close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: distributie ketting spanner

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.2 16v

hallo

heb een probleem met een opel astra 2.2 benzine.

distributie ketting is gesprongen,heb de hele kop eraf gehaald,want dacht dat er kleppen krom waren gegegaan maar was niet het geval.

kop weer gemonteerd met nieuwe koppaking en kop bouten enzv.

kan iemand mij vertellen hoe ik de distributie ketting spanner moet monteren,
kom niet uit als ik het volgens de boek doe.

boek zeg dat ik de zuiger tot de laatste nok moet spannen dan de cillinder in de behuizing en dan monteren.
maar als ik het zo doe dan blijf de keting slap hangen en kan ik niet twee keer rond de motor draaien kijken als alles goed staat.
als ik het op de eerste nok zet dan span het wat beter maar toch niet helemaal.

weet iemand hoe je kan zien als de spanner stuk is,en hoe je het moet monteren.

groetjes rich

Geplaatst door

richandel (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

hallo stefan,

zo ver kom ik ook met mij boek.
die ditributie spanner zuiger kan je op twee nokken zetten,mij boek zegt dat ik hem tot de laatste nok moet zetten, en dan in de behuizing zetten ,en dan monteren.

als ik het zo doe,blijf die ketting slap ,en als ik ga draaien om te kijken als alles goed sta verspringt ie dan weer.
auto heb net 80.000km gelopen.

groetjes rich

richandel 0

14 jaar

J314000 Kettingspanner distributieketting-nokkenassen vervangen (Z 22 SE)

1. Motorkap openen

2. Motorafdekking (1) uitbouwen
• Afsluitdeksel (2) van olievulopening demonteren




3. Ontstekingsmodule (1) demonteren
• Kabeltrosstekker ontgrendelen en demonteren

• 4 bouten (2)




4. Klepdeksel (7) demonteren
• Houder brandstofleidingen demonteren
– 2 bouten (1)


• Carterventilatieslang (6) demonteren

• Koelvloeistofslang (4) losklemmen
– 2 klemmen


• Kabelgoot (5) demonteren, opzij leggen
– 2 moeren, 1 clip


• Houder kabeltros demonteren, opzij leggen
– 1 moer, 1 bout (3)


• Massakabel (2) demonteren
– 1 bout


• 14 bouten


5. Hefbrug omhoogzetten



6. Krukas afstellen
• Krukas in motordraairichting 10° voor het ontstekings-BDP (pijl) zetten
Aanwijzing: Hierdoor ontstaat een toestand waarbij de aandrijving van de distributieketting niet opgespannen is, wat een overspringen van de distributieketting verhindert.


7. Hefbrug laten zakken



8. Opmerking!
Wanneer zich aan de kettingspanner distributieketting-nokkenassen (2) geen markering (1) bevindt, moet deze door een nieuwe kettingspanner distributieketting-nokkenassen (onderdeelnummer 24 448 509) inclusief een nieuwe spanrail distributieketting-nokkenassen (onderdeelnummer 24 449 448)) worden vervangen



9. Kettingspanner distributieketting nokkenassen (1) uitbouwen



10. Kettingspanner distributieketting nokkenassen inbouwen
• Zuiger (4) uit behuizing (1) eruit trekken
– Zuiger aan vierkant in bankschroef inspannen

– Inwendige zuiger (6) op laatste nok vergrendelen (5) door rechtsom te draaien

– Zuiger in behuizing plaatsen


• Nieuwe keerringen (2) en (3) gebruiken

• Aanhaalkoppel 75 Nm




Attentie: Motoren tot 48 000 km

11. Kettingspanner ontgrendelt bij motorstart

Attentie: Motoren vanaf 48 000 km

12. Kettingspanner distributieketting-nokkenassen door drukken op de spanrail resp. distributieketting-nokkenassen (met een stomp gereedschap - bijv. afgeronde montagehefboom) ontgrendelen
Aanwijzing: Negeren van de aanwijzingen kan leiden tot overspringen van de distributieketting-nokkenassen



13. Klepdeksel monteren
• Afdichtvlakken reinigen.

• Nieuwe pakkingen gebruiken
Aanwijzing: Aanwijzing! Afdichtlippen van pakkingen (1) moeten in groef van klepdeksel worden aangebracht
– Aanhaalkoppel 9 Nm


• Massakabel monteren.
– Aanhaalkoppel 9 Nm


• Houder kabelboom monteren.
– 1 moer, 1 bout


• Kabelgoot monteren
– 2 moeren, 1 clip


• Koelvloeistofslang vastklemmen.
– 2 klemmen


• Carterventilatieslang monteren

• Houder brandstofleidingen monteren
– Aanhaalkoppel 9 Nm





14. Ontstekingsmodule monteren
• Aanhaalkoppel 9 Nm
– Kabeltrosstekker aansluiten en vergrendelen.



15. Motorafdekking inbouwen
• Afsluitdeksel van olievulopening inbouwen


16. Motorkap sluiten

als je dit nu met dat engels combineert hoef ik de afbeeldingen niet testuren
mvg willem2

kleijn 0

14 jaar

hallo

denk dat me spanner stuk is want kan hem niet ontgrendel door op de spanrails te drukken.
me keting blijf slap waardoor ie verspringt als ik ga draaien om te kijken als alles op tijd staat.

denk dat ik alles maar nieuw ga kopen,keting nokkenas spanner en kettingen en alle spanrails enzv

auto heb 80.000 gereden.kom het vaker voor dat alles vervangen moet worden onder 100.000?

wat ik ook raar vind dat ik me krukas kan draaien,ongeacht hoe me nokkenassen staan.
heb de kop eraf gehaald en alles zag er goed uit,kleppen waren niet krom.
heb ook gezien dat de kleppen,niet zover naar buiten kom als normaal uit mij ervaring.
maar niks zag er krom uit.heb pas een fiiat brava,kop gerevieseerd en kan me nog herinneren dat die kleppen verder naar buiten kwamen dan deze opel astra.

heb dit techiek weleens wel bij amerikaanse auto meegemaakt vandaar dat ik denk dat dat stuk wel goed zit.
ga morgen de spullen bestellen.

groetjes rich

richandel 0

14 jaar

zou wel kunnen deze motor is us made

kleijn 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.