Opel Astra: c18xe motor start slecht

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: c18xe

Hoi,
Heb een astra f met een c18xe motor,
Hij start goed als ie koud is maar als ie warm is start ie zeer slecht,
Krijgt zelfs backfire's (kop is 1000km oud)
En als ik hem aan de praat krijg moet ik veel gas geven en snel contact uit en aan zetten anders blijft ie niet stationeer draaien,
Wie o wie weet hier een antwoord op of weet welke richting ik moet zoeken,
Koelvloeistof senser is pas vervangen (geeft ook wel eens problemen)

Ik hoor het wel,
Alvast bedank,
Mvg Vincent,

AstraVinnie

Geplaatst door AstraVinnie (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

23 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Backfire's wijst op een probleem met de timing van de ontsteking, mogelijk door een defecte krukas-positie sensor (ook wel BDP-gever genoemd).
Ook het feit dat er koud geen probleem maar warm wel hoort bij het plaatje van een defecte krukas-positie sensor.
Er gaat geen lampje branden als het gebeurt?

AstraVinnie (0), 14 jaar geleden

Alvast bedankt voor je snelle reaksie,
ALs ie koud is (dus onder de 90 graden) dan heb ik geen lampje,maar zodra ie 90 graden aantikt dan gaat ie branden,
Alleen als ik in de stad rij,als ik gelijk na koude start rustig naar de snelweg rij en op de snelweg rijdt dan brand ie niet,zodra ik even moet stoppen om wat dan ook dan gaat ie wel branden als ie stationeer draait,

AstraVinnie (0), 14 jaar geleden

Maar als de dbp sensor kapot is dan doet ie het toch helemaal niet meer???
Of zie ik dat verkeerd??

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Er zit verschil tussen kapot en kapot. Het komt zeer veel voor dat een BDP-sensor het koud wel goed doet maar warm niet.
Als je de auto even laat uitlezen weet je meer. Krijg je een foutcode op de BDP-sensor dan gewoon vervangen.
Pas op! Bij stilstaande motor krijg je altijd die foutcode, dus tester aansluiten en even rijden totdat lampje brandt. Dan uitlezen.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Waarschijnlijk moet je het probleem toch zoeken in de BDP sensor / Nokkenaspositiesensor / Kvs temp sensor..

[url=http://img185.imageshack.us/i/26621537.p...][img]http://img185.imageshack.us/img185/1613/...[/img][/url]

[url=http://img7.imageshack.us/i/84043973.png...][img]http://img7.imageshack.us/img7/8573/8404...[/img][/url]

[url=http://img7.imageshack.us/i/70296557.png...][img]http://img7.imageshack.us/img7/171/70296...[/img][/url]

Ook kan een backfire komen door een te arm mengsel,vandaar ook even de kvs temp sensor controleren..

Meten = Weten

Gr Stefan

AstraVinnie (0), 14 jaar geleden

Super... bedankt voor de info,
Ik ga nu even alles door meten en dan zal ik het resultaat hier plaatsen,
De koelvloeistof sensor heb ik al vervangen want weet dat die veel problemen geven,maar ik ga hem zeker even na meten of ie goed is,(komt van de sloop af)

Mvg Vincent,

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik las in het begin koelvloeistof sensor vervangen, dus ik ging er van uit dat deze nieuw was.
Heb je die sensor van de sloop van een zelfde motor afgehaald en/of het merk en de nummers die er op staan vergeleken?

AstraVinnie (0), 14 jaar geleden

Ben net klaar met meten,alles valt binnen de waarde,
Kvs sensor komt van de zelfde motor af en heeft het zelfde siemens nummer,.

Denk zelf dat ik toch naar de dealer moet om hem uit lezen,
Mvg Vincent,

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Zelf kun je hem ook eens proberen uit te lezen met de paper-clip methode..even de zoek functie gebruiken.

Of anders even naar de garage ervoor gaan.

Gr Stefan

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Of een keer heel snel BDP-sensor en Kvs-sensor meten als de motor warm is en slecht start.

AstraVinnie (0), 14 jaar geleden

Oke,.heb de paperclip methode gedaan,(dealer vroeg zo een belachelijke prijs, en hebben voorlopig geen tijd,)

3 x 12 (Begin code)
3 x 19 incorrect Revs per Minute (RPM) signal (crankshaft sensor) --> Incorrect signal, check sensor
3 x 21 Throttle position sensor (TPS) ---> Voltage high
3 x 92 Camshaft sensor ---> Incorrect signal
3 x 93 (komt niet in de lijst voor)
3 x 94 (komt niet in de lijst voor)
3 x 12 (eind code)

Deze code's heb ik terug kunnen vinden op een website die ook uitlegde hoe de paperclip methode werkt.,
( http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_code... )
Dit zijn dus 5 storingen dus,
Kan dan toch niet zo zijn??? is wel erg veel vindt ik..

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

93 - No Immobiliser signal
94 - Wrong Immobiliser signal
Kan makkelijk dat ze allemaal een keer of meer in de laatste 40 starts zijn voorgekomen.

19 - krukaspositie sensor defect / bedrading defect
21 - gaspedaal positie sensor defect / bedrading defect
92 - nokkenas positie sensor defect / bedrading defect - maar kan een gevolg van 19 zijn
93, 94 - problemen met de sleutel herkenning. Sleutel en/of leesring. Probeer eerst eens de reservesleutel.

AstraVinnie (0), 14 jaar geleden

Super,bedankt oldford,
Heb de gasklep positie sensor net vervangen, start wel wat sneller (dus geen 10min) maar nog backfire's
Maar ga morgen de bdp sensor vervangen en dan kijken of we vooruitgang boeken,
Maar dan zal de ring waarschijnlijk ook problemen geven van de startonderbreker,moet ik dan enkel een andere ring halen (op de sloop bv)
en plaatsen of moet alles opnieuw ingelezen worden ???

Hoe kan ik de ecu resetten ?? Gewoon accu pol eraf,contact aan en rem intrappen ?? Of kan het ook op een ander manier ??

kleijn (0), 14 jaar geleden

als je dan toch bezig bent doe dan gelijk je buogie,s
en lucht filter
ben je je back fire wel kwijt
mvg willem2

AstraVinnie (0), 14 jaar geleden

Pitten zijn net nieuw en filters ook,heeft pas een grote beurt gehad,

Mvg Vincent,

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Wat je kunt doen zijn eerst de storingen wissen,haal de accu kabel los ( - pool ) gedurende 60sec en sluit hem weer aan..dat moet voldoende zijn.

Rij nu weer een stuk en wacht tot dat hij weer slecht gaat lopen,lees hem dan weer uit en kijk wat er nu uitkomt.door het testen en losnemen van stekkers met contact aan krijg je ook foutmeldingen,die er misschien helemaal niet zijn of mee te maken hebben,vandaar..

Gr Stefan

AstraVinnie (0), 14 jaar geleden

Oke,heb het volgende gedaan,
Accu pool los,contact aan (voor de reststroom) vervolgens een bak koffie gedaan en weer aangesloten,
Starte ging probleem loos (oke was weer koud)
Ben de hele avond wezen rijden, geen storings lampje maar slecht starten weer als ie warm is,
heb de code weer uitgelezen en is :

3 x 12
3 x 19
3 x 21
3 x 92
3 x 94
3 x 12

heb de gaskleppositie sensor net vervangen en dan geeft ie weer de zelfde melding,
Ben er iedergeval al 1tje kwijt, ga morgen eerst de bdp sensor vervangen en dan kijken of er wat met de kabelboom is,
Ik weet alleen de waarde niet die ik moet meten op de stekkers zelf (dus vanaf de ecu ipv de sensors)
Dus word morgen een leuk dagje meten,.
Mvg Vincent,

@ Stefan84 : Als ie eenmaal rijd zijn er geen problemen,lopen doet ie voor de rest goed en veel verbruiken doet ie ook niet,
Maar als ik het warm start dan stinkt ie naar benzine dus is er iets met de ontsteking en denk dat oldford toch gelijk gaat krijgen met
de bdp sensor.(al zijn de waarde die ik meet binnen de aangeven waarde's)

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Wel jouw computer is het in ieder geval met mij eens gezien de code 19.
Als je de gasklep positie sensor vervangen hebt (door een nieuwe of een gegarandeerd goed werkende) en je krijgt weer de fout dan is er iets mis met de kabelboom of de verbindingen. Maak eerst eens de stekkers van de tps en de krukas-sensor eens goed schoon met elektro cleaner en een tandenborstel. Kun je gelijk kijken of de draden nog wel in de stekker vast zitten en of de pennetjes niet weg gedrukt zijn.
Blijft het probleem dan zul je moeten gaan meten of de bedrading niet defect is.
In eerste instantie sensoren los en ecu los en dan verbindingen doormeten met ohm-meter. Moet je 0 ohm krijgen.
Ook gelijk controleren of er geen verbinding is met massa. 0 ohm is hier fout.

AstraVinnie (0), 14 jaar geleden

Zo,ben een paar dagen aan het knutselen geweest,
Heb alle stekkers gecontroleerd,schoongemaakt en in de wd40 gezet mocht niet baatten,
Vervolgens heb ik het 1 en ander verandert,

goede 2dehands krukas positie sensor (is van een goed lopende c18xe gekomen)

Zelfde euvel, nog slecht starten

Bobine vervangen (van de zelfde motor)

Zelfde euvel, nog slecht starten

Nou ga ik maandag de kabelboom demonteren van die motor en kijken of dat wat oplost,

Maar volgende vraagje,
Hoe zit dat met de ecu ???
Kan ik die gewoon overzetten of zit ik dan met de startblokkering??
En als ik nou alles over zet (ontvanger,ecu,chip in de sleutel) heb ik dan geen problemen ???
Maar de c18xe hebben toch geen startblokkering ?? das toch op de c18xel gekomen ???
Mvg Vincent,.

AstraVinnie (0), 14 jaar geleden

Hallo,
Ben een paar dagen bezig geweest,
Heb het volgende geconstateerd,
Wou de nokkeas sensor gaan vervangen want als de stekker er af is loopt ie wel goed (noodloop)
En zag tot mijn GROTE verbazing dat de distributie versprongen was, (hebben dus idiooten aan zitten klo*&%$# want de spanner stond TE slap)
Was 2 tandjes versprongen op de uitlaat zijde,

Dus conclusie :

Distributie niet op tijd, heb nou alles op tijd gezet en loopt weer als de brandweer.........Starten gaat weer perfect (denk dat ik binnenkort wel startmotor moet vervangen,begint nog al rare geluiden te produceren, van al dat doorstarten hahaha)
Tot zover is dit probleem verholpen, Ik wil iedereen die gereageerd heeft hartstikke bedanken voor hun bijdrage....

Mvg Vincent,

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor de feedback Vincent!

Gr Stefan

AstraVinnie (0), 14 jaar geleden

Ik rij nu al een paar dagen rond en start weer als vanouds,. probleem is helemaal opgelost..
Nogmaals mij dankt voor alle reaksies,
(start motor is ook al vervangen,, was echt nodig,zat veel spelling op..)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.