auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Corsa: Corsa C tikkende egr, slaat af bij bedrijfstemperatuur

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: Z1.4XE

Ik heb sinds gister het volgende probleem:
Wanneer de motor enige tijd gelopen heeft en op bedrijfstemparatuur is, valt de motor uit zodra ik het koppelingspedaal intrap.
Vervolgens kan ik de motor weer gewoon starten maar valt weer uit nadat ik een beetje gas gegeven heb.

Nu viel mij op dat zodra de motor uitvalt en de auto nog op het contact staat, er om de 3 seconden een snel tikkend geluid te horen is, gedurende 3 a 4 keer dan stopt het.
Omdat ik al vaker problemen met de EGR heb gehad heb ik deze gecontroleerd. Het tikken komt duidelijk van de EGR en is ook voelbaar als ik mn vinger er tegenaan houdt. het lijkt mij echter sterk dat deze kapot is omdat ik hem recentelijk (20.000 km geleden) heb vervangen. Ik heb hem toen echter wel afgedopt, dichte pakking en een klein gaatje ingeboord.

Kan het door de kou komen dat de klep wat blijft hangen of is ie daadwerkelijk stuk? En beperkt het afdoppen de levensduur van de EGR?
En tot slot; hoe weet ik zeker of het daadwerkelijk de EGR is die de problemen geeft en niet iets anders? (geen foutcodes en geen problemen bij koude start).

Hoop op wat reacties.

Groeten Johan

Geplaatst door

Dutchdevil2 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Komt regelmatig voor, vooral vervuiling,koolaanslag, wordt gestuurd door pcm, ivm met tikken mischien massagebrek/sturing. koelwater lijkt me sterk, het wordt daar warm genoeg, alleen is hij niet gemaakt voor af te doppen.......

jjbalmszonen 0
badge

14 jaar

Zodra ik de stekker lostrek van de EGR loopt de motor prima; zowel deellast, vollast als stationair. Als ik de motor vervolgens afzet en weer opnieuw start, ook geen problemen/foutcodes. Pas als de auto een tijd heeft stilgestaan en ik start opnieuw gaat het emisie lampje branden (logisch want de stekker is los, code 1405)

Bij de dealer geweest, het verhaal uitgelegd (systeem uitgelezen). Maar zij zeggen dat het probleem niet de EGR is omdat de ECU geen foutcode/melding geeft als de stekker is aangesloten. Als de stekker los is geeft de ECU wel een foutcode maar dat lijkt me nogal logisch, geen signaal.

Het probleem is dus dat de EGR problemen geeft als deze is aangesloten maar de ECU geen foutcodes/meldingen geeft. Op een nieuwe EGR zit 2 jaar garantie (zit er nu 1,5 jaar op) maar de dealer wil dus niks vernieuwen/vergoeden omdat de storing volgens hun niet in de EGR zit maar ergens anders, iets wat mij nogal sterk lijkt. Alles wijst toch in die richting.

Dutchdevil2 0

14 jaar

laat de de dealer het toch doen als het een garantie kwestie is

kleijn 0

14 jaar

Vervuiling, wat heel veel voorkomt ,geeft hij niet als foutcode aan

jjbalmszonen 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.