Opel Corsa: Corsa verbruikt behoorlijk koelvloeistof, geen lekkage te zien?

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2

Hallo,

Deze Corsa verbruikt flink veel koelvloeistof, ongeveer 1 liter per 1000 km.

Twee weken geleden het koelsysteem afgeperst: 1.5 bar opgezet, na 1 uur was dit nog 1.45 bar..... zo'n klein verschil lijkt me geen noemenswaardige lekkage. Gebruikte set is van Stahlwille.
Toen ook uiteraard gekeken naar lekkage sporen op alle slangen, radiateur, binnen in de auto (kachelradiateur) maar niets gevonden.

Krijg de auto dit weekend weer om verder te kijken, wilde nu het kapje voor de distributieriem weghalen om te kijken of de waterpomp nat is.

Iemand een suggestie? koelreservoirdopje? Scheur in kop (hoe test je dit?)?

Bedankt!

kajotan

Geplaatst door kajotan (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Theo Sparenburg (5), 9 jaar geleden

Warm en koud onder druk zetten
Snuffeltest (laten) uitvoeren
Drukverliestest (laten) uitvoeren

vr.gr. Theo

kajotan (0), 9 jaar geleden

Bedankt voor je antwoord!

Drukverliestest: is dit wat anders dan het koelsysteem op het koelwaterreservoir onder druk zetten? Zo ja: wat is het?
Wat voor meerwaarde heeft het omde motor warm op druk te zetten? Als het koelwater afkoelt zakt daardoor toch ook de druk op je meter?

Graag iets uitleg! :)

Theo Sparenburg (5), 9 jaar geleden

Ja, een drukverliestest is een andere methode (zie bijlage). De motor wordt via de cilinders met perslucht onder druk gezet. Zo kan een lek worden opgespoord.
Het kan zijn dat de uitzettingen bij warme motor zorgen voor de lekkage. Om dit uit te sluiten de motor zowel koude als warme motor onder druk zetten. Pas op oor waterslag na deze test. Controleer of er geen water in de cilinders is gekomen.

Een snuffeltest spoort verbrandingsgassen op die via een lek in het koelsysteem terecht komen.

vr.gr. theo

kajotan (0), 9 jaar geleden

Bedankt.

Conclusie : koppakking is lek.

Weet iemand of de krukaspoelie een spie heeft?
Iemand een werkomschrijving van de handelingen/volgorde?
moeten de kopbouten vernieuwd worden?

Bedankt.

kleijn (0), 9 jaar geleden

Zal morgen ff kijken voor je 1200 motor is vrij simpel

kajotan (0), 9 jaar geleden

Super bedankt.

kleijn (0), 9 jaar geleden

de rest in je mailbox groet willem2

kajotan (0), 9 jaar geleden

Super.

Koppakking is vervangen. Weet iemand waar een enkel draads blauw achuifje / stekkertje op moet? Inlaatkant vlakbij de distributiekap, ik denk van de temperatuurmeter?

alfons262 (0) PRO, 9 jaar geleden

Dat heb je goed door!die moet op de t
emperatuurzender.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.