Opel Corsa: corsa b laag stationair toerental

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: c14nz

Hallo,

ik ga proberen het probleem zo duidelijk mogelijk te omschrijven,

Het gaat om een '95 corsa b met het c14nz motortje erin. De auto start goed, en de automatische choke doet het prima, echter wanneer ie stationar gaat draaien zakt hij terug naar +-750 toeren. Dit laag toerental gaat gepaard met onregelmatig lopen, hij zakt ff een fractie van een seconde in en pakt hem daarna weer op en doet dit om de ongeveer 3 sec.

Nou ben ik zelf vrij nieuwsgierig en heb ik al stiekem wat dingen geprobeerd, hierdoor zag ik dat de injector precies tijdens het wat ik het onregelmatige lopen noem, er even mee stopt.

Toen wist ik het eigenlijk niet meer want er kunnen volgens mij heel veel oorzaken voor zijn, ik hoop eigenlijk dat jullie mij een beetje verder kunnen helpen..

bvd, Stefan.

SaintS

Geplaatst door SaintS (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Petje57 (0) PRO, 9 jaar geleden

Klopt. kunnen diverse oorzaken zijn.
De puls voor de injector komt via de ecu vanaf de ontsteking. Dit zou kunnen duiden op een haperende hall-gever in de verdeler maar aangezien de motor blijkbaar niet afslaat, is dat dus maar de vraag.
Het stationair toerental wordt geregeld door de stappenmotor aan het injectiehuis. Die willen nog wel eens erg vuil worden waardoor deze niet meer accuraat kan reageren. Schoonmaken kan mogelijk een oplossing zijn.
Afgelopen week bij eenzelfde motor met hetzelfde probleem een andere oorzaak: bleek de krukaspoelie los gelopen te zijn waardoor de spie uit het krukastandwiel was geslagen. Gevolg: (heel) erg laag stationair lopen en geen trekkracht meer omdat de timing niet meer klopte. Na het vervangen v/h tandwiel was het weer opgelost.

Gr.

SaintS (0), 9 jaar geleden

Hallo petje,

De hallgever moet ik nog ff controleren, misschien foutieve waardes? De stappenmotor heb ik al schoongemaakt en gecontrolleerd (hij beweegt naar buiten en weer in bij het op een af zetten van het contract), dit heeft het probleem niet verholpen.

Ik lees helaas overal op internet dat er zoveel mogelijke veroorzakers zijn voor dit probleem.

Punt (35) PRO, 9 jaar geleden

Stefan: heel belangrijk voor de stationaire loop is een goed werkende carterontluchting !

Speciaal dat dunne slangertje vanaf het kleppendeksel naar het inlaatspruitstuk moet goed gangbaar zijn.

Let er bij het schoonmaken op dat je het gaatje niet groter maakt . Het eerste stukje is 3mm maar na zo'n 15mm is het maar 1,5 !!!

Er moet bij draaiende motor hoorbaar lucht worden aangezogen.!!

Verder kunnen pakkingen aan dat inspuitstuk lekken of schroeven los zitten . Vast is vast dus niet overdrijven.

Ook kun je nog als je zeker wilt zijn of de gasklep goed staat afgesteld dit d.m.v. uitlezen opnieuw af laten stellen .

Het is wel dat het m.m.l. dit aan geeft als er een te grote afwijking is.

Inlaat spruitstukpakking kan ook nog lekken ........... Is van buitenaf te zien aan een opgeschoven /rimpelige papieren pakking.

Doe er je voordeel mee.

Succes.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.