Opel Manta: dwell

Bouwjaar: 1974, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1,2s

beste , ik heb mijn opel manta a voorzien van nieuwe contactpuntjes en een nieuwe condensator . De contactpuntjes heb ik op 0,4mm afgesteld . Start perfect en rijdt goed , maar als ik moet stoppen valt hij stil . Start wel weer onmiddellijk . Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn ? Weet iemand de afgestelgegevens , contacthoek , dwell ? vooronsteking bij dit type , het is een 1200s ,

alvast bedankt !

opelfan

Geplaatst door opelfan (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Manta? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

Theo Sparenburg (5), 8 jaar geleden

Puntjes wel ontvet voor het monteren?
Dwell (contacthoek) 47-53 graden
Voorontsteking:
statische basisafstelling 5 graden.
Stroboscopisch bij starttoerental ook 5 graden.
Als de inkeping op de poelie tegenover het merkteken staat is dit 5 graden.

Of dit je probleem oplost is maar de vraag. Bougiekabels goed?


vr.gr. Theo


vr.gr. Theo

kaleido 1 (1610) PRO, 8 jaar geleden

Carburateur afstelling ?

opelfan (0), 8 jaar geleden

voorheen had ik geen problemen ,dus vermoed ik dat het aan de afstelling moet liggen . Puntjes heb ik voor het monteren ontvet , bougies heb ik ook vervangen en bougiekabels zijn nog niet zo lang geleden vervangen . Ik ga een stroboscooplamp aanschaffen met ingebouwde contacthoekmeter .Kan ik de contacthoek bij stationair toerental meten ? Het is lang geleden dat ik dat nog heb gedaan .

Theo Sparenburg (5), 8 jaar geleden

Contacthoek kan je bij stationair toerental meten. Als die goed staat even gas geven om te controleren of de contacthoek niet wijzigt door bijvoorbeeld speling op de verdeleras.
Ontsteking kan je ook zonder lamp afstellen met behulp van een proeflampje dat aansluit tussen de uitgaande kant van de bobine en massa. Zodra het lampje gaat branden heb je het ontstekingstijdstip. Merktekens moeten dan tegenover elkaar staan. In plaats van het lampje kan je bij nieuwe puntjes ook een sigarettevloetje gebruiken. Stop dit tussen de dichte puntjes. Zodra je dit weg kunt trekken heb je het ontstekingstijdstip.
Als de ontsteking niet goed staat kan het zijn dat het stationaire toerental te laag is, waardoor de motor niet stationair kan blijven lopen.



vr.gr. Theo Sparenburg

opelfan (0), 8 jaar geleden

ok bedankt , als de choke op staat dan blijft hij wel draaien , bij het afzetten van de choke valt hij bijna altijd stil . Het stationair toerental is dat 900tr/min ? Ik laat nog weten deze week of ik het opgelost krijg .

ronny530 (0), 8 jaar geleden

Was het probleem al eerder aanwezig of is het ontstaan na vervanging van de contactpunten en de condensator?. Als het laatste het geval is dan de contactpunten opnieuw afstellen lost dat het probleem niet op dan de oude condensator terug plaatsen. het opnieuw afstellen van het onstekingstijdstip heeft geen zin want de ontsteking zal niet verdraaid zijn. Waar u ook op moet letten is de slang van de vacuüm vervroeger deze kan gescheurd zijn of van het inlaatspruitstuk losgekomen zijn.

Theo Sparenburg (5), 8 jaar geleden

Het stationaire toerental weet ik niet. Wel weet ik dat het juiste afstellen van de ontsteking wel degelijk zin heeft, ook al je niet aan het verdelerhuis hebt gedraaid. Je hebt immers de puntjes vervangen en daarmee wellicht de contacthoek gewijzigd en daarmee dus ook het ontstekingstijdstip. Stel eerst even de ontsteking en kijk dan pas verder. De contacthoek heeft verder alleen invloed op de tijd die de puntjes gesloten zijn en daarmee de kwaliteit van de vonk.


vr.gr. Theo

opelfan (0), 8 jaar geleden

de condensator heb ik al gewisseld en het vacuum slangetje is oke . ik volg theo , het moet in de afstelling van de contactpuntjes liggen ook al heb ik ze op 0,4 afgesteld , maar het kan wellicht nauwkeuriger . en het ene heeft invloed op het andere . Ik hou jullie op de hoogte , alvast bedankt voor de hulp !

kleijn (0), 8 jaar geleden

En vergeet het slangetje vaj je vacuum vervroeging niet even los te halen

Punt (35) PRO, 8 jaar geleden

Stationairsproeier goed reinigen (niet met een haartje uit een staalborstel).maar carb.reiniger.

Meet de verbrandingsgassen 2,5 CO. +- 900 t/min.

Verder als de carb. goed staat gesteld is er geen vacuum op de leiding die naar het vacuumdoosje gaat.

Test wel de werking van deze vervroeger .De meesten gaven er de brui aan . Bosch of AC delco maakte niet uit.

Goed voor de omzet.

Succes.

Ruud10657 (0) PRO, 8 jaar geleden

Waarom heb je de condensator vervangen?
Als hij goed liep voor het vervangen van de contactpunten, moet je het ook daar zoeken. Heb je de punten goed ontvet? Een likje vet op de kunststof nok gedaan?
Punten op het oog stellen op ca 0,5mm. Contacthoekmeter er op aansluiten, vacuumleiding van de vervroeger aftrekken. Dan starten en mbv een schroevendraaier de dwell afstellen tussen 47-53 graden. Daarna de punten verder vast draaien en nogmaals controleren. Rotor terug zetten, verdeelkap en vacuumleiding er weer opzetten. Een foute contacthoek resulteert ook in een foute voorontsteking. Als het goed is kun je die na het juist afstellen van de contactpunten controleren met een lampje of flitser.
Een vuistregel voor de contacthoek als je hem niet weet bij een 4 cilinder is 60%x90graden=54graden ;).
Ja, zo ging dat vroeghar ;)

Hans4040 (310) PRO, 8 jaar geleden

was alles maar zo simpel...

Ruud10657 (0) PRO, 8 jaar geleden

Was het nu nog maar weer eens zo simpel ;)

opelfan (0), 8 jaar geleden

vandaag heb ik de contacthoek gemeten , deze staat op 50 graden het toerental stond echter redelijk laag 700tr/min . De merktekens lagen echter niet in lijn . Hoe dit nu komt is me ook een raadsel, maar heb alles op tijd gezet en draait weer zo als het hoort . bedankt aan iedereen voor het advies
mvg mario

Theo Sparenburg (5), 8 jaar geleden

Blij te horen dat alles weer goed is. Dat de merktekens niet tegenover elkaar stonden is niet zo vreemd. Na vervangen van de contactpunten stel je als eerste de contacthoek in. Daarna moet je bijna altijd de ontsteking weer op tijd instellen. Een kleine afwijking van de contacthoek (ook al is dit tussen de marges) kan al betekenen dat de ontsteking niet meer op de merktekens staat.


vr.gr. Theo

opelfan (0), 8 jaar geleden

bedankt theo !

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Manta of stel zelf een nieuwe vraag.