Opel Astra: Remschijven met momentsleutel?

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 SZR

Ik ga binnenkort remschijven vervangen. Vroeger was altijd alles vast=vast, maar nu ik wat ouder ben geworden en een gezinnetje heb wil ik iets meer zekerheid. Is het beter om een momentsleutel te gebruiken? In de opel vraagbaak staat voor alles een aanhaalmoment, maar het lijkt me zo'n klus met zo'n ding. Of valt het erg mee?

Jeroen Haarlem

Geplaatst door Jeroen Haarlem (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

buzzin (0), 18 jaar geleden

Ik weet niet hoe de schijven bij opel zitten, maar op mijn renault (92) zat deze met twee boutjes vast. Dan vast = vast.
Bij mij huidige mazda 121 (96) zitten de schijven voor op de wielmoer/naaf vast. In dat geval gewoon aanhaalmoment gebruiken.
Is niet zo moeilijk hoor, tis gewoon een lange stang die kan verbuigen met een wijzertje er aan....en een schaaltje aan het andere einde.
Je moet hem alleen wel hebben natuurlijk.

marco (0), 18 jaar geleden

het is nog steeds vast is vast die aanhaal momenten staan er wel maar die worden nooit gebruikt in de garage.
alleen wielen natrekken met een moment sleutel dat is wel veilig
maar als je schrijven en blokken gaat vervangen heb je nergens een momentsleutel voor nodig.
vast is vast of een kwartslag voor het afbreken :P

gr marco

Hans4040 (335) PRO, 18 jaar geleden

Jeroen, de remschijven van een Astra worden slechts met een boutje op hun plaats gehouden , meestal een kruiskop boutje met verzonken kop.
De schijven worden verder vastgezet als het wiel gemonteerd wordt, verder niets.
Ze kunnen namelijk geen kant op, want de wielbouten gaan door de schijf heen.
Geen momentsleutel nodig , dus.

mvg,
Hans.

Tobian (0), 18 jaar geleden

Als je ze te vast draait heb je kans dat je schijven krom trekken. Bron: ANWB

Santa (0), 18 jaar geleden

Wielmoeren dienen ZEKER met het juiste moment te worden vastgezet. Veelal worden ze TE VAST gedraaid en er is niemand die op gevoel alle wielbouten met hetzelfde moment kan vastzetten. (Lang leve de monteur die cylinderkopbouten op gevoel met het juiste moment kan vastzetten !!!)Door verschillen in momenten van de wielbouten KUN je last krijgen van trillende (kromtrekkende) remschijven. Jeroen, koop gewoon zo'n momentsleutel die met een klik-systeem werkt. Je stelt de waarde heel simpel in, plaatst de sleutel met passende dop op de wielmoer en draait de moer aan. Indien het ingestelde moment bereikt is, hoor EN VOEL je een klik.

Jeroen Haarlem (0), 18 jaar geleden

Ontzettend bedankt allemaal, hiermee kan ik zeker verder!!!! Ik ga even kijken waar ik zo'n "klik"sleutel kan kopen en wat deze dan kost. Hebben jullie nog aanraders? Bij de Praxis zag ik er laatst een maar daar weet je nooit of het crap is... en ik weet ook niet of het er een is die klikt.

Hans4040 (335) PRO, 18 jaar geleden

Jeroen ,
je moet een momentsleutel kopen die een "gangbaar" bereik heeft.
Daarmee bedoel ik , dat je hem voor meerdere doeleinden kunt gebruiken.
Kijk bijvoorbeeld eens op :
http://www.rt-trading.nl/index.html?lang...

mvg,
Hans.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.