Opel VECTRA-C-STATION WAGON: Bobine probleem?

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: Z22YH

Jouw auto heeft een bobinebrug ( Zo noemen wij dat tenminste), dat wil zeggen, 4 coil-on-plug bobine's aan elkaar. Dus geen kabels of wat dan ook verder.
je kunt maar op 2 manieren een bougie uitsluiten, OF, nieuwe er in zetten, Of wisselen Bougie van cilinder 1 met een andere ( Bijvoorbeeld 2), als het probleem meeverhuist ( Storing missfire Cilinder 2) is het de bougie, anders rest niets anders dan de gehele bobine te vervangen.

MW

Geplaatst door MW (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

MW (0), 8 jaar geleden

Hallo,

Ik vermoed dat de bobine van mijn Vectra-C langzaam aan het sterven is. Bij lage toerentallen gas geven geeft een trillend gevoel en soms, niet altijd, komt het management lampje aan. Als ik dan met mijn OBDII naar de storing kijk, geeft deze aan: "Cylinder 1 Misfire Detected". Tijdens het branden van het MM lampje blijft de motor op elk toerental trillen (aangezien 1 cylinder niet mee werkt). Na reset zijn alle klachten meteen verdwenen. Nu vraag ik me af of het MM ook een falende bougie kan detecteren of dat het lampje puur aan gaat bij een falende bobine (of kabel).

Wie kan hierover wat duidelijkheid geven? Ik kan natuurlijk uit voorzorg de bougies laten wisselen maar het liefst heb ik dat ik voor deze klacht slechts 1 keer naar de garage hoef.

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Het motormanagement constateert bij jou in dit geval een ontbrekende verbranding in een cylinder.
Dat kan van alles zijn, van een defecte bougie/bobine, via mengsel problemen (meestal te arm, slechte injector) tot aan mechanische problemen (zoals compressie verlies of een lekke klep).

MW (0), 8 jaar geleden

Bedankt voor je reactie. Ik zal mijn gedachtengang richting bobine even verklaren. De trillende motor komt bij gasgeven bij lage toerentallen voor (< 2000 rpm) en daarboven eigenlijk niet. Zoeken leverde mij op dat hierbij meestal de bobine verdacht wordt (de relatie trillen/bobine/lage toerentallen begrijp ik zelf ook niet helemaal maar dat is een ander verhaal).
Overigens verdenk ik zelf een elektronisch aangestuurd component. In de noodloop (met brandend MM lampje dus) trilt de motor. Uitgelezen met m'n OBDII gaf bovengenoemde storing. Reset uitgevoerd (met draaiende motor, shame on me) en de motor loopt meteen weer normaal.

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Wat bedoel je precies met "Reset uitgevoerd". De foutcodes gewist?

Dat de motor na een "reset" weer beter loopt klopt wel. Zelfs na contact uit en opnieuw starten loopt ie weer goed.
Dat komt omdat de motor-computer bij misfire fouten de brandstof inspuiting in de betrokken cylinder stopt om de dure katalysator te beschermen.
Het zegt niets over welk onderdeel er defect is.

Ralf_Jensen (0) PRO, 8 jaar geleden

Precies, draai ter controle dan de 4 bougies eruit, en bekijk deze eens. Wijkt er één af ........... ? Controleer de kabels

MW (0), 8 jaar geleden

Goedemiddag,

Het vervangen van de bougies gaf deels de oplossing maar de storing werd iets anders. Wel nog steeds dezelfde foutmelding. Uiteindelijk heeft het vervangen van de bobine de klacht geheel doen verdwijnen. Problem solved!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.