Hallo
Sinds kort werkt de claxon niet meer, heb een stuur met airbag en daarbij 2 schakelaars voor de claxon.
Wat ik gedaan heb is:
- claxon direct aan accu aangesloten, dit werkt
- spanningsverschil gemeten bij de connector van de claxon tijdens het indrukken, geen spanning aanwezig
- spanningsverschil gemeten op de connector waarbij het vertakt naar beide schakelaars, ook hier geen spanning te meten
Er branden geen lampjes op het dashboard (ook niet vd airbag), ook zijn alle zekeringen intact.
De opel dealer vertelt mij dat het mogelijk kan gaan om een defecte sleepring, maar dat ik eerst zou moeten controleren op sluiting.
Enige suggesties waar/hoe ik dit verder zou kunnen nagaan? Zijn er evt zekeringen (buiten de zekeringkast) die ik over het hoofd gezien zou kunnen hebben, of een relais die van belang is voor de claxon?
Kan ik ook tips krijgen over hoe ik de stuur veilig kan verwijderen na de moer in het midden van de stuur te hebben verwijderd? Ik krijg er namelijk geen beweging in.
Alvast bedankt. groetjes Abdel
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ja je claxon heeft een relais, was bij mij een groene onder de motorkap in het plastic vakje tegen je schutbord, en anders zit ie bij jou misschien bovenin je zekeringkast
hopelijk snel opgelost!
Claxon word geschakeld via massa, dus je zal nooit + meten bij de knoppen
2 verschillende systemen:
Oude systeem zonder airbag:
- ZONDER RELAIS
- de claxon krijgt + als contact aan staat
- de klaxon krijgt - als je de knop indrukt
Nieuwe systeem met airbag
- MET RELAIS
- de claxon krijgt continu -
- de knoppen schakelen - naar relais
- op tegenpool relais staat continu +
- op aanvoer staat Continu +
- bij drukken op de knop word - op schakelaansluitng van relais gezet en relais schakeld in
- Claxon schakelt in
Willem
Bedankt voor alle reacties!
update:
Heb hiervoor de groene relais aan een losse 12v blokje aangesloten, je hoort de relais duidelijk schakelen. Lijkt mij zeer duidelijk dat de sleepring de boosdoener is. (heb de stuur met airbag).
Vervolgens ben ik wat nader meetwerk gaan uitvoeren. Er blijkt een connector te zitten voor de sleepring, hierop meette ik spanningsverschil van 12V op beide pinnen vd connector.
Op de connector na de sleepring was geen spanningsverschil te meten, hierop kon ik de conclusie trekken dat de sleepring defect is. Ben dit voor de zekerheid nagegaan door de connector (voor de sleepring) kort te sluiten, claxon gaat dan af. Heb daarna ook nog eens geprobeerd 2 losse draden (buiten de sleepring om) op de knoppen aan te brengen, dan werkt de claxon ook na het indrukken vd knoppen.
Ik had al bij de opel dealer nagevraagd hoeveel een nieuwe sleepring kost, zij gaven een bedrag van 100 euro aan :( Dat wordt m dus niet vrees ik, misschien kan ik beter dit via een demontagebedrijf krijgen. Ik heb zelf geprobeerd om de sleepring eruit te krijgen, maar ik krijg met geen mogelijkheid de stuur los. Heeft iemand hiervoor suggesties?
mvg Abdel
16 jaar
Bij een stuur met airbag heb je geen sleepring maar een stuurlint.
Deze kan gebroken zijn
heb je ook storing in het Airbag systeem??
Willem
Ik zie geen lampje branden hiervoor, maar dat gebeurde ook al niet toen de airbag was gedemonteerd.
Wat wel af en toe brandt is het lampje vd motormanagementsysteem.. k weet niet of airbag daar onder valt
mvg Abdel
16 jaar
Airbag: lampje moet gaan branden wanneer je contact aanzet.
Zo niet hebben ze het lampje eruit gedraait ivm storing.
Dat lampje moet er ongeveer zo uitzien:
[img]http://i194.photobucket.com/albums/z228/...[/img]
Willem
Damn.. volgens mij zat daarvoor geen lampje gemonteerd, omdat ik die lamp nooit heb aan zien gaan. goed k ga wat lampjes halen hiervoor. voor het geval het probleem bij de stuurlint zit:
hoe kan ik dit ding demonteren?
mvg Abdel
16 jaar
Stuur zelf demonteren.
deze kan goed vast zitten.
makkelijkste is met zijn 2en los draaien, 1 tegen houden en de andere de slutel erop ern los draaien.
dan kan je zien hoe het stuurlint erop zit.
let goed op bij terug plaatsten dat bij max stuuruitslag het stuurlint niet strak komt te staan, dan breekt ie, en kan je m weer gaan vervangen.
Willem
Ben zelf gekomen tot het verwijderen van de grote moer en de 2 schroeven. maar dan is er nog steeds totaal geen beweging in te krijgen in het stuur, ik weet vervolgens niet wat ik moet doen (heb al geprobeerd hard eraan te trekken, zonder resultaat). ik vermoed dat er toch een of ander systeem is waardoor het los moet springen of zo, herken je dit?
mvg Abdel
16 jaar
Moer er een stuk op terug draaien.
zodat het stuur niet in je gezicht komt als ie los komt.
dan met je vollegewicht aan gaan hangen / trekken / beetje heen en weer bewegen.
op een gegeven moment komt ie los
dan kan je de moer eraf draaien en kun je het stuur los halen.
Willem
Bedankt voor de adviezen Willem, dit wordt zeer op prijs gesteld. Ik zal zsm bericht geven of het gelukt is.
Mijn laatste vraag (voor ander probleem):
Als het storingslampje af en toe aan gaat, is het dan nog mogelijk om het bij de opel dealer uit te lezen? worden de laatste motorstoringen opgeslagen in het geheugen?
mvg Abdel
16 jaar
Heb zojuist een lampje in de teller geplaatst voor de airbag, deze gaat inderdaad branden dus er is idd storing in airbag systeem. Het lijkt mij dan dat het toch het probleem zit in de stuurlint, ik ga even nabellen bij diverse demontagebedrijven. Nogmaals bedankt voor alle adviezen Willem.
mvg Abdel
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar