Mijn blower is er langzamerhand mee gestopt. Dit is al de derde keer. Iedere keer hebben ze de kachelweerstand vervangen, dus zal nu ook wel zijn. Wil hem dus nu zelf vervangen. Iemand enig idee waar ie zit achter het dashboard?
Bij een opel astra-G Wagon 2.0 DTL
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zou een hele niewue aanjager halen op de sloop.
Waarschijnlijk gaat de lager van de fan te zwaar waardoor de weerstand er steeds uitklapt.
Op de sloop zijn ze niet zo heel duur.
Bart.
doet hij het alleen nog in de hoogste stand ?
of deed hij het letterlijk langzamerhand minder ?
in dit laatste geval gewoon een gebruikte motor op de sloop halen,je koolborstels zullen wel de beste tijd gehad hebben!
en nu de 4e keer de kachelweerstand ? moet een oorzaak zijn waarom dit telkens gebeurt..
Stefan
18 jaar
Inderdaad je kunt aan bijven tobben maar de uitgefikte weerstand wilt zeggen dat daar veel meer stroom loopt dan er hoort te lopen.
Dus op de sloop kijken voor een ander exemplaar
ja dit wordt de vierde keer. Hij heeft het nu 3 jaar gedaan en die keer daarvoor 2 jaar. Hij valt in het begin soms uit. En later doet ie het steeds minder hard en uiteindelijk nokt ie ermee. Maar dit heeft ie al vanaf dat ie nieuw is . Ik heb hem weliswaar 2e hands gekocht, maar volgens de onderhoudsrapporten bleek dat ie het al vaker heeft gehad. De laatste keer bij de opeldealer heb ik ze daar ook op gewezen, ze zeiden toen dat als het weer voorkomt dat ze wel enige coulance zouden toepassen. Nou daar koop ik weinig voor. Als het alleen maar een onderdeeltje vervangen is, kan ik dat zelf ook wel. Dat bespaart me weer 100 euro.
Heeft iemand enig idee waar de weerstand zich bevindt achter het dashboard?
18 jaar
op de kachelmotor zelf, midden schutbord onder plastic kappen.
Een weerstand kun je gewoon kopen bij de lokale electronica boer en ik verzeker je dat het slechts een fractie van die 100 euro kost.
een weestand heb je al vanaf 0,05 ligt alleen een beetje aan de sterkte,
maar toch gok ik op versleten koolborstels van de aanjagermotor zelf!
Stefan
18 jaar
Ik gok niet op versleten koolborstels maar meer op een van de collectorplaatjes die los zit of niet op dezelfde hoogte waardoor je pieken krijgt, de ventilator lijkt het dan gewoon te doen maar zorgt voor een hoog stroomverbruik.
@pe3hmp Dat lijkt mij wel een meer aannemelijke verklaring ja. Hij heeft het namelijk al vanaf het begin. Dus versleten koolborstels lijkt me dan ook niet aannemelijk. Hoe is dat probleem te ondervangen of te herstellen?
18 jaar
Het probleem is niet makkelijk te verhelpen, vandaar dat het verstandiger is om op de sloop een andere te halen, het los(gaan)zitten van collectorplaatjes is een bekend probleem bij verschillende motoren van ventilatoren tot boormachines de lijm heeft dan losgelaten, het niet op dezelfde hoogte liggen zou opgelost kunnen worden door het uit elkaar te halen en in de draaibank alles op dezelfde hoogte af te draaien, maar dit is arbeids-intensief maw ben je goedkoper uit met een andere van de sloop.
@ Bart Je hebt geheel gelijk. Ben vandaag bij de garage geweest n.a.v. een email die ik gestuurd had. Ze hebben de boel onderzocht en nu blijkt ook de kachelmotor stuk te zijn. Reparatiekosten 330,- !!!! Dat doen we dus niet. Haal op de sloop wel een andere kachelmotor en weerstand en ga zelf wel knutselen dit weekeinde.
18 jaar
Yep dat hadden we al verwacht, succes met het knutselen
nou heb van het weekend de kachelmotor eruit gehaald. Al met al niet echt moeilijk.Eerst het dashbordkastje weg en daarachter bevindt zich de kachelmotor en kachelweerstand. Met 6 schroefjes is de motor gemakkelijk te verwijderen. Heb bij een sloperij een andere motor en weerstand besteld. Kosten: 40 euro incl verzending. Tezamen met de 50 euro onderzoekskosten kost dit geintje me dus maar 90 euro. Heb ik toch gauw even 240 euro verdiend. Inzetten van de motor zal wel sneller gaan dan eruit halen, want weet nu precies hoe het zit en wat ik moet doen.
18 jaar
Voor het erin zetten controlleer even of de klep(binnenlucht/buitenlucht) goed werkt anders moet je hem er weer helemaal uitslopen als hij het niet goed doet.
Mark
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar