Opel Calibra: C.O. waarde C20XE

Bouwjaar: 1992

Hallo allemaal,

Bij de APK keuring bleek mijn C.O. waarde te hoog te zijn. Mijn vraag is welke onderdelen de hoogte van de C.O. waarde bepalen??

Heeft iemand een lijstje voor me met onderdelen die ik moet controleren/reinigen om de C.O. waarde naar beneden te krijgen?

Alvast bedankt!

Gr,
Jeroen

P.S. Ik heb geen katalysator meer en mijn thermostaat moet vervangen worden, want de motor wordt op mijn dashboard niet warmer dan een graad of 40 (behalve in de file --> 90 gr). De dealer zei dat de lambda sonde ok was.

Jeroen5342

Geplaatst door Jeroen5342 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Calibra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

chaan (0) PRO, 18 jaar geleden

Eerst thermostaat vervangen. Doordat de motor te koud blijft is het mengsel rijker dan wanneer hij warm is. Dit veroorzaakt een hoog CO. Mocht het CO nog steeds te hoog zijn dan zul je weer een katalysator moeten monteren voor de APK.

dupl-u-1717-5dd14965c3ac2+Klompie (0), 18 jaar geleden

je kunt ook het slangetje van de carter ontluchting eraf halen dat heb ik ook gedaan. eerst meete ik 6.82 en naar dat ik het slangetje er af had meete hij maar 0.91 en na de keuring sluit je hem gewoon weer aan

Jeroen5342 (0), 18 jaar geleden

Ik heb de auto nu eerst in de stalling gezet. Volgend voorjaar komt ie er weer uit... Kan ik gelijk wat dingen veranderen.. Mijn CO waarde was 0.7 en die moest 0.5 zijn. Ik ga de thermostaat vervangen en als het dan nog niet wil, dan haal ik die slang er wel even af. Ik zal weer posten als ie door de APK is.

In ieder geval bedankt voor de reacties!

Jeroen5342 (0), 17 jaar geleden

[quote=Klompie]je kunt ook het slangetje van de carter ontluchting eraf halen dat heb ik ook gedaan. eerst meete ik 6.82 en naar dat ik het slangetje er af had meete hij maar 0.91 en na de keuring sluit je hem gewoon weer aan[/quote]
Daar zat 'm inderdaad de oplossing in. Alleen als de slang er helemaal af lag, sloeg ie af (waarvan ik nu snap dat dat logisch is). We hebben een redelijk gat geknipt in de slang nabij de aansluiting van de carterontluchtingslang in de SFI kast. CO was normaal ong. 0,7 en na een aantal malen het gat vergroot te hebben 0,3.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Calibra of stel zelf een nieuwe vraag.