Opel Corsa: Opel Corsa D (Z12XEP) probleem met compressie op zuigers

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Motorcode: Z12XEP

Mijn Opel Corsa D ( Z12XEP ) start gewoon maar bij het warm worden van de motor gaat hij druk opbouwen via het waterreservoir en slaat dan vervolgens af. Als ik de motor dan weer start en de dop van het reservoir af draai dan blijft hij doorlopen en gooit het koelvloeistof er uit.
Vervolgens hebben we compressie gemeten op de 4 cilinders en deze hadden 3 x 10 en 1 x 5.
Ik heb het idee dat de koppakking kapot is maar zeker weten doe ik het niet.
De auto sloeg onderweg af en hebben hem daarna naar huis gesleept.
Aangezien dit type geen temperatuurmeter heeft kon ik niet zien of deze warm gelopen is.
Voor de rest hoor je geen aparte geluiden uit het motorblok.
Graag iemand die me meer kan vertellen over dit probleem met een mogelijke oplossing.

groetjes Tom

Alvast bedankt...

tomvanderelst

Geplaatst door tomvanderelst (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

Theo Sparenburg (10), 9 jaar geleden

Lijkt inderdaad op een defecte koppakking. Om zekerheid te krijgen even lektest uit (laten) voeren. (Cilinder via bougiegat onder luchtdruk zetten bij gesloten kleppen).


vr.gr. Theo

tomvanderelst (0), 9 jaar geleden

Oke bedankt laat ik dit even doen
ik stuur een bericht als ik meer weet.

groetjes,

tom

tomvanderelst (0), 9 jaar geleden

Motor vervangen zuigers stuk.
Motor vervangen en nu alles goed aangesloten maar nu start hij niet.
Op display brandt het lampje van de startblokkering.
bij de startmotor heeft hij wel spanning via de mulimeter ( maar hij gaat niet rond ( wel met schroevendraaier er tussen gaat de startmotor en motor rond .

hoe los ik dit op?

gr,

tom

tomvanderelst (0), 9 jaar geleden

Hallo,

Motormodule is ook omgezet.

gr,

tom

R_Bakker (0) PRO, 9 jaar geleden

Probeer de oude motor ecu eens.
Als het lampje knippert het een immobilisator probleem deze herkent de motor ECU niet.

Probeer accupool er af oude ECU erin en dan oproberen.

tomvanderelst (0), 9 jaar geleden

Ik heb alleen de oude ecu van de kapotte motor
En die op de goede motor gezet.

gr,

Tom

tomvanderelst (0), 9 jaar geleden

zijn beide stekkers hetzelfde van de motor ecu?
Ze passen beide op elke stekker aansluiting
Hoe weet ik dat ze goed zitten?

gr,

Tom

tomvanderelst (0), 9 jaar geleden

Maak het verschil in de ecu tussen een easytronic en een 5 bak? Maakt dat verschil ?

De nieuwe motor was een easytronic en de ecu van een handgeschakelde zit er nu op. ( uitgebouwde motor)
koppelingsplaat met drukgroep omgezet van de handgeschakelde bak

gr,
tom

R_Bakker (0) PRO, 9 jaar geleden

Ja dat maakt wel degelijk verschil maar als de oude ECU er op zit knippert het diagnoselamp dan.

Het huis van de ECU moet wel aan massa zitten dus niet los er aan hangen.

tomvanderelst (0), 9 jaar geleden

Diagnoselamp knippert niet

hij geeft alleen bij de km teller een F aan !! ( Rechts boven de kmstand)

gr,

tom

R_Bakker (0) PRO, 9 jaar geleden

Dan denk hij dat de ECU van de easytronic er nog in zit.
Weet je het zeker dat de goede er in zit??
Kabelboom is toch van de bestaande auto dus alleen de motor overgezet met oude kabelboom

tomvanderelst (0), 9 jaar geleden

ja zeker want die andere heeft degene zelf gehouden bij de automaat bak.


gr,

tom

tomvanderelst (0), 9 jaar geleden

Kabelboom is van de automaat bak ( Op de motor wel )
wat aan de motor vast zit wel
injectoren enz

gr,

tom

tomvanderelst (0), 9 jaar geleden

Moet ik dan de complete motorkabelboom omzetten?


gr,

tom

R_Bakker (0) PRO, 9 jaar geleden

De kabelboom van de oudemotor moet je overzetten op de nieuwe, de ECU denkt dat er een Easytronic in zit.
De F in het display geeft aan fout in de Easytronic en zal niet starten.

Ik zal eens kijken in het schema wat er anders is.

R_Bakker (0) PRO, 9 jaar geleden

De Easytronic heeft een paar extra aansluitingen naar de motorkoeling toe, maar verder kan ik niets vinden.

Miscchien is de boel om te programeren, uitlezen en zoeken wat er anders is of fout zoeken zonder diagnose appartuur zal moeilijk worden.
Venlo is niet in de buurt anders zou ik voor je kunnen kijken.

Het simpelste is de motorkabelboom overzetten.

tomvanderelst (0), 9 jaar geleden

oke wat mij wel opvalt is dat de koelfan blijft lopen ook al staat hij niet op contact
accuklem los dan stopt hij er pas mee.
we gaan straks proberen de boom om te zetten.
egmond is een eind uit de buurt dat klopt.
je hoort nog van mij alvast bedankt voor de goede tips

gr,

tom

tomvanderelst (0), 9 jaar geleden

Hallo,

DE oude kabelboom omgezet en de motor loopt maar hij loopt op 3 cilinders .
Hij sloeg wel gelijk aan.
Nu even alles goed nalopen waarom hij niet goed loopt.
Ik denk zelf hem maar uit te laten lezen.

gr,

Tom

tomvanderelst (0), 9 jaar geleden

Hallo Theo

Het probleem is opgelost de motor loopt nu goed.
Oorzaak na lang zoeken was een stekker van de computer motormanagement module de pennetjes krom gedrukt.
na deze weer recht gezet te hebben en de hoofdstekker goed in elkaar gezet te hebben was het probleem gelukkig opgelost.
bij deze bedankt voor je goede tips.

gr,

tom

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.