Hoi allemaal, Astra-F van klant is is sinds een jaar ongeveer geleidelijk steeds minder brandstofvoorraad gaan aangeven op meter. Voltanken en de meter gaf op het laatst nog geen 3/4 aan. Wanneer het benzinelampje aanging, bleek de tank nog bijna halfvol te zitten.
Vervolgens stekker van tankelement losgenomen en doorverbonden, en de meter loopt mooi naar volledige uitslag, zoals het hoort. Van bovenaf de brandstofpomp eruit om bij de vlotter te komen ( die niet gehinderd wordt in zijn slag en mooi drijft), in de hoogste stand houden, maar de meter gaat niet verder dan 3/4 omhoog.
Weerstand van tankvlotterelement loopt ook mooi lineair op.
Dus ik dacht weerstandswaarde element wellicht te hoog, dus nieuw element geplaatst, gaan tanken en er blijkt niets veranderd. Klant niet blij, en ik ook niet. Hij rijdt van de week zijn tank een heel eind leeg en komt dan terug. Wie heeft hier ervaringen mee of heeft de oplossing ???
Alvast hartelijk dank allemaal !!!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik heb weinig ervaring met opel maar als ik dit lees zou ik de spanning eens meten achter aan de vlotter met de vlotter er af. ik denk dat het probleem in het instr.paneel zit. Kun je dit wisselen met een andere auto?
zit er geen weerstand in je signaaldraad?
Hoeveel spanning krijg je op de draad voor de tankvlotter?
Zoe volgens mij een gestabiliseerde spanning van 10Volt moeten zijn.
Auto komt donderdag wanneer de tank vrijwel leeg is. Dan ga ik verder meten. Alvast bedankt voor het meedenken, en ik laat weten hoe het afloopt.
Wat betreft gestabiliseerde spanning van 10 volt, als daar een afwijking of storing in zit, dan zouden andere instrumenten daar toch ook problemen mee krijgen.... Dat is dus niet het geval.....
Niet helemaal waar.
Bij de oudere types zat er op het insrumentenpaneel een losse spanningsstabilisator voor alle meters.
Deze kon je los vervangen.
Bij de astra zit er in iedere meter een stabilisator en deze is niet los te vervangen.
stom idee meschien van een hobbyist maar is het bimetaal niet kapot van de meter zelf?
bij doorverbinden krijgt de meter zekker de maximale spanning en door de voltter niet (meet de weerstand van de vlotter is op vol stand) als hier dan nog een weerstand is zit (wat ik wel verwacht) wort de verwarming van het bi metaal niet warm genoeg meer als het kapot is.
gr tijne
18 jaar
Inmiddels is het probleem verholpen, na uitwisselen van instumentenpaneel van andere auto bleek inderdaad de spanningsstabilisator van de brandstofmeter defect.
Allemaal bedankt voor het meedenken !!!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar