close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: brommend geluid wielen

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

Hoi,
Sinds een maand nieuw banden gekregen (continentals).
Kort daarna het gevoel dat de auto steeds meer gaat brommen voorin.
Hoe hoger de snelheid, hoe harder het gebrom.
Het is niet de motor. Want als ik de koppeling in trap en de motor uit zet, blijft het geluid.
Ik heb beide voorwielen an eens vervangen door het reservewiel (ander merk). Geen verschil.
Ik voel ook geen speling op de lagers.
Voor mijn gevoel zat er wel iets speling op de rechter fuseekogel.
Draagarm(incl fusee) vervangen, maar helaas was het hiermee niet verkolpen.

Wat kan het zijn? En hoe kom ik er achter?

Groet, John

Geplaatst door

John_P (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Grote kans dat je een of beide wiellagers zijn versleten. Probeer de voorzijde op te krikken en gooi het wiel met de hand rond. Let daarbij op het geluid. Daarna de andere kant proberen.

Een indicatie kun je ook krijgen als je op een gladde weg, met een snelheid van ± 80 km/h, licht slingeren van de ene kant van de weg naar de andere kant.
Als het geluid varieert kun je hier iets uit afleiden.

Succes, en wel uitkijken voor het verkeer.

Ralf_Jensen 0
badge

13 jaar

Ik heb beide wielen met de hand rondgedraaid en aan de banden gewrikt of er speling in de lagers zaten. niets vernomen.
Ook tijdens het ronddraaien niet.
Wel is het geluid anders als ik met een redelijke snelheid een lange bocht naar links maak. (lawaai wordt iets minder)

John_P 0

13 jaar

Kunnen toch misschien je banden zijn, zeker als je lagers goed zijn.
Bij mijn astra begint het lager links voor bij ongeveer 80 km/pu flink te brommen.
Probeer bij een rontonde , of op een lege parkeer plaats maximaal stuur links en rechts moet je wat horen of niks.

Stoffie 0

13 jaar

Ja als ik op een rotonde rijd, dan is het gedrom iets minder en wordt het een soort schurend geluid.
@Stoffie: is jouw lager links versleten dan? En zit er geen speling op het wiel?

Ik heb de nieuwe banden reeds vervangen door een reservie wiel. Het geluid werd hierdoor niet minder.

John_P 0

13 jaar

denk toch aan gecupte banden
het probleem is begonnen toen je nieuwe banden gemonteerd zijn
zou toch eens naar de banden boer terug gaan

kleijn 0

13 jaar

wissel eens je voorbanden met je achterbanden (let wel op evt verplichte draairichting) en kijk of het geluid verandert.

Gecupte banden kun je ook voelen: wrijf eens over het loopvlak in rolrichting en de andere kant op. Bij gecupte banden wrijf je dan in een richting tegen een soort kantjes aan. Als de draairichting het toelaat zou je ook links en rechtsvoor kunnen wisselen, zou het ook moeten veranderen.

sjaak10918 0
badge

13 jaar

[quote=John_P]Ik heb beide wielen met de hand rondgedraaid en aan de banden gewrikt of er speling in de lagers zaten. niets vernomen.
Ook tijdens het ronddraaien niet.
Wel is het geluid anders als ik met een redelijke snelheid een lange bocht naar links maak. (lawaai wordt iets minder)[/quote]
Een lager kan ook versleten zijn, zonder dat je speling voelt... !!!

Ralf_Jensen 0
badge

13 jaar

[quote=Ralf_Jensen]Een lager kan ook versleten zijn, zonder dat je speling voelt... !!![/quote]
Hoe kom je hier dan achter? Lagers eruit halen en bekijken?
Wat moet je dan zien? Of juist niet zien?

John_P 0

13 jaar

[quote=John_P]Wel is het geluid anders als ik met een redelijke snelheid een lange bocht naar links maak. (lawaai wordt iets minder)[/quote]
Wiellager defect. 99,99% zeker. Als het geluid ook iedere keer anders wordt met "slingeren" over een weg is het zeker 'n lager. Alleen is het de vraag welke zijde dan. Uiteraard proberen op een stille weg en oppassen dat er geen rare dingen gedaan worden.
Deze lagers zijn niet los te halen om ze te kunnen bekijken. Het zijn "dubbele"lagers: 2 lagers in 1 buitenring. En ze kunnen inderdaad versleten zijn of lawaai maken zonder dat je speling voelt.

moderator 0
badge

13 jaar

Tja dat is ook iets waar ik altijd al aan dacht/bang voor was.
Maar omdat ik geen speling voel, ging ik twijfelen.

Als ik sterk naar links stuur komen er meer krachten op de lager aan de rechter zijde.
Als het lawaai dan blijft (of erger wordt), zal het probleem daar zitten.
Als het lawaai minder wordt zal de defecte wiellager links zitten.
Of is dit te simpel geredeneerd?

John_P 0

13 jaar

Vaak wel maar soms is geluid erg bedrieglijk en heeft ie je toch te pakken............

moderator 0
badge

13 jaar

Precies goed gezegd Moderator.

John p. Het is id een dubbelrijig groefkogellager. Hier kan bijv. aan het rechtse wiel, de binnenrij versleten zijn, en/ of de buitenrij. Echt uitsluitsel kan ik je niet geven met het slingeren over de weg.

Als je zelf twijfelt, moet je er toch iemand met verstand van zaken naar laten kijken.

Ralf_Jensen 0
badge

13 jaar

Ik heb geen speling op het wiel, garage geweest en laten checken.
Conclusie van hem was lager vervangen, gaan we ook doen.

Stoffie 0

13 jaar

[quote=John_P]Ja als ik op een rotonde rijd, dan is het gedrom iets minder en wordt het een soort schurend geluid.
@Stoffie: is jouw lager links versleten dan? En zit er geen speling op het wiel?

Ik heb de nieuwe banden reeds vervangen door een reservie wiel. Het geluid werd hierdoor niet minder.[/quote]
Is het toch je lager.

Stoffie 0

13 jaar

Oke, Ik bestel wel een lager.
Vervang de meest verdachte kant (links).
Als het toch de verkeerde blijkt te zijn, dan zet ik de oude linker lager om naar de rechterzijde.

Links en rechts zijn gelijk, toch?

Bedankt allen voor de reakties!!

John_P 0

13 jaar

Ja, links en rechts zijn gelijke. Alleen een éénmaal gedémonteerd lager kun je waarschijnlijk niet meer gebruiken.


Succes

Ralf_Jensen 0
badge

13 jaar

Klopt. Lagers vallen uit elkaar bij demontage van de naafflens. Einde lager dan. Kost je dan 2 lagers wanneer je de verkeerde te pakken hebt.

moderator 0
badge

13 jaar

Oh Jee!!
Is dit niet te voorkomen?

John_P 0

13 jaar

Nee !! Zelfs de meest zorgvuldige monteur, komt hier niet onderuit. Het wiellager is na démontage NIET meer te gebruiken.

Ralf_Jensen 0
badge

13 jaar

Correctie: deze heeft al complete lagers met naafflens. Zit met 3 of 4 torxbouten op de fuse gemonteerd. Die zijn wel weer te gebruiken aan de andere zijde.

moderator 0
badge

13 jaar

Klinkt beter! :-)

John_P 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.