close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Meriva: brandstofpomp draait niet

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Benzine, Motorcode: A14XER

Probleem is reeds opgelost maar ik wil het hier even melden omdat ik verwacht dat dit vaker voor gaat komen.
Klant was onderweg gestrand, stilgevallen voor een stoplicht. Toen ik ter plaatse de foutcodes uitlas gaf de ecu geen foutmeldingen.
Omdat de brandstofpomp niet draaide heb ik het relais opgezocht en daarmee gelijk de oorzaak; het relais was inwendig gedeeltelijk gesmolten waardoor de hoofdcontacten elkaar niet meer raakten. Volgens de plaatselijke dealer komt dit nooit voor maar volgens mij gaan we dit toch nog vaker zien. Hopelijk heeft hier iemand iets aan in de toekomst.
Groetjes, Harlie.

Geplaatst door

harlie (0)
badge

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dank voor je bericht.

moderator 0
badge

11 jaar

Heb vandaag dezelfde auto weer opgehaald met hetzelfde probleem. Heeft iemand dit al meegemaakt? Bij de dealer hebben ze er nog nooit van gehoord. (relais hebben ze wel gewoon op voorraad)

harlie 0
badge

10 jaar

Heb al gehad dat de uec ook inwendig de verbindingen weg gesmolten waren.Tevens kun je het relais er op 2 manieren inzetten waarvan 1 maar de juiste is.
Je kan de UEC eens openmaken of je iets kunt zien aan de verbindingen intern, hij is redelijk eenvoudig open te maken.

Het is een standaard relais dus vandaar dat het op voorraad is, wordt volgens mij gebruikt voor diverse doeleinden in de Meriva,Astra,Insignia etc.

Relais is inderdaad standaard, er zitten volgens mij 7 dezelfde in de zekeringkast.
Ik begrijp dat in dezelfde stroomkring ook in de ecu verbindingen weg kunnen smelten, dan vraag ik me af; hoe komt dit? Wordt er teveel stroom door deze kring gestuurd of is er iets mis met deze auto's? Relais verkeerd monteren is volgens mij bijna onmogelijk, in mijn geval weet ik in ieder geval zeker dat dit niet is gebeurd.

harlie 0
badge

10 jaar

dit gaan we vaker zien , denk piekspanning

thorpe 0
badge

10 jaar

Als spanning omhoog gaat, daalt de stroomsterkte en dus ook de warmte ontwikkeling. We zijn juist op zoek naar een oorzaak van een hogere stroomsterkte.

harlie 0
badge

10 jaar

begin maar bij de dynamo


gr Thorpe

thorpe 0
badge

10 jaar

Wat bedoel je daarmee thorpe, kun je iets duidelijker zijn?

harlie 0
badge

10 jaar

de wisselstroom dynamo !! met ingebouwde regelaar , als dat mooi constant werkt , zullen alle aangesloten delen die een constante stroom bediend worden goed functioneren, zekeringen vangen de klap op , maar als een dynamo soms als een katalisator gaat werken , stroom schoksgewijs aflevert kan in een relais de temperatuur oplopen. kijk een hoe vuil zo,n dynamo van binnen wordt , tot aan sluiting toe accu,s lopen er op leeg in een paar uur, bedoel maar dynamo is de bron die moet eerst goed zn werk goed doen

vrg Thorpe

thorpe 0
badge

10 jaar

Hoi Harlie,

Hier even mijn visie:

De hoge stroom door je relais vloeit via de contacten welke de pomp aansturen. De ecu schakelt uiteraard alleen maar via massa het relaisspoeltje met een klein stroompje.
De oorzaak van een hoge stroom door je relais word beinvloed door de brandstofpomp. Bij inschakelen een hoge kortstondige piek en daarna een lagere stroom indien de pomp soepel draait.
Mocht de pomp om welke reden dan ook zwaarder gaan draaien dan stijgt de afgenomen stroom ook.
De pomp is ruim gezekerd (20A) om de piek tijdens inschakelen op te vangen, echter als de stroom hoog blijft en net onder de 20A blijft de zekering heel maar krijgt het relais het benauwd.
Wat mij opvalt is dat het relais vorig jaar en dit jaar telkens aan het einde van de zomer gesmolten blijkt te zijn.
Wat wel eens gebeurt is dat sommige mensen met een bijna lege tank rijden of steeds maar voor een tientje tanken. In de zomer maanden kan dit voor hoge temperaturen in de brandstoftank zorgen (verwarming via retour) en de pomp behoorlijk belasten.

Dus navraag aan de klant over rij en tankgedrag is in dit geval aan te raden.
Vervang de pompzekering eens door een amperemeter en kijk eens naar de afgenomen stroom.

Mogelijk heb je hier iets aan.

Mvg Bert

bertus9074 0
badge

10 jaar

de ingenieurs zitten niet te wachten op kortsluiting in de brandstofpomp, vandaar dat licht uitgevoerde relais , maar je zit denk wel op het goede spoor Bert ,

vrg Thorpe

thorpe 0
badge

10 jaar

Heb net de stroomsterkte gemeten die door het relais gaat en dit is 5,6 A. Hij is afgezekerd met 15 A dus dit gaat volgens mij gewoon goed. Wat mij opvalt is dat de stroomsterkte door het relais nooit boven de 15 ampere kan komen, dus kan dit relais wel erg weinig stroom hebben. Nu heb ik de zekeringkast open en ben ik van plan om een degelijk 30 A relais te monteren ipv het originele. In het originele relais zit er tussen de aansluitingen voor de stuurstroom echter een weerstandje en in mijn 30 A relais niet, weet iemand of dit problemen zal geven?

harlie 0
badge

10 jaar

Is geen probleem
Is waarschijnlijk een polariteitsdiode

MERIVA

meriva7673 0
badge

10 jaar

Mij lijkt die 5.6 ampere ook te veel.

Heb hier uit het magezijn een pomp onbelast gemeten en die trekt niet meer dan 0.9 ampere, ik ga zodadelijk belast meten.

Met geheel afgeknepen afvoer meet ik 5 ampere, en met een beetje doorstroming 2.3 ampere.

Zou bij jouw Opel niet ergens de retour van de brandstof zijn geblokkeerd?

Zoals het er nu uitziet werkt alles prima, geen foutmelding e.d. Ik heb de stroomsterkte gemeten met de motor uit dus moet de pomp maximaal leveren, dit heb ik expres gedaan om de maximale stroomsterkte te kunnen meten. Omdat deze pomp alweer een jaartje of 3 oud is lijkt het mij vrij normaal dat hij ietsje meer stroom trekt dan een nieuwe en dus vindt ik 5,6 A niets te veel. Hij is tenslotte ook niet voor niets op 15 A afgezekerd. Zoals ik nu kan bekijken zal de oorzaak van mijn probleem liggen in een slechte stekkerverbinding onder het relais; dit kan dan zorgen voor een overgangsweerstand. Op plaatsen waar een overgangsweerstand zit wordt warmte ontwikkeld en dus kan daardoor in de omgeving plastic smelten.

harlie 0
badge

10 jaar

Hoi Harlie,

gezien het motortype (a14xer) gaat het hier om een b-meriva en hier kon ik geen mm schema van vinden.
Maar als ik naar het a-meriva schema van 2011 kijk zie ik dat het brandstofpomprelais ook de injectoren voedt, als dit ook zo is bij de b-meriva dan heeft dit uiteraard ook invloed op waar je de pompstroom meet.
voor wat betreft het relais, altijd een relais met vrijloopdiode monteren (het weerstandje waar je het over hebt). Als je de motor afzet en het relais wordt onderbroken komt er een hoge inductiespanning vrij waardoor je vonkvorming tussen je relaiscontacten krijgt.
Je zou nog eens bij het relais op 30 en 87 kunnen meten bij draaiende motor (met een voltmeter) kijken hoe groot het spanningsverlies is.
Waarschijnlijk gaat het hier trouwens om dat paarse relais waarvan ik er ieder jaar wel een paar van vervang, ben nu toch ook wel nieuwsgierig waar dat nu aan ligt. zou het dan toch gewoon een slecht ding zijn? Wie het weet mag het zeggen!

Grt Bert

bertus9074 0
badge

10 jaar

Hoi Bert, wij hebben hier wel (een gedeelte van) het schema en daarop is te zien dat dit relais alleen de brandstofpomp van stroom voorziet. Verder zit de vrijloopdiode tussen de aansluitingen van de spoel en heeft deze dus geen invloed op eventuele vonkvorming tussen de contacten van het relais. Het is een zwart relais met onderdeelnummer 13 266 316. Als je dit nummer even op google invoert met "opel" erbij krijg je de afbeelding erbij. Groetjes, harlie.

harlie 0
badge

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Meriva of stel zelf een nieuwe vraag.