Voor de komende APK moet mijn uitlaat vervangen worden. Normaal geen probleem, maar nu bleken de bevestigingsbouten compleet vastgeroest te zitten in het spruitstuk... Dus, pijp zo dicht mogelijk bij de motor door geslepen, luchtfilter eraf, carburateur eraf, in- en uitlaatspruitstuk eraf en met het voorste stuk pijp via de motorruimte er uit gelepeld.
Daarna heet gestookt, laten 'schrikken', veel kruipolie, maar het mocht niet baten: alsnog 4 van de 6 bouten afgebroken... 3 van de 4 afgebroken bouten heb ik stapsgewijs kunnen uitboren en opnieuw tappen, maar bij de laatste brak het boortje in de bout af en ik krijg hem er met geen mogelijkheid meer uit, zit muurvast!
Nu kan ik hem voor de APK natuurlijk wel met 5 bouten vastzetten, maar ik ben bang dat de pakking er op een gegeven moment tussenuit geblazen wordt.
Wie heeft er nog een idee om die laatste er uit te krijgen, zonder het gietijzer te beschadigen? Aangezien de bout in een 'doodlopend' gat zit, is het geen kwestie van doorboren en een bout met moer erdoor steken. Ik zou hem er liefst netjes uit krijgen, zodat ik met een tap de originele draad weer schoon en bruikbaar kan krijgen...
Alvast bedankt voor de feedback!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik ben bang dat dit niet meer zal lukken, het boortje is hard en kan je normaal gesproken niet meer eruit boren.
Als je een pit ter beschikking hebt kun je misschien proberen hem warm te stoken, dan word het boortje zachter.
Ook kun je eens proberen met een steenboortje hem weg te boren, maar ik geef je weinig kans, ik heb zelf genoeg ervaring hiermee.
Waardoor is het boortje afgebroken?
Verkeerde beweging gemaakt of afgebroken bij het doorboren.
Als het laatste het geval is kun je misschien eens proberen hem helemaal door te slaan met een pendrijver (doorslag)
Heb je misschien nog wat ruimte om er een linkse tap in te draaien?
Het zijn maar red middelen, normaal gesproken lukt dit allemaal niet, maar niet geschoten is altijd mis.
Maar toch succes ermee.
Ander spruitstuk van de sloop, onderdelenlijn of MP?
met 5 bouten vast zetten vroeger genoeg gedaan,was nooit een probleem
oja originele uitlaatbouten zijn beter dan gewone m8 bouten dit in verband met de volgende keer weer loskrijgen.
12 jaar
@Harnak, je bedoelt zeker bouten met een kwaliteit van 10.9 of 12.9, zijn iets sterker dan de doorsnee kwaliteit van 8.8 of nog minder, maar als je later een bout moet uitboren van 12.9 die warm geweest is dan kun je je lol wel op, krijg je met een gewoon boortje er niet meer uit.
Beter is de bouten goed insmeren met kopervet voor de montage.
12 jaar
Klopt origineel is de bout 10.9 en is de kop waar de sleutel op gaat ook iets hoger.
12 jaar
Met 5 bouten geen probleem, zelfs met 4 bouten wil het.
Pasvlakken goed schoonmaken en een goede pakking gebruiken.
12 jaar
Ik begrijp dat je het spruitstuk in de bankschroef hebt zitten./geklemd.
Heb je een goede snijbrander bij je gereedschap. De vlam recht op het restant richten en zo snel als de restant van bout en of boor goed op temp. is een stootje zuurstof er bij . Let er op het vloeibare staal schiet recht omhoog!!!Dus bescherm jezelf goed en de omgeving. Het uitlaat materiaal smelt niet het is niet heet genoeg.!!!
Laatst nog een discussie hoe je moeren en bouten los moet stoken . Vooral bij opels, stook het spruitstuk zo heet mogelijk maar niet de boutkop . Heet stoken zet roest om en laat staal uitzetten .
In de loop van de tijd zie je dat het m8 gat gekrompen is .... Dus even een M8 tap er door heen.Anders breekt de nieuwe bout bij montage alsnog weer af . Gebruik ook wat kopen- of grafietvet.
Sterkte.
Klinkt als een oplossing die ik zeker eens wil uitproberen, maar ik heb nu geen snijbrander tot mijn beschikking :( Heb ook geen tijd om er nog een te regelen, de APK is de eerste week van januari en tot die tijd werk ik 5 dagen per week, dus ik heb enkel de avonduren en weekends om er aan te werken en er moet nog meer aan de auto gebeuren...
Doorslaan is helaas ook geen optie, het is een van de middelste bouten, het gat loopt niet door tot de bovenkant van de flens.
Ik ben hem nu heet aan het stoken en ga dan eerst proberen er een tweede gat naast te boren om te zien of ik het boortje er zo nog uit kan krijgen.
Desnoods zet ik hem met 5 bouten vast als het echt niet lukt, ik heb nog wel een nieuwe pakking liggen, maar ik houd het liever zo origineel en netjes mogelijk. Uiteraard gaat er deze keer wel kopervet tussen, geen zin in nog een keer dit gepiel :)
Is het raadzaam om bij de montage ook een nieuwe pakking tussen motor en spruitstuk te plaatsen, of kan het geen kwaad de oude te hergebruiken als hij er nog goed uitziet? Ik heb nog wel een nieuwe liggen, maar als het niet nodig is bewaar ik die liever nog even...
12 jaar
Bewaar de nieuwe maar. De oude wordt gewoon weer dicht. Wel even na verloop van tijd de bouten/moeren even nadraaien want deze willen nog wel eens loslopen.
De bouten vanuit het midden naar buiten toe aandraaien.
Helaas, tweede gat boren was ook geen succes, teveel risico dat het spruitstuk zelf beschadigd raakt.
Ik zet hem voor de keuring met 5 bouten vast en ga tzt wel een keer op zoek naar een ander spruitstuk.
Iedereen heel erg bedankt voor de feedback!
12 jaar
Smeer de oude pakking even in met uitlaatspruitstukpakking uit een tube van holts.. deze zet iets uit en dan is ie zeker wel dicht.
Ik zou ook meteen even een ander spruitstuk zien te regelen, zijn nog genoeg te verkrijgen , dan heb je iets liggen voor het geval dat.
Als je Manta wil blijven rijden dan zou je toch reserve onderdelen moet gaan verzamelen.. :)
Doe ik, bedankt voor de tip.
Onderdelen verzamelen zou ik wel willen doen, het is een A'tje, die zijn al wat zeldzamer aan het worden. Helaas heb ik daar echter niet echt het geld en de ruimte voor :(
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Manta of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar