Opel Manta: start niet met warme motor

Bouwjaar: 1973, Brandstof: Benzine, Motorcode: 12s

hoi allemaal heb een probleem.
heb een manta a uit 1973 met een 12s motor denk van kadett c of b.
het is een originele OHV motor met contactpunten en carburateur niets opgevoerd of zo.
als het blok koud is start hij in 1 x zonder choke maar als hij warm is slaat hij pas aan na veel hange en wurgen.
heb carburateur vervangen voor een nieuwe een solex pdsi(t) 30/35 en staat nu op fabrieksafstelling.
ik heb de afstel boutjes al in elke positie gehad maar werkt niet rara.

grt rob

mana73

Geplaatst door mana73 (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Manta? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Petje57 (0) PRO, 9 jaar geleden

Oorzaak is vaak het ( lichtelijk) overlopen van de carburateur door de warmte na het stilzetten v/d motor. Vol gas starten is dan meestal de oplossing.
Controleer de vlotterstand of deze niet te hoog is.
Controleer ook of de spanning op de + ( plus, aansluiting waar 15 bij staat ) v/d bobine tijdens het starten (!) wel minimaal 10,5 tot 11 volt is. Gewoon op contact op tijdens lopen zal deze rond de 9 volt zijn.

mana73 (0), 9 jaar geleden

heb ik geprobeerd helpt niet er blijft ook een buisje heel lang nadruppelen als de motor stilstaat loopt ook slecht stationair.
het toerental schommelt op en neer en hij doet flink bokkig.
heb de acceleratie pomp ook verstelt werkt iets beter maar tis nog niet alles

R_Bakker (0) PRO, 9 jaar geleden

Is de pomp druk niet te hoog??
Je had er vroeger soorten in.

ronny530 (0), 9 jaar geleden

Ik kan het wel helemaal mis hebben maar er kan sprake zijn van een vapoure lock, dit verschijnsel had ik in de motorruimte van mijn toenmalige motorjacht met benzinemotor ook. De toevoerleiding van brandstoftank naar carburateur werd te warm zodat de benzine als het ware al aan het verdampen was voordat die in de vlotterkamer kwam. Ik had er nooit bij stil gestaan maar het omleggen van de leiding zodat deze geen warmte van de motor kon opnemen bleek de oplossing te zijn.

mana73 (0), 9 jaar geleden

het is een originele pomp heeft er altijd al opgezeten en bij de oude carb had ik dit probleem niet
heb wel vanaf de pomp naar carb 3 afmetingen slang zitten nl 8 mm 50cm lang en 4 mm 5 cm lang en de laatste 6 cm is 6 mm is ook niet goed denk.
dat zal ik eens origineel maken nl 6mm 40 cm lang wie weet

theo wijsman (0) PRO, 9 jaar geleden

nou kom toch even terug op de benzinepomp is die soms gedemonteerd geweest?
en zit de blokpakking er nog tussen pomp/motorblok wat dan geeft hij een veel hogere druk

mana73 (0), 9 jaar geleden

alleen de bovenkant is open geweest de pomp is er niet af geweest en zo weer in elkaar gezet zonder iets te vernieuwen

mana73 (0), 9 jaar geleden

probleem opgelost het rubber waarmee de vacuumslang in de rembekrachtiger zit was gescheurd.
daardoor pakte de carburateur valse lucht vond de auto ook niet zo best remmen maar dacht dat het aan slecht ontluchten lag.
had nl nog geen proefrit gemaakt bedankt nog voor de tips.

grt rob

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Manta of stel zelf een nieuwe vraag.