Hallo allemaal,
Ik ben martijn 34 jaar uit friesland en ik heb een probleem.
Ik bezit sinds kort een opel tigra 1.4 16v bouwjaar 1996.
De spanrol van de distributieriem is afgebroken, gelukkig is er verder niks stuk gegaan.
De riem is er al af maar hoe zet ik de nokkenas poelis nu optijd en de krukas?
Mijn vraag aan jullie is dus, wie kan mij stap voor stap uitleggen hoe ik een distributieriem vervang van mijn tigra waar de riem er al vanaf is en de krukas enzo nog niet is vastgezet op tijd.
evt fotos erbij zou fijn zijn, bedankt alvast.
Met vriendelijke groet martijn
Geplaatst door toetsenbord (0) , lid sinds 9 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Tigra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Tigra of stel zelf een nieuwe vraag.
70 Reacties
P. Kelder (0) PRO, 9 jaar geleden
[quote=toetsenbord]De spanrol van de distributieriem is afgebroken, gelukkig is er verder niks stuk gegaan[/quote]
Dat er niets is stuk gegaan is nog niets van te zeggen. Bij 16v motoren is het veelal bingo met klepschade.
Gr. paul
toetsenbord (0), 9 jaar geleden
voor zover ik weet is er niks stuk, want ik reed er gewoon nog mee, de riem zat er nog wel gewoon op dus hij is er niet vanaf gelopen. mvg martijn
Hans4040 (310) PRO, 9 jaar geleden
Martijn,
als Engels geen probleem is, stuur ik jou de complete handleiding in Pdf.
mvg.
Hans
toetsenbord (0), 9 jaar geleden
dat zou super zijn hans, engels gaat wel lukken :)
toetsenbord (0), 9 jaar geleden
de riem is er al af.. is het mogelijk om de nokkenas poelis handmatig te verdraaien? of moet ik nergens meer aankomen en de nieuwe riem en bijbehoren zo monteren zoals de riem eraf gehaald is? mvg
Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden
Als de zuigers ergens halverwege de slag staan, kun jij de nokkenas ongestraft draaien.
Let op de merktekens.
Ik ben benieuwd of er niets geraakt is. Maar heb jij de auto zelf uitgezet? Of is deze afgeslaan? In dat laatste geval, vrees ik voor klepschade.
toetsenbord (0), 9 jaar geleden
hallo ralf, ik heb de motor gewoon zelf uitgezet, toen onderkap gekeken en bij distributieriem zag ik dat de spanrol afgebroken was,
heb de riem eraf gepakt, maar ik las dat de merktekens tegenover elkaar moeten staan, heb verder nog nergens aangedraaid omdat de riem eraf is, hoe krijg ik die merk tekens zoals ze horen zonder de riem erop, net even snel gekeken maar kan de nokkenas poelies beide niet met de hand draaien.
horen deze gewoon soepel vrij te lopen zonder de riem erop?
mvg
voyager (0), 9 jaar geleden
Zo soepel lijkt het niet. De nokkenas(sen) zitten oner spanning van klepveren. Dus poelie pakken met de hand en draaien gaat niet. Eigenlijk was de bedoeling om eerst merktekens op hun plaats te zetten, dan pas oude riem eraf.Nu het al af is zou je evt de nieuwe riem op kunnen zetten(voorwaarde niet draaien aan poelies) en zeer voorzichtig aan krukas poelie draaien om merktekens te controleren.Wel afhankelijk van aantal kilometers met de oude riem is aan te raden om dan ook waterpomp te controleren/vervangen nu alles open staat.
toetsenbord (0), 9 jaar geleden
Dankje voyager!
klopt idd met de hand draaien lukte mij niet.
ben ervan overtuigd dat er geen kleppen oid kapot is dus ik ga de gok gewoon wagen met nieuwe riem en spanrol en geleide rol, en wat je zegt vervang ik ook gelijk de waterpomp.
dus nog even ter bevestiging aangezien ik nog nergens aangedraaid heb, kan ik de nieuwe riem met deze standen van de poelis en krukas pullie gewoon monteren zonder dat de merktekens staan zoals het normaal hoort?
mvg
Hans4040 (310) PRO, 9 jaar geleden
Nee, dat kan niet...
eerst dienen alle merktekens goed te staan, alvorens de riem aan te brengen.
Als de nokkenassen niet willen draaien, komt dat door een verkeerde stand van de zuigers.
Zoals Ralf Jensen al zei: zuigers halverwege zetten en dan nokkenassen op merk zetten, daarna de krukas..
Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden
De titel zegt; afgebroken on der het rijden.!!
Op de doos van de nieuwe rie m staan je merktekens ! Voordat je start; eerst minstens 2 omwentelingen van je krukas draaien (met de hand) daarna pas starten.
Succes.
Hans4040 (310) PRO, 9 jaar geleden
@Ralf,
ik heb de complete instructies opgestuurd...handleiding, volgorde, inclusief merktekens.
Kan niet missen (mits hij deze volgt, uiteraard).
En dat de nokkenassen niet willen draaien komt waarschijnlijk omdat er een zuiger bovenin staat...
toetsenbord (0), 9 jaar geleden
ok dus als ik het goed heb begrepen ga ik als volgt te werk, krukas draaien tot zuigers halverwege staan(hoe weet ik of ze halverwege staan?) dan de nokkenas handmatig draaien tot merktekens overeenkomen en vastzetten, dan de krukas terug draaien op positie van merkteken, dan de nieuwe onderdelen plaatsen waterpomp, spanrol, geleiderollen, en riem, minimaal 2 omwentelingen maken met de hand en kijken of die goed draait, dan starten en hopen op het beste..verbeter me aub als ik nog iets mis.
ik heb overigens de krukaspoelie nog niet verwijderd alleen het bovenste kapje, nog een tip om die los te krijgen, bij vliegwiel klemmen oid? en dan krukaspoelie losdraaien. welke kant moet ik de krukas gaan draaien als ik aan de zijkant van de auto sta aan de kant van de krukas rechtsom of linksom?
ik ben al een eindje op weg door jullie hulp dank daarvoor alvast!
mvg
toetsenbord (0), 9 jaar geleden
@hans
dat klopt ik heb het pdf ontvangen bedankt!!
maar daar word uitgelegd hoe ik het moet doen met de oude riem er nog om maar die is er al af. ben nu al iets wijzer en denk dat het wel goed gaat komen op deze manier:)
Hans4040 (310) PRO, 9 jaar geleden
[quote=toetsenbord]krukas draaien tot zuigers halverwege staan(hoe weet ik of ze halverwege staan?)[/quote]
Draai er een bougie uit en voel met een ijzerdraadje waar de zuiger staat...(maakt niet uit welke zuiger)
Hans4040 (310) PRO, 9 jaar geleden
Makkelijker: zet krukas op merkteken en draai dan 1/4 slag verder..
toetsenbord (0), 9 jaar geleden
top!!! dankje verder was mijn volgorde goed van hoe ik het ga aanpakken met riem die er al af is? dan kan ik er binnenkort mee beginnen.
Hans4040 (310) PRO, 9 jaar geleden
Prima...succes.
toetsenbord (0), 9 jaar geleden
dankje ik laat nog wel even weten hoe het verlopen is. mijn dank is groot!!
Hans4040 (310) PRO, 9 jaar geleden
Succes...
en beter 2 keer controleren dan 1 keer in de soep draaien.
C.Jonker (0) PRO, 9 jaar geleden
Zou niet de krukas op merkteken zetten , gewoon spieken via bougiegat.
Als er toch wat kleppen omlaag staan ram je er alsnog tegenaan.
Verder is dat idd de methode, verder moet je altijd!! twee keer met de hand ronddraaien, dit omdat de spanner een merkteken en een wijzer heeft die dan op de goede positie gaat staan..new/old
Zo niet procedure herhalen.
succes !
toetsenbord (0), 9 jaar geleden
ok dan ga ik het via het bougie gat doen met ijzer draadje, nu heb ik net voorzichtig aan de kruas gedraait maar de nokkenassen krijg ik beide niet met de hand rondgedraait om ze op tijd te zetten kan ze beide maar zn 1 cm naar rechts of links draaien, of moet ik mer kracht zetten met een sleutel?
Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden
Mag met een sleutel. Met de hand gaat niet lukken omdat je tegen de kleppenveren- druk indraait.
toetsenbord (0), 9 jaar geleden
dankje ralf, moet ik dan rechtsom draaien of linksom? of maakt het niet uit? mvg
firedriver (60), 9 jaar geleden
Als zijn zuigers in het midden staan maakt het niet uit, kan het niet zijn dat bij een Tigra zijn nokkenassen geblokkeerd kunnen worden met een boortje, bij mijn Alfa heb ik een blokkergereedschap om zijn nokkenassen te blokkeren.
Normaal zouden zijn nokkenassen zo moeten staan dat als je rechts draait eerst zijn uitlaatklep-en daarna zijn inlaatklep open gaat, en als je zijn nokkenassen met een sleutel niet gedraaid krijgt vrees ik dat één van zijn kleppen krom zijn, hopen van niet natuurlijk.
En als alles op punt staat, met een compressiemeter meten waarbij je zeker bent dat alle cilinders hun juiste compressie hebben anders ????????
Ik weet niet of je genoeg kennis van motoren hebt, maar let zeer goed op met wat je bezig bent, opzich niet moelijk, maar kennis van deze werken is een absolute vereiste, maar je probeer het tenminste, succes !!!
Gr. Jantje
Hans4040 (310) PRO, 9 jaar geleden
Jantje, mooi dat je ook even langs komt met goede adviezen, maar Martijn is in het bezit van een uitgebreide handleiding.
En, in tegenstelling tot een Alfa, is blokkeergereedschap niet nodig.
C.Jonker (0) PRO, 9 jaar geleden
Nou Hans.... in je mand :)
Hans4040 (310) PRO, 9 jaar geleden
oke.. :-)
toetsenbord (0), 9 jaar geleden
hallo, nog even een vraagje...
hoe krijg ik in godsnaam die krukas poelie eraf?
mvg
Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden
Bout eruit draaien, dan poelie wegnemen.
Indien de bout erg vastzit, dan met een slagmoersleutel aan de gang.
toetsenbord (0), 9 jaar geleden
ik krijg die bout er dus niet uit, want hij draait natuurlijk mee de krukas, waar kan ik die ergens blokkeren? slagmoersleutel heb ik niet
Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
kleijn (0), 9 jaar geleden
Ga gewoon naar de garage kan alleen maar erger worden als het fout gaat
toetsenbord (0), 9 jaar geleden
nee kleijn ga het zelf proberen, wil er geen paar duizend euro auto van maken.
update: heb de krukas poelie eraf gekregen en heb dat als volgt gedaan. nokkenassen op tijd gezet, oude dop gepakt die op de krukasbout paste een dikke pijp op gelast, die pijp op subframe gelegd toen kort gestart en hij was gelijk los.
nieuwe probleem: de bout van de spanrol is afgebroken zit dus nog een stukje in.
nog tips om deze eruit te krijgen, dmv links draaiende tap ofzo?
of gewoon opboren en een helicoil erin zetten?
mvg
P.Rutser (0), 9 jaar geleden
In het midden van de bout een gaatje boren daarna een lingkse tap er in.
Lukt dat niet dan opboren tot (als het m8 is ) 6.2 en opnieuw tappen dan gaat de rest van de bout wel tussen de schroefdraad uit.
toetsenbord (0), 9 jaar geleden
oke dankje wel ga ik eerst met die linkse tap proberen!
kaleido 1 (1630) PRO, 9 jaar geleden
Vaak zitten die afgebroken stukjes niet eens zo vast , slijp met een dreemeltje een sleufje in de kopse kant , en met een schroefendraaier draai je hem er vaak zo uit.
toetsenbord (0), 9 jaar geleden
hallo, heb het stukje bout eruit gekregen, maar schroefdraad was niet zo fris meer dus heb er een helicoil in gezet.
nu dat klaar is heb ik de nieuwe onderdelen erop gezet, nu kan ik de riem erop zetten en ben als volgt te werk gegaan:
bij de krukas begonnen en door naar de kleine looprol daarna de 2 nokkenas poelies dan de andere looprol dan de waterpomp en dan moet die om de spanrol.
maar ik krijg de riem voor geen mogelijkheid om de spanrol heen, hier nog tips voor zodat me dit wel gaat lukken?
mvg
Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden
Spanrol ontspannen, zodat de lengte van de riem "kleiner" wordt.
Heb je wel de goede riemlengte ? Juiste riem. ? Als je de riem geplaatst hebt, en de spanrol weer zijn werk laat doen, draai de krukas dan 2 maal geheel rond. Gaat dit, dan pas een startpoging wagen.
Succes.
toetsenbord (0), 9 jaar geleden
ja heb een compleet setje gehaald, het is de zelfde maat als die erop zat: 169 x 20.
heb dat inderdaad geprobeerd maar ik krijg de riem er niet omheen.
zal zo nog eens kijken naar die spanrol.
Harald4118 (0), 9 jaar geleden
Staat de spanrol wel mooi recht en exakt op de juiste plaats. Veel overschot zal er niet zijn, dus een beetje fout kan er voor zorgen dat het niet past.
toetsenbord (0), 9 jaar geleden
hoi harold, ja het tappen van de helicoil is netjes en recht gebeurt, ik zal wel even met de spanrol prutsen
toetsenbord (0), 9 jaar geleden
nou krijg die riem er niet op hoor, heb de spanrol naar de minste weerstand gedraait, op zo'n 7 uur, maar krijg hem er niet op.
hoor je dit er makkelijk op te kunnen schuiven?
mvg
toetsenbord (0), 9 jaar geleden
zou het ook aan de waterpomp kunnen liggen dat die er verkeerd inzit? iemand een foto oid van hoe die erin moet zitten?
zou zomaar kunnen want de rest is ook niet goed gemonteerd geweest.
mvg
C.Jonker (0) PRO, 9 jaar geleden
Waterpomp heeft een merteken...twee lijntjes zeg maar die tegenover elkaar moeten liggen, niet zichtbaar bij gemonteerde kappen uiteraard.
Riemen gaan soms moeilijk hoor... probeer miss te eindigen met een rol die je het makkelijkst ligt..zet een sleutel op de spannerbout en draai hem maximaal slap.
Probeer dan de sleutel vast te zetten met bv een binder of iets dergelijks dan kun je even adem halen en verzuren je spieren niet zo.
toetsenbord (0), 9 jaar geleden
dankje jonker, heb even gekeken maar zie geen merkteken staan, wel een grote inham zeg maar die staat bij mij beneden. zal is even kijken hoe ik een foto kan plaatsen legt even wat makkelijker uit voor een leek als mij.
heb net weer geprobeerd riem lijkt gewoon te klein te zijn, denk dat de waterpomp niet goed zit, hoop dat iemand een foto heeft voor me zodat ik weet hoe die hoort te zitten.
mvg
toetsenbord (0), 9 jaar geleden
[url=http://postimg.org/image/mq9zm7b3l/][img]http://s24.postimg.org/mq9zm7b3l/image.j...[/img][/url]
[url=http://postimg.org/image/v79hx4fsh/][img]http://s24.postimg.org/v79hx4fsh/image.j...[/img][/url]
toetsenbord (0), 9 jaar geleden
Links naast de inbus zit op het plastic een streepje is dat de markering?
En is de markering van de waterpomp dat hoekje wat eruit is?
harry4203 (450) PRO, 9 jaar geleden
volgens mij doe je nog steeds de basisafstelling van de riem dmv het verdraaien van de waterpomp. aan de schade op de foto te zien is ie iig eens versteld. zou em toch zo draaien dat de riem erop gaat. als je daarna de spanner zo kunt stellen dat deze op de juiste plek staat (inkeping) is het goed.
spanner zit trouwens verkeer zo zie ik. dat zal de reden wel zijn.
toetsenbord (0), 9 jaar geleden
wat is er verkeerd met de spanner dan?
harry4203 (450) PRO, 9 jaar geleden
aan de achterkant van de spanner zit een lip aan die in een uitsparing van de oliepomp hoort te vallen. lijkt op de foto of ie niet in de juiste stand staat.
