Na een reparatie van de airco (sturingsmodule en compressor magneet koppeling) bleken er vreemde elektronica problemen:
- Cruise Control doet het maar tot 50 km/u normaal. Dan tot 70 km/u schokkerig, acceleren, uitvallen. Boven 70 km/u helemaal niet.
- dagteller boardcomputer display valt uit boven de 80km/u. Soms een F code
- snelheidsmeter valt uit (naar 0) boven de 125 km/u
- boven de 140 km gaat motorstoringslampje aan.
- radio speaker tikt/knalt bij uitzetten
Zodra ik extra stroom aanzet (airco en/of ventilator en/of ruitewisser bv) wordt het probleem minder. Cruise Control doet het dan tot ca 80 km/u. Dagteller loopt weer. Snelheidsmeter werkt dan goed.
2 weken geleden is de airco van mijn Astra Caravan 2.0D Feb 2004 gevuld en daarna gerepareerd door een garage waar ik verder geen ervaring mee heb. Na het vullen werkte de airco nog niet. Ze hebben er dagen aan gesleuteld voordat ze de airco weer aan de praat kregen. Magneet koppeling was kapot op de compressor. Maar na vervanging werkte het nog niet.
Toen relais eruit gehad, kabels doorgemeten met 12V proeflampjes vanaf accu, dash board console open etc. Uiteindelijk is ook de aansturingsmodule links voorin motorruimte vervangen (door een gebruikte).
Airco werkte weer, maar bovenstaande klachten waren allemaal nieuw. Kan toeval zijn... Auto teruggebracht. De garage kan niks vinden (ze hebben nog de remlichtschakelaar vervangen) en bezweren dat ze niks fout hebben gedaan.
Vervolgens de auto naar een bevriende Opel garage gebracht. Daar is alles uitgemeten, niet echt iets gevonden. Voor de zekerheid is de airco aansturing toch maar door een nieuwe vervangen. Verder is de luchtsensor (?) vervangen, die gaf lichte storing.
Dit heeft ook niks geholpen, was wel weer duur...
Uitlezen geeft nu alleen nog een probleem aan met buitentemperatuur meting/signaal, maar oorzaak daarvan is nog niet gevonden ivm vakantiedrukte.
Heeft iemand een gouden tip? Ik heb nu al veel geld uitgegeven...
Kan bv de dynamo een te hoge spanning afgeven? De garages zeggen dat dit niet 100% goed te meten is? Vervangen is weer duur...
Of kan er een (software) storing ontstaan zijn door doormeten met 12 volt lampje tijdens airco reparatie?
Verdere info (wellicht ziet iemand verband?):
Ik heb de auto 21 maanden geleden gekocht met nieuwe accu. In December was plots de 1 jaar oude accu overleden na koude startproblemen. (kan ook door dynamo veroorzaakt zijn met te hoge spanning?)
Auto rijdt (zomer en winter) prima en zuinig en start prima in de zomer.
In de winter wel start problemen:
In November brandde het motorcontrole lampje - 1 gloeispiraal defect. Er waren nog geen startproblemen. Er zijn 4 gloeispiralen vervangen, en sindsdien start de auto heel moeizaam onder de 4 graden C, springt pas na lang doorstarten met grote rookwolken aan. Ook hier nog geen oorzaak van bekend. Gloeibougies werken. Geen lucht in dieselleiding.
(ik wil hier pas in winter verder naar laten zoeken omdat nu reparatie niet te controleren is)
Na de airco reparatie is ook de achterruittewisser stuk - tenminste toen merkte ik dat voor het eerst. Volgens opel garage zijn draden in de achterklep versleten. Nog niet gerepareerd ivm vakantie.
Tips zijn welkom!
Geert
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Er zullen hier wel een aantal storingen door elkaar lopen.
Problemen met Cruise control, snelheidsmeter en dagteller lijken mij het uitvallen van de snelheid.
Die komt waarschijnlijk van het ABS-systeem af. Kan een sensor probleem zijn bij het ABS of het ontbreken van communicatie tussen ABS en motor en dashboard. Motor, dashboard en ABS uitlezen om te zien wat er aan de hand is. Desnoods bij 140 als de motor in storing gaat.
Als na het vervangen van alle 4 gloeibougies de auto koud moeilijk start, dan zit het toch in die bougies of de aansturing daar van.
Mogelijk verkeerde gloeibougies of een temperatuur sensor die te warm aan geeft.
Achterruit wisser lijkt mij los te staan van de airco. Denk dat de garage gelijk heeft.
Buiten temperatuur is een signaal wat door de airco unit gebruikt word. Kan met het airco probleem te maken hebben.
Dynamo kun je zelf meten. gewoon op de accupolen met een voltmeter.
Hoeveel volt meet je bij stationair, 2000 rpm en 3000 rpm met niks aan?
En dan nog een keer met verlichting, aanjager en achterruit verwarming aan.
Bedankt voor de reactie!
Ben inmiddels bij autoelectronica bedrijf geweest om naar dynamo te laten kijken. Spanning is doorgemeten bij stationair met niks aan - 13.2 V (ipv 14).
Deze spanning valt terug naar 12,5 zodra stroomverbruikers aangezet worden. Heb dus ruildynamo gekocht, die vrijdag ingebouwd gaat worden. Als dat niet helpt, dan is wellicht ABS sensor volgende stap.
Kan ik op 1 of andere manier zelf nagaan of ABS sensor kapot is?
(Opel had alles al uitgelezen - in de garage)
De aircogarage heeft aan de dikke kabelbundel tussen aircosturing en dashboard gewerkt. Daar zou de communicatie met ABS sensor beschadigd kunnen zijn.
Mijn opelgarage kan pas eind augustus naar buitentemperatuursensor kijken. Functioneerde wel maar gaf storing aan - ze begrepen dit niet goed. Is dit de sensor die bij koude start nodig is?
De gloeibougies waren er door garage al weer uitgehaald - ze zeggen dat het zeker de goede zijn...
Achterruitewisser laat ik vrijdag sowieso ook maken
14 jaar
eerst even afwachten met de dynamo dat verhelpt het een en ander wel, en de buitentempsensor moet vernieuwd worden, dit ook ivm met werking airco systeem !!
Je hebt een buiten temperatuur sensor (echt buiten de auto) en een inlaat lucht temperatuur sensor.
De 1e is voor de airco, de 2e is voor de motor - en niet alleen tijdens het starten.
Voor de koude start is voornamelijk de koelwater temperatuur van belang, maar bij een diesel ook nog de brandstof temperatuur.
Eerst die dynamo erop (ik had hem wel eerst even laten testen op een testbank want de dynamostoring kan natuurlijk ook in het systeem zitten)
Nog niet goed dan:
Nog eens uit laten lezen (alle computers) en foutcodes hier eens plaatsen.
Lijkt mij toch heel sterk dat er niet ergens wat codes instaan waar je iets mee kunt.
Grootste probleem snelheidssignaal komt niet aan bij ECU en Dash
Wielsensor probleem denk ik nu niet meteen aan, want je ABS lamp brand toch niet?
Oiram
dank voor alle goede tips! Er branden geen controle lampjes, ook geen ABS. Alleen bij hoge snelheid in Duitsland... geel motorlampje
14 jaar
als dynamo storing ook in systeem kan zitten, moet ik dus na vervangen dynamo weer laadstroom meten begrijp ik?
14 jaar
Ik doe zomaar ff een wilde gok maar ik zit aan de multitimer te denken.
Gr. Harry
Dynamo vervangen. Dat verhielp te lage laadstroom niet... De + Kabel van dynamo naar accu door dikkere vervangen hielp wel, nu weer 14.2 V laadstroom stationair.
Maar helaas, dit alles heeft probleem met cruisecontrol en dagteller op boardcomputer verergerd... Nu werken deze ook bij lage snelheid in stad niet meer. Pas zodra ik achteruitverwarming en ventilatie aanzet, werken ze. Dat was eerst pas boven de 80 nodig...
Harry: wat is de multimeter?
14 jaar
multmeter is voltmeter/ohmmeter/amperemeter ineen
Dynamo zat dus toch in het systeem helaas.
Oiram
sorry ik vroeg fout...
Harry had het over: multiTIMER
Dynamo vervangen na 200.000 km kan niet zoveel kwaad denk ik... maar inderdaad niet nodig. Vreemd dat alles tegelijk komt.
Relais mistachterlicht bleek stuk. Achterruittewisser krijgt opeens geen stroom meer.
14 jaar
leg eens een extra massa draad van de dynamobehuizing naar de minpool van de accu, het kan wel eens een slecht massacontact zijn wat veel gekke storingen veroorzaakt doordat er ineens pieken ontstaan.
Mark
Kijk > http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...
Gr. Harry
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar