Toen ik afgelopen dinsdag me bougies wilde vervangen liep ik tegen een klein probleem aan.
De bougies aan de bestuurderskant worden afgedekt door een kabel goot. Kan ik de aande kant duwen of moet deze losgehaald worden????
[url=http://img440.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img440.imageshack.us/img440/5553/...[/img][/url]
en aan de anderekant zag wat olie rond om een buis (weet niet waar deze van is) Waar kan de olie vanafkomen, Gezien de hoogte denk ik zelf van de kleppendekselpakking??
[url=http://img170.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img170.imageshack.us/img170/4184/...[/img][/url]
[url=http://img170.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img170.imageshack.us/img170/8185/...[/img][/url]
Hoop snel wat te horen. Heb de auto net hoop niet dat ik al veel te hoge reparatie kosten te hebben.
Gr Jack
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoi Jack,
Heb zelf een 2.5 V6. Maar ziet er hetzelfde uit als op jouw eerste foto. Je kunt die kabelgoot demonteren. Zit als het goed is met twee torxboutjes voor en achteraan op het gasklephuis geschroefd. Je kunt de stappenmotor voorzichtig uit het gasklephuis trekken (Dat is dat metalen ding wat op foto 1 in dat zwarte rubber zit. Daarna kun je dat zwarte rubber losschroeven (zit een boutje in.) De olievulschacht (met de geld dop) kun je tegen klok in een kwartslag losdraaien. Daarna kun je hem eraf trekken. Kijk wel uit dat er niets in het vulgat valt. Stop er tijdelijk een doek in. Je kunt nu bij de bougies. (voor de achterste moet je de paravan losschroeven, of een bougiesleutel met knikverbinding gebruiken.)
Als je je bougies losschroeft, kun je zien of er olie rond de bougiegaten staat. Als dat zo is, en het is niet zo erg, kun je het schoonmaken en na een paar weken kijken of het terugkomt of erger wordt. Je kunt ook gelijk je kleppendekselpakkingen vervangen. (Er zitten er 2 aan elke kant, dus in totaal heb je er 4.)
groeten,
Martijn
Dank je wel martijn voor je snelle reactie.
Heb jij ook enig idee waar het aan kan liggen dat mijn omega zoveel verbruikt???
Rij gemiddeld met een tank nog geen 500 km. Dat een 3.0 v6 iets meer gebruikt dan een vier pitter is normaal maar toch niet zo
(zie ongeveer mijn meter zakken).
Gr Jack
17 jaar
Rijd je die tank helemaal leeg op 500 km? Dat denk ik niet want dat zou beteken: 500 km / 75 liter = 1 op 6,7.
Meestal zit er nog wel een restje in als je tankt.
Mijn verbruik ligt 's zomers rond 1 op 10, soms 1 op 11 (bij lange ritten), maar 's winters ook rond de 1 op 8 à 1 op 9. Jouw verbruik zal hoger liggen omdat je een 3.0 hebt. Dus dan kom je al gauw in de buurt van de 1 op 7. Ik zou zeggen: houd het eens nauwkeurig bij. Zet iedere keer als je tankt je dagteller op nul. En als je weer tankt lees je de stand af en dat deel je door het aantal getankte liters. Doe je dat een half jaar, dan heb je een redelijk beeld. Pas dan kun je echt iets zeggen over je gemiddelde verbruik en of dat normaal is.
groeten,
Martijn
17 jaar
Heb ook een 2,5 v6, rij 550 op een tank, ligt er natuurlijk aan of ik snelweg rijdt of wat meer stoplichtwegen.
Dat kan zomaar 100 km per tank schelen.
de lekkage heb ik aan de andere kant van het blok en lijkt op je klepdekselpakking die lekt.
grt
17 jaar
Hoeveel je op een tank rijd zegt niks, tenzij je hem altijd leeg rijdt. Je weet toch nooit hoeveel er nog in de tank zit als je weer gaat tanken? Je kunt hiermee niet veel over je verbruik zeggen. Als je het wil berekenen: zie mijn vorige reactie.
17 jaar
Natuurlijk weet je van nog in de tank zit als je gaat tanken.
De tank inhoud is 75liter zou bij het tanken 60 liter erin gooien wil het zeggen dat nog 15 liter in de tank zit.
En ik kijk naar wat de boordcomputer verteld deze geeft bij een volle tank 475 km aan. Neem aan dat dat toch mag kloppen.
Zal altijd wel een afwijking in zitten.
Jack
17 jaar
De bougie gaten zitten vol met olie!!!
De vorige eigenaar is zo vriendelijk geweest om de kleppendekselpakkingen bij de auto me televeren.
Zijn er trouwens maar twee, of heb ik ergens anders nog pakkingen nodig?
Welke delen moet ik loshalen voor de kleppen deksels los te halen????
Neem aan alles wat boven op de motor zit.
Gr Jack
17 jaar
[quote=jackvectrac2.0ne]Natuurlijk weet je van nog in de tank zit als je gaat tanken.
De tank inhoud is 75liter zou bij het tanken 60 liter erin gooien wil het zeggen dat nog 15 liter in de tank zit.
Jack[/quote]
Ja, dat zei ik dus al in mijn eerste reactie:
[quote=Martijn7427]Zet iedere keer als je tankt je dagteller op nul. En als je weer tankt lees je de stand af en dat deel je door het aantal getankte liters. Martijn[/quote]
Maar ik wist niet dat je een boardcomputer had...die zal inderdaad wel nauwkeurig zijn.
[quote=jackvectrac2.0ne]De bougie gaten zitten vol met olie!!!
De vorige eigenaar is zo vriendelijk geweest om de kleppendekselpakkingen bij de auto me televeren.
Zijn er trouwens maar twee, of heb ik ergens anders nog pakkingen nodig?
Welke delen moet ik loshalen voor de kleppen deksels los te halen????
Neem aan alles wat boven op de motor zit.
Gr Jack[/quote]
Als je je emailadres geeft, mail ik je een paar foto's. Kun je zien wat er allemaal af moet. Inderdaad alles wat erop zit.
17 jaar
Is er een andere manier om e-mail uit te wisselen, vindt niet zo prettig hier op het forum.
Kan meteen iedereen er gebruik van maken.
Daarbij kwam ik erachter dat koelvloeistof in de olie zit, neem aan dat dan de koppaking ook door is??
Kan ik die in een keer eraf halen.
17 jaar
Hallo martijn, Hierbij dan toch maar mijn e-mail adres.
jack-not@home.nl
Hoop dat je me de foto's nog wilt opsturen.
Gr Jack
17 jaar
Ja, ze zitten als het goed is in je mailbox!
gr.
Martijn
17 jaar
Hoi Martijn.
Ik heb nog geen foto's binnen. Mis schien iets mis gegaan met het adress.
Jack-not@home.nl
Gr Jack
17 jaar
Hoi Jack,
Ik heb ze de vorige keer proberen te verzenden, maar ik kreeg ze terug met een foutmelding. Het emailadres van jou werd niet herkend. Ik probeer het nu nog een keer op hetzelfde emailadres, als je vandaag niets ontvangt, is het weer fout gegaan. Heb je in dat geval nog een ander adres, waarop het kan lukken? Of kan het dat je per ongeluk een fout in je adres hebt getypt?
gr.
Martijn
17 jaar
Het email adres is zonder hoofdletter. Anders kun je het volgende email adres gebruiken jack-sammy@home.nl
Gr Jack
17 jaar
Dag Jack,
Met of zonder hoofletters maakt geen bal uit bij een emailadres, maar met je nieuwe emailadres ging het weer fout. Ik denk dat de bestanden (5 foto's van 2 MB per stuk) gewoon teveel ineens waren. Ik heb je het nu in stukjes gestuurd en nu gaat het eindelijk wel goed. Veel succes ermee.
groete,
Martijn
17 jaar
Hoi martijn de foto's zijn binnen,
De grijze kap boven op de motor is dat nu de warmte wisselaar????
En heb je misschien ook een beschrijving van de slangetjes achter het motorblok onder het parvan???
Heb daar een losslangetje hangen en kom er niet achter waar dat moet zitten..
17 jaar
Dat grijze ding is niet je warmtewisselaar, maar je inlaatspruitstuk. D'r zitten vier slangetjes naast elkaar. Bedoel je die? De buitenste twee zijn van je carterventilatie. De binnenste 2 weet ik niet.
17 jaar
Bedoel niet die twee die je direct boven aan ziet zitten ,maar als je het parvan los haalt en je kijkt iets dieper daat komen twee van de vier slangen in een y-stuk bij elkaar, daar lopen nog meer slangetjes eentje die vrij dik is ongeveer 8 tot 10 mm komt van links onder en gaat ergens naar rechts. deze is ergens losgekomen en ik kan niet zien waarvan. is vrij kort dus ik vermoed dat deze vrij boven aan zit.
Hoor ook een zuigend geluid als de motor loopt.
Jack
17 jaar
Oeps, weet ik effe niet zo uit m'n hoofd. Misschien kan je even een foto maken? Dan kom ik er denk ik wel uit.
Of misschien weet iemand anders op dit forum het zo?
17 jaar
Foto maken wordt een beetje lastig moet ik weer het hele parvan loshalen schroefjes zijn al niet meer in zo'n goede staat denk ook niet dat je er veel op ziet. Heeft nieuwmand hier op het forum enige informatie over de slangetjes die achter het blok om lopen?????
Jack
17 jaar
OLIE IN KOELVLOEISTOF bij de 2.5 V6 (C25XE - X25XE) of 3.0 V6 (X30XE):
contorleer eerst de warmte wisselaar, deze gaan vaak lek, waardoor je olie in je koelvloeistof krijgt.
deze warmtewisselaar zit inder het inlaat en injectoren tussen de 2 cilinderkoppen in.
je ziet een soort deksel met 2 dikke (olie) leidingen, daar zit ie onder.
het is een soort element waar motorolie doorheen loopt, dit element ligt in de koelvleoistof om de olie bij koude motor sneller te verwarmen en bij warme motor te koelen.
als dit element gaat lekken loopt dus de olie naar de koelvloeistof.
Willem
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar