Opel Omega: CO te hoog bij APK

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: x25xe

De Omega is afgekeurd op een te hoog CO gehalte.
Gemeten is 2,5!! en hij mag maar 0,5 zijn.

Dit was het enige afkeur punt voor de APK
Ik heb al wat info links en rechts vergaard, en weet inmiddels dat ik de motor goed warm moet laten lopen.
Verder zal ik nieuwe bougie's en luchtfilter monteren.

Heb ook de tip gehad om V-power te tanken, en een additief in de benzine te gooien om de injectoren te reinigen.

Hebben jullie techneuten nog tips die ik zou kunne doen?

Vriendelijke groet, René

rene9506

Geplaatst door rene9506 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Omega? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Weet je de andere waarden van de 4-gas test ook nog? (Co2, HC, O2 en lambda getal)

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Rene een lichte lekkage van het uitlaatspruitsuk doe het co gehalte ook verhogen . Naar mijn ervaring scheuren ze vaak en trekken ze krom. De lambdasonde meet dan zuurstof en de ECU laat extra benzine inspuiten. KAN dus een oorzaak zijn. Groeten.

rene9506 (0), 13 jaar geleden

Beste Oldford.
Dit zijn de waarde's van de test
CO 2,50
CO2 13,20
HC 256 ppm
O2 0,35

Lambda 0,935

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Mengsel is wel behoorlijk rijk. Kan inderdaad een (lichte) lekkage op het uitlaatspruitstuk zijn, waardoor het lambda signaal verstoord wordt.
Maar ook een defecte koelwater temperatuur sensor die te koud aan geeft komt in aanmerking.

De waardes waren bij stationair? En wat waren ze op toeren?
Wat is je benzine verbruik?

Ik zou de sensoren laten controleren door middel van uitlezen. Vooral lambda sonde signalen zijn interessant.
Met alleen V-power kom je er niet.

rene9506 (0), 13 jaar geleden

Koelwatertemp is recent vervangen.
Ik weet niet met welk toerental er gemeten is, daar was ik niet bij.
En recent is ook 1 van de lambda's vervangen
Benzineverbruik is gem. 1 op 10.
Is het een idee om de egr tijdelijk af te dichten? (weet dat dat niet mag.....)

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

EGR lek/doorstroming te groot wordt het mengsel te arm van, niet te rijk. Dus afdoppen lost het probleem niet op.

Benzineverbruik valt mee. Dat kan kloppen met een klein lekje in de uitlaat dat alleen bij stationair behoorlijk invloed heeft.
Kijk eens of beide uitlaatspruitstukken nog goed vast zitten. Alle bouten/moeren nog aanwezig?

rene9506 (0), 13 jaar geleden

Net thuis gekomen.
Zal vandaag eens de boel visueel controleren.
Kan ik er iets opsmeren wat gaat borrelen op de plaats waar het niet dicht zou zijn?

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Luisteren met een slangetje in een oor en kijk ook waar het door roet zwart tekent. Meet of beide lambda-sondes een wisselende spanning laten zien. Weet je zeker dat de motor goed op temperatuur komt.? Verder kan het secundair-lucht systeem wat lekken ,dat is die reutel die je na de koudstart hoort. Knijp de rubber slang dicht tijdens de meting stationair. Ook een vraag van anderen, hoe was de meting bij 3000 t/min. Graag met alle te meten gassen. Succes.

rene9506 (0), 13 jaar geleden

Punt.
Welke slang bedoel je precies?
Vandaag ook nieuwe boegie's erin.
En vanmiddag voor de herkeuring.
Ik zal dan gelijk kijken bij welk toerental er gemeten wordt.

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Voor de motor langs loopt een dunne metelen (rvs) buis. Dit is de aanvoer van de secundaire lucht . De pomp zit als je voor de motor staat rechts. Hier tussen zit een dikke rubber slang met daarna een terugslagklep. Er is ook nog vaak een vacuumgeregelde klep. Dit alles kan door de jaren heen wel lucht blijven aanvoeren naar de uitlaatpijp. Voorheen verbrande ook die slang en voelde aan als kauwgom omdat die metalen klep niet goed werkte. Die slang dussssssssss. Groeten.

rene9506 (0), 13 jaar geleden

Hier een blije rijder weer.
Kon weinig zien aan de uitlaatdelen.
Vanmorgen weer terug voor de herkeuring, en de auto flink op bedrijfstemp. gereden
Dit alles bij de kwik-fit.
Waardes toch weer te hoog, en het advies gekregen om door de dealer eens te laten uitlezen.
Vanmiddag geweest, en........... nou komt het.
Alle waarde's onder de max!!!!!
Tech-2 gaf niks aan
0,56 stationar
0,33 bij 3000 toeren
ONBEGRIJPELIJK!

De dealer was zo vriendelijk om hem meteen maar af te melden.

Zit dus weer voor een jaar APK op.
Allen weer bedankt voor het meedenken.

En een fantastisch weekend

Gr René

kleijn (0), 13 jaar geleden

dus gewoon naar de kwikfit blijven gaan
heb je niks kost het toch geld

rene9506 (0), 13 jaar geleden

ik weet het willem. (zal het niet meer doen).
maar het was meer een logistieke afweging, (kwikfit zit pal naast het bedrijf waar ik werk)
blijf het wel vreemd vinden dat er 2 zo enorm afwijkende waarde's worden gemeten

kleijn (0), 13 jaar geleden

och je hoort wel meer gekke dingen van k fit

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Kwik-fit is niet mijn favoriete leverancier, maar zij hebben hier niets verkeerd gedaan.
Kijk naar de cijfers die gegeven worden:
CO 2,50
CO2 13,20
HC 256 ppm
O2 0,35
Lambda 0,935
Dat is gewoon afkeur. Zowel op CO als op Lambda getal.
Die cijfers zijn ook niet twijvelachting, dus de co-meter bij Kwik-fit werkt gewoon goed.

rene9506 (0), 13 jaar geleden

Mee eens hoor Oldford.
Ze hebben zelfs nog de lambda's eruit gehaald en schoongemaakt.
service vond ik wel ok.

kleijn (0), 13 jaar geleden

ik loop er niet mee weg
maar goed dan zal de dealer waar die wel goed gekeurd is
de verkeerde apparatuur hebben
in jouw voordeel uiteraard
en wat zou er schoongemaakt moeten worden aan je lampda ?

rene9506 (0), 13 jaar geleden

Ach, hij spoot een beetje remmenreiniger erop, en schoonmaken met een doekje.
Maar dat vond ik wel ok, ook al wist ik dat het niet al te veel zou helpen.
Maar ik vond het wel een aardig gebaar.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.