatie is versleten.
@ Cor: ik heb dat verhaal over die overbelaste silentblocks nagevraagd, maar de wieldraagarmen zijn NIET met hangende wielen gemonteerd. Wat er dan wel mis is, weet tot nu toe niemand.

Martijn7427 0

13 jaar

De auto is toch niet verlaagd of verhoogd?? Je zult bijna vierkante wielen moeten hebben om bij normaal gebruik deze overmatige slijtage aan de silentblocs te moeten bewerkstellen. Ik hou het op een montagefout. Plaats eens eens een paar foto's ervan.

Heb je hem nieuw gekocht? Is er een ongeluk mee gebeurd? Waarom hebben ze in het begin,die aller eerste keer juist voor je die problemen kreeg die draag arm vervangen?? Rij eens bij een bandencentrale binnen (niet uw garage) en laat hem daar eens uitlijnen en vraag wat zij denken op basis van die resultaten. Buiten een montage fout zoals cor zegt is het volgens mij is het ook mogelijk dat er iets mee aan getikt is en de veerpoot (caster) niet correct staat.

3279 0

13 jaar

@ Cor: De auto is niet verlaagd en ook niet verhoogd. Ik zal zaterdag wat foto's maken.
@ Gerd: Ik heb de auto niet nieuw gekocht, maar ik bezit hem al wel een jaar of 3. De draagarmen zijn vervangen op mijn eigen verzoek, omdat er ruimte zat in de voorwielophanging (heeft meer dan 2 ton gelopen). Dit is mijn derde Omega, en allemaal kregen ze rond de 2 ton nieuwe draagarmen. Daarmee vervang je natuurlijk niet alleen de silentblocks, maar ook 2 fuseekogels. Mijn ervaring is dat dit goedkoper is dan dit soort onderdelen afzonderlijk te vervangen. Ik deed het dus vooral om weer een strakke wielophanging te hebben. Pas na die vervanging is de auto scheef gaan trekken.

Martijn7427 0

13 jaar

bandenslijtage komt van de combinatie camber en toespoor. door de verandering in de caster zal de sporing ook wijzigen.
Een kar achter de auto met een ton aan gewicht erop en dan kei hard over de drempels geeft ook extra slijtage natuurlijk.

Martijn, ik wil graag meedenken.. ik heb alles meegemaakt. Het moet te maken hebben met overbelasting van de rubbers, hoe dan ook.

Vraag of de garage de uitlijning nogmaals controleert. Is het juiste type draagarmen gemonteerd?

of als je een borduur op knalt ofzo. Een ongeluk is dan uitgesloten,dan moet ik mij aansluiten bij de mening van cor

3279 0

13 jaar

[quote=Martijn7427]Ik deed het dus vooral om weer een strakke wielophanging te hebben. Pas na die vervanging is de auto scheef gaan trekken.[/quote]
Dit kan wel eens deels de oorzaak zijn. Zijn die draagarmen origineel, van de Opel- dealer, of een after market deel.? Pasten deze wel goed?

Ralf_Jensen 0
badge

13 jaar

Geen idee. De draagarmen zijn er door een universele garage onder gezet. Ik weet niet of hij Opel-onderdelen gerbruikt. Ik denk after-market.

Martijn7427 0

13 jaar

Beste Mart,

Ik heb het hele verhaal eens helemaal teruggelezen, en kan maar één ding verzinnen.

De garage heeft in januari 2 stuks "gebruikte draagarmen" geplaatst. Anders kan het niet zijn dat er in juni wederom ´nieuwe´ rubbers uitliggen.
Bij een nieuwe draagarm van de automaterialen zaak zit namelijk compleet met een nieuwe fusékogel geplaatst èn ook nieuwe rubbers. Die verslijt jij niet in één half jaar tijd.

Dus toen is er één rubber aan één zijde vervangen. Dus in de allereerste instantie hebben ze geen goede reparatie verricht!!

DENK ERAAN DIT IS MIJN VERMOEDEN. Het verhaal heeft natuurlijk 2 kanten, en wij horen en lezen er hier maar één.

Doe er je voordeel mee, laat desnoods eens een ´ander kundig´ iemand ernaar kijken.

Succes

Ralf_Jensen 0
badge

13 jaar

@Ralf: Er zijn geen gebruikte draagarmen geplaatst. Ik heb gezien dat ze nieuw waren. En zoals jij zegt, zitten er nieuwe rubbers en een nieuwe fuseekogel op, maar dat zei ik al in #3. De garage heeft in juli van alles gedaan, zoals hierboven geschreven. Ik heb daar nog geen factuur van gehad, want ze willen het zelf ook opgelost hebben. Als die garage mij op een goedkope manier had willen bedotten, dan zou ik wel een fikse factuur hebben gehad.
De auto staat nu bij de garage. Ze gaan nu kijken wat er tussen juni en nu versleten / verschoven is, zodat ze kunnen vaststellen waar het aan ligt. Ik ben benieuwd.
@ Cor: Ik denk ook dat het toch met die rubbers te maken moet hebben. Kunnen de schokdempers er ook nog iets mee te maken hebben?

Martijn7427 0

13 jaar

Vraag eens na of het origineel of aftermarkt draag armen zijn geweest.

heb zelf al meegemaakt met aftermarkt draagarmen dat ze na 20.000 alweer versleten waren. idem voor losse rubbers.

Kan zijn dat daar het probleem in zit.

Gr jack

Ik zal het eens navragen.

Martijn7427 0

13 jaar

Je achteras is krom

Leo007 0

13 jaar

Als de achteras krom zou zijn, was er dat wel uitgekomen met het uitlijnen. En dat had zijn garage een pasklare oplossing kunnen bieden.

Wel goed nagedacht overigens.

Ralf_Jensen 0
badge

13 jaar

Mijn achteras is hartstikke recht. En het probleem is opgelost. De garage heeft het rechterdraagarmrubber vervangen. Daarna was het probleem over.
Cor had dus gelijk toen hij zei dat het toch iets met de rubbers te maken moest hebben. Als ik rem, blijft hij kaarsrecht lopen.
Het is mij (en de garage ook) alleen een raadsel hoe het komt dat de auto naar links trok als het rechterrubber niet goed was. Misschien heeft hier iemand daar nog een heldere theorie over?
Ze zijn er bij de garage trouwens achter gekomen dat het aan het rechterrubber lag, toen ze met een bandijzer aan beide kanten gingen wrikken om evt. speling te ontdekken.
Ik ben in ieder geval blij dat het is opgelost. Die auto loop lekkerder dan ooit!
Allemaal hartelijk bedankt voor het meedenken.

Martijn7427 0

13 jaar

Als je een denkbeeldige vertikale hartlijn over de lengterichting van de band trekt zal die op de (nagenoeg) zelfde plaats op het wegdek uitkomen als een denkbeeldige hartlijn over de onderste fuseekogel en het bovenste scharnierpunt. Hierdoor zal het wiel zonder dat de spoorstang vastzit rechtuit willen lopen. Het nadeel ervan is dat de wielen snel de neiging zullen hebben te gaan trillen. dus daarom het "nagenoeg" Afhankelijk van hoe de fabrikant de zaak laat afwijken zullen in de praktijk de wielen iets naar elkaar toe, of juist uit elkaar willen lopen. Iedere verstoring ervan resulteert in scheef trekken. Maar welke kant de auto uiteindelijk optrekt wordt niet bepaald door de kant waar het gebrek zit, maar door wat dat wiel gaat doen door dat gebrek. naar binnen? of naar buiten? Dus naar links of naar rechts.

Ik begrijp het Cor. Bedankt voor de uitleg. Het luistert allemaal nauw. Gelukkig loopt de auto nu weer goed.

Martijn7427 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.