toetsenbord (0), 9 jaar geleden
ja dat klopt, dat lipje is in een sleuf gevallen van het blok. is dit niet goed dan? mvg
harry4203 (450) PRO, 9 jaar geleden
kun je een duidelijke foto plaatsen van dat gedeelte? is vrij slecht te zien zo.
toetsenbord (0), 9 jaar geleden
ja sorry is beetje roestig daar van het oude koelwater denk ik:P zal even een foto opzoeken
toetsenbord (0), 9 jaar geleden
[url=http://postimg.org/image/azssplxtr/][img]http://s27.postimg.org/azssplxtr/image.j...[/img][/url]
harry4203 (450) PRO, 9 jaar geleden
dat lijkt toch idd wel goed. vrees dan toch de pomp verdraaien.
toetsenbord (0), 9 jaar geleden
ja dat denk ik ook riem wil er voor geen meter op, ik ga morgen naar de waterpomp kijken.
kan ik hem gewoon de 3 boutjes los draaien om vervolgens de waterpomp te draaien? of moet ik hem er helemaal afpakken en opnieuw monteren? moet ik dan ook nog vloeibare pakking oid ertussen doen?
mvg
firedriver (60), 9 jaar geleden
Oei !!!
Soms gebeurt het ook bij mij dat een riem moeilijk erop gaat, ook als zijn spanner volledig is ontspannen, ik draait dan zijn nokkenas naar links zodat het rechte gedeelde wat spant waardoor het riem zonder problemen terug gemonteerd kan worden.
Nog nooit aan een Tigra gewerkt, maar als deze toch een spanner heeft om te regelen, waarom dan zijn waterpomp verdraaien, onlangs een
polo gehad, zijn waterpomp diende als spanner, en daarom was er geen spanner, alleen een looprol.
Ken er veel dat het zelf proberen, onlangs een telefoontje gehad van iemand, Jantje HELP, had problemen met een spanner van de distributie, en zo is het met alles, je moet het gewoon weten, maar zo ben ik ook begonnen.
Gr.
Jantje.
toetsenbord (0), 9 jaar geleden
Ben bang dat de waterpomp verkeerd zit, ga die straks verdraaien kijken of het dan lukt, als het gelukt is laat ik het weten
toetsenbord (0), 9 jaar geleden
Update: riem zit erop :) heb de waterpomp beetje verdraait toen kon ik de riem plaatsen. Nu eerst even afkoelen
Mvg
Hans4040 (310) PRO, 9 jaar geleden
[quote=toetsenbord]heb de waterpomp beetje verdraait[/quote]
Nu maar afwachten of die niet lekt door de pakking...
firedriver (60), 9 jaar geleden
Prima
toetsenbord (0), 9 jaar geleden
hallo nog even een vraagje( sorry voor zoveel vragen maar ben liever zeker van de zaak)
ik heb gelezen dat cilinder 1 in bdp moet staan, is dat dat de zuiger helemaal bovenin zit?
en als ik met mijn gezicht naar de voorkant van de auto kijk, welke is dan cilinder 1?
mvg
Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden
[quote=toetsenbord]............ ik heb gelezen dat cilinder 1 in bdp moet staan, is dat dat de zuiger helemaal bovenin zit?
en als ik met mijn gezicht naar de voorkant van de auto kijk, welke is dan cilinder 1?[/quote]
JA,
Cilinder 1 bevindt zich aan distributiezijde.
toetsenbord (0), 9 jaar geleden
ok top ga ik dat straks nog controleren, voordat ik ga starten thnx.
toetsenbord (0), 9 jaar geleden
bdp van cilinder 1 komt overeen met de inkepingen in de nokkenas poelis.
nu heb ik de krukas 2 keer rond gedraaid alles komt weer overeen als die zijn 2 slagen gehad heeft.
maar als ik eraan draai dan zie ik het wijzertje van de spanner bewegen, hoort dit zo of moet die op 1 stand blijven staan?
of moet ik de spanner vaster draaien?
mvg
Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden
Die zal id wat kunnen bewegen. Deze is dan ook ´verend´.
succes
toetsenbord (0), 9 jaar geleden
dankje, dan zal ik hem morgen verder weer opbouwen Multi riem enzo en dan een