👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
hallo allemaal
ik ben nieuw hier
ik heb een probleem met mijn opel manta bcc op lpg uit 1979
de manta slaat heel moeilijk aan
en als hij aanslaat komt hij niet op toeren je moet het gas pedaal helemaal naar de bodem trappen om hem aan de loop te houden
van de motor zijn de koppakking de bougies (gasbougies) verdelerkap en rotor en de bougie kabels vervangen
als je hem start dan ploft hij een paar x voor dat hij aan slaat
wie o wie kan me vertellen wat er aan de hand is
of wat het kan zijn
alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Staat de auto op tijd.
ferry
hallo ferry
ik denk het zelf van niet
want aangezien als je hem start en dan een stukje wil verzetten dan valt hij gelijk uit
hij heeft op dat moment dan helemaal geen vermogen meer
10 jaar
Zet hem dan eerst even op tijd.Vooral om dat hij bij het starten ploft.
Ferry
10 jaar
ik zal eens kijken of ik dat voor elkaar kan krijgen
ik heb al wel eens een motor uit en ingebouwd maar verders nog niet
de koppakking en dergelijke is door de vorige eigenaar allemaal vervangen namelijk
aude koppakking er wel mee gekregen de verbinding tussen de 3de en 4de cilinder was zwart verkoolt
de vorige eigenaar heeft altijd op gas gereden en de benzine tank nooit gebruikt waardoor daar nu een roest gat in zit ter grote van een voetbal
10 jaar
Google is op :ontsteking manta 1979: daar vindt je precies hoe het moet.Als dat gedaan is kan je weer verder kijken.Om hem op benzine te krijgen zal een hele klus worden, leidingen carburateur etc Waarschijnlijk allemaal verkalkt.Veel succes.
ferry
10 jaar
oke ik zal een zoeken
en om hem op benzine te krijgen word zekers een hele klus
maar dan leg ik er wel nieuwe leidingen onder van voor naar achter
maar in ieder geval bedankt voor je reactie en tips
10 jaar
Jan; heeft de motor al electronische ontsteking?
Heeft de cilinderkop gaszetels?
Weet je zeker dat de nokkenas op tijd staat.
En als laatste heeft jouw ontsteking een ELS kast . Dat laatste is een voorziening om de ontsteking wat te vervroegen om de motor op toeren te houden als deze stuurbekrachtiging heeft.
Verder waren het gouden motoren als je maar wist wat hun nukken waren. Gescheurde koppen kwam veel voor en voor gas moesten er harde zittingen geplaatst worden .
Ik neem aan dat de motor een 20o SH is .
Nokkenas slijtage plus nokvolgers kwam ook veel voor maar daar was voor dat euvel een pijpje achter in de kop geplaatst zodat de nokkenas in een oliebad draaide.
Succes met het project.
hallo punt
ik weet niet of de vorige eigenaar het blok heeft aangepast
ik denk niet dat er een els kast op zit aangezien de manta geen stuurbekrachtiging heeft
en de ontsteking is de orginele ontsteking nog
en het blok is een 2.0 S en na wat de vorige eigenaar vertelde een ruil motor
door dat het orginele blok vast was gelopen
10 jaar
Heel belangrijk is wel dat de kleppen goed gesteld zijn als ze niet hydraulisch zijn (zelf stellend) .
Dit is te zien aan de stoters . Niet zelfstellend zijn "massief" hydraulisch hebben een borgringetje bovenop .
Ontsteking origineel kan beide zijn .........het is nog maar 35 jaar terug . Dus kijk even hoeveel draadjes er uit dat ontstekinghuis komen of dat er aan de buitenkant een condensator zit .
Bij een bosch dan wel . Bij AC delco zit die inwendig bij de puntjes.
Groet.
dan is de ontsteking origineel aan de buiten zijde zit een condensator
en de kleppen zijn hydraulisch deze hebben een borg ringetje er op zitten
10 jaar
Heb je de ze Manta gekocht met het vermelde probleem, of is deze ontstaan sinds het in bezit hebben van de Manta.
De Manta`s hebben in de regel altijd een ontsteking van Bosch, is verdelerkap met klemmen in dit geval met contactpunten.
De elektronische ontsteking kwam pas in 1983, en kan alsnog gemonteerd worden.
Zit hier een tweepoorts carburateur van Varajet op, of heeft men de enkelpoorts van Solex er op gezet.
Loopt deze op gas wel goed?
Kijk ook of de distributie op tijd staat, word nogal eens verkeerd afgesteld cq gemonteerd.
10 jaar
ik heb de manta zo over gekocht
er zit een twee poorts carburateur op
de auto heeft altijd goed gelopen vertelde ze me
hij werd door de vorige eigenaar elke dag gebruikt voor woon werk verkeer tot dat het blok stuk ging
na het vervangen van het blok en de koppakking heeft hij de problemen
ik denk dat ze hem niet optijd hebben gezet
ik ben al aan het zoeken op google over hoe ik dat zelf kan gaan doen zonder speciale gereedschap
10 jaar
maar is er ergens een handleiding te downloaden waar duidelijk in omschreven staat over hoe je de motorblok goed op tijd kan zetten
10 jaar
Stop maar met googlen.De ontsteking op tijd zetten is heel simpel.Als je geen stroboscooplamp hebt, dan neem je een 12v lampje.Soldeer daar twee draadjes aan + en -.
Dan zet je die tussen de bougiekabel van de eerste cilinder,dwz de ene draad in de kabel en de andere draad op de bougie.Dan zoek je op de krukaspoelie de inkeping ,die moet 5 graden voor het BDP staan.Je zet een ringsleutel op de poelie en gaat heel langzaam draaien .Als hij bij 5 graden is, moet het lampje aangaan.Draai je zachtjes door dan gaat hij weer uit. O ja ,dat vergeet ik even je moet de ontsteking zo los draaien dat je hem kan draaien ,Want daarmee zoek je het ontstekingstijdstip op.Veel succes.
ferry
10 jaar
oke dank je ferry ik zal het proberen
10 jaar
Controle!!
Achter in het blok bij het vliegwiel zit een kijkgat links voor de kijker .
Als je aan de krukas draait komt er een kogeltje voorbij . Bij het pijltje dat is de timing voor de ontsteking . 5 gr voor BDP.
Kogel ter hoogte van de klinknagel is het bdp van zuiger 1 of 4 .
In het nokkenas -tandwiel zitten 3 boutjes om dat plastic boutje .
Als cilinder 1 in compressiestand staat dan liggen 2 van de 3 boutjes in een horizontale stand .
Op dat kamwiel ziet ook een boorputje welke wijst naar een golfje in de plaat onder dat kamwiel.
Staat dat boorputje bovenin dan de krukas EEN omwenteling verder draaien.
Als van iedere klep het stelmechanisme helemaal onderin zit dan ook deze opnieuw instellen !!!
HOE GAAT DAT?
Iedere cilinder in de compressiestand zetten.......... Moer op de tuimelaar zover losdraaien dat de steller in de stoter max staat ZONDER dat er echt speling is.
Dan vervolgens de moer weer 3/4 tot 1 omwenteling indraaien.
Blijft er bij het draaien /lopen van de motor na enige tijd nog nog wat te tikken over ,dan is aan de tuimelaars te voelen welke dat is of zijn .
Maak van een stukje blik een spatplaat om over de ketting te leggen vast met een boutje en je kunt de zaak al draaiend bij stellen .
ER gaat een wereld voor je open hoe Adam Opel dit bedacht heeft.
Succes.
Punt,je hebt volkomen gelijk maar ik denk dat TS niet de voldoende sleutelvaardigheid heeft.En dan is het met een lampje bij een ouderwetse ontsteking het makkelijkst.
Een kind kan de was doen.
ferry
10 jaar
Oke dank je wel punt aan deze informatie heb ik denk ik wel iets ik zal eens kijken of ik het voor elkaar kan krijgen
10 jaar
Oke Jan,als je Punt begrijpt, dan is dat de manier.Ik was er vanuit gegaan,dat je niet zo sleutelvaardig bent en dan is met een lampje de meest eenvoudige manier om de ontsteking op tijd te zetten.
ferry
10 jaar
Bijde informatie is heel dudelijk voor me
Ik heb wel enige sleutel ervaring maar dit was nieuw voor me ferry en alle tips zijn welkom
10 jaar
Ik zou eerst de distributie en ontsteking controleren en evt. op tijd zetten.
Dan testen of de motor blijft lopen, en nu de hydro stoters.
De hydro stoters moeten met lopende motor worden afgesteld.
Eerst zo ver los dat deze gaat klapperen, dan vast tot deze stil is, dan per keer een kwart slag en dat 4 x.
10 jaar
Ik heb de bougies er eens uit gehaald
En ik zie dat de bougies van cilinder 1 en 2 iets aan gezet zijn en de bougies van 3 en 4 zijn nog als nieuw
10 jaar
ik heb denk ik de oorzaak al gevonden
van de 3de cilinder blijft de uitlaat klep hangen
en van de 4de cilinder de inlaat klep
10 jaar
TjakkA!!!
Geeft dan een goed gevoel dat je het zelf gevonden hebt!
10 jaar
ja nu de kop er maar eens er afhalen en nieuwe onderdelen halen
dan gelijk ook maar kijken of de nokkenas en lagers nog goed zijn
beter in 1 x alles goed doen dan over een aantal maanden weer alles los moeten hebben
iedereen in ieder geval heel erg bedankt voor de tips
10 jaar
Misschien wel handig om lid te worden van Opel Manta Nederland Club.Daar kunnen ze je met van alles helpen.Ook voor onderdelen die normaal moeilijk te verkrijgen zijn.
ferry
10 jaar
Leuk man succes met je manta
10 jaar
Neem eens contact op met Classic Opel Parts...zit ook in Emmen.
http://www.copeparts.nl/
oke hans zal daar eens kijken
10 jaar
Jan; als je die kop er af wilt halen ?? Die kopbouten kunnen er alleen uit bij het ontstekingstijdstip van cilinder 1 !
In de nokkenas zijn uitsparingen daarvoor gegoten. Neem voor het op pakken er wel een mannetje bij .
Draai wel voor demontage van het nokkenaskamwiel de kettingspanner uit het blok. +- 2 cm.los.
Succes.
oke komt goed punt
ik heb gisteren nog gekeken en het blok met de hand gedraaid
en het lijkt er op dat de nokken van de uitlaat klep in de 3de en de nok van de inlaatklep in de 4de cilinder versleten zijn
10 jaar
Nokkenas kan er uit zonder kopdemontage. Motor moet wel iets omhoog .
Om de tijdwinst hoef je het niet te doen of te laten . Alleen om een pakking te sparen ! Er werden de laatste tijd toen zoveel assen en stoters verkocht dat de prijzen werden gehalveerd.!!!
Groeten.
Oke is goed
Ik heb al contakt met iemand gehad die heeft een complete kop er liggen voor weinig als daar de nokkenas goed van is zet ik of de complete kop over of alleen de nok daar ben ik nog niet helemaal over uit
10 jaar
Hallo het is alweer een tijdje geleden dat ik hier ben geweest
een bericht geplaatst over de manta dat hij niet goed loopt
nu is het probleem dat hij helemaal niet meer aan slaat
ik heb ondertussen deze onderdelen al vervangen
koppakking
nokkenas
verdelerkap en rotor
bougies
bougiekabels
bobine
condensator
contactpunten
carburateur gereviseerd
de manta krijgt wel brandstof
en als je door start dan ploft hij soms door de opgehoopte brandstof
de manta heeft wel gelopen (maar niet goed koppakking lek tussen 2de en 3de cilinder )voor dat er een nieuwe nok en koppakking op kwam
wie weet wat het nu nog kan zijn dat hij niet aanslaat
gr jan
10 jaar
Staat de distributie optijd , en de ontstekingsvolgorde oke 1342
ja de distributie staat op tijd en de ontstekings volgorde is ook goed
10 jaar
Als cilinder 1 bovenin de compressiestand staat wijst dan de rotor in de richting van het groefje van het ontstekinghuis?hier zit ook de bougiekabel van die cilinder 1 aan natuurlijk . Dit heeft wel betrekking op een bosch ontsteking.
Hoeveel compressie heb je gemeten en belangrijk heeft de motor hydraulische stoters of massieve?
Een combinatie van zelfstellende stoters met een normale nokkenas is niet de juiste omdat de motor dan niet goed loopt .
Zijn de contactpunten voor montage goed ontvet en eventueel met een watervast schuurpapiertje oxide vrij gemaakt?
Als er een sterke vonk is en de zaak op tijd moet de motor draaien.
Loop de zaak nogmaals na.
Succes.
Succes.
de nokken as is het zelfde als die er uit is gekomen
het blok heeft hydraulische stoters
ik heb de compressie niet gemeten heb daar helaas niet het gereedschap voor
maar ben van plan om die nog aan te schaffen
en de contactpunten zal ik voor de zekerheid nog een keertje ontvetten en schuren
en de ontsteking staat goed heb dat meerdere malen na gekeken
ik krijg zelf het vermoeden dat de compressie veren versleten zijn of de kleppen
10 jaar
Zo'n hobbymeter koop je al voor een paar tientjes . In de kop kan je zien of de kop bij de nokkenas hoort .
Een nokkenas voor die hydr. stoters heeft naast ieder paar nokken een lager dus totaal 5 .
Een gewone nokkenas heeft er een minder ......... die in het midden van de kop ontbreekt !!!
Groet.
de nokken as is het zelfde heb ze eerst naast elkaar gehouden voordat ik de nieuwe er in heb gezet
en ze waren gelijk dat kan het dus niet zijn
ik heb ook eens gelezen dat je een beetje olie op de cilinders kan doen om te testen of de cilinder veren nog goed zijn
klopt dit of is dit ik zal maar zeggen een broodje aap verhaal
en als het wel kan hoeveel olie en welke olie kun je er het beste voor gebruiken
en een compressie test kan dat met koude motor of moet dat met een warme motor
aangezien hij nu niet staart kan ik hem namelijk niet warm laten draaien
gr jan
10 jaar
ik heb nog wel een compressie meter liggen uit een ver verleden moet ik ff zoeken
dat hoor je nog oke
die stampt nog uit dezelde tyd als die motoren van mijn ascona
10 jaar
oke klein
dat zou perfect zijn
gr jan
10 jaar
[quote=janb75]oke klein
dat zou perfect zijn
gr jan[/quote]
je hoort nog van me
10 jaar
is goed
alvast bedankt
10 jaar
Compressie meten met koude motor , alle bougies er uit en de gasklep max open.
oke dank je kaleido
10 jaar
oldtimer mar werkt wel
10 jaar
hallo sleutel vrienden
volgens mij is het probleem gevonden met het niet aan slaan van de manta
ik heb de kleppen los gedraaid en nu wil hij wel aan slaan
dus denk de kleppen te ver open gezet met plaatsen van de kop
moet hem nu alleen nog goed afstellen en dan hoop ik dat hij goed blijft lopen
iedereen heel erg bedankt met met het mee denken en de tips
gr jan
10 jaar
compressie meter niet meer nodig dan
10 jaar
die is altijd wel handig
om er te hebben liggen met die oude blokken
10 jaar
stuur je adres ff door per pm stuur ik hem op
mag jij de porto betalen oke
10 jaar
ik heb je een mail gestuurd klein
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Manta of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar