Opel astra2.0di16V: Diesel op hol....

Bouwjaar: 1999

Ik heb een probleem gehad met mijn astra2.0di16V('99), we reden op de snelweg ca 120 km/hr dat de auto plotseling uit zichzelf volgas ging geven,waarop ik de koppeling intrapte en de toerenteller naar max.ging en gelijk uitviel, dit ging gepaard met een grote rookwolk.(kreeg hem niet meer gestart)
Nu bleek dat de garage het oliepeil een ca 4 cm boven max. had afgevuld, maar dit was volgens hun niet de oorzaak,de luchtmassa meter was defect, deze is dus vernieuwd, en tevens de vacuumslangetjes.
Nu heb ik hem terug en ik heb het gevoel dat er minder pit is de auto zit en dat deze wat rauwer loopt,kan dit?
En kan dit te hoge oliepeil zorgen voor het op hol slaan van je motor, volgens de garage is dit bij de nieuwere generatie diesels niet mogelijk....

janjacob

Geplaatst door janjacob (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Opeltje (0) PRO, 21 jaar geleden

4 cm boven het peil??? dit is veel te veel bij de 20di diesels van opel. er wordt voor gewaarschuwd dat de motoren dan op hol slaan. overigens denk ik dat dit niet alleen bij opel zo is maar bij alle motoren! en ja als een motor op hol gaat is dit zeker niet gezond voor deze motor. normaal gesproken worden deze hoge toerentallen nooit gehaald, zelfs niet met een roetmeting.
overigens heb ik nog nooit meegemaakt dat een astra op hol sloeg door een defecte luchtmasameter. en als er een vacuumprobleem is zal de motor op noodloop gaan en zal zeker het maxium toerental niet gehaald worden. (en het motorlampje gaat branden)

marcvan1 (0) PRO, 21 jaar geleden

beste,
moderne dieselmotoren zijn zeer gevoelig voor teveel aan olie, zelfs een halve liter is soms teveel
de defecte luchtmassa meter is een gevolg, geen oorzaak, van het op hol slaan
ze gaan zo wie zo al snel stuk,en is nu stuk gegaan doordat er een retourslag in het inlaatspruit stuk is ontstaan als gevolg van het stilleggen van de motor

janjacob (0), 21 jaar geleden

Nu vond ik dat na vervanging van de luchtmassameter en vacuumslangentjes, dat het vermogen (onderin het toerengebied) wat minder was.
Kan dit, of beeld ik dit me maar in?

Alvast bedankt voor de reacties!

Opeltje (0) PRO, 21 jaar geleden

alles kan, maar als de luchtmassameter nieuw is en de vacuumslangen goed kan daar toch niets mis mee zijn???

je schreef zelf al dat je naar het op hol slagen van de motor je de motor niet meer aan de gang kon krijgen. dus als ie echt minder presteerd kan het ook zijn dat er door het op hol slagen van de motor iets is beschadigd of zo.
want je hebt hem niet meer kunnen proberen tussen het op hol slaan en het vervangen van de onderdelen.



marcvan1 (0) PRO, 21 jaar geleden

beste,
om er zeker van te zijn dat het minder presteren geen inbeelding is zou ik het vermogen op een vermogenbank laten meten
het onderin minder presteren zou ook kunnen komen doordat de turbo te traag op gang komt doordat de inlaatschoepen zijn vervuild door de olie en alzo in onbalans is geraakt

controle van de gaspedaalsensor op afstelling lijkt mij een controle waard


Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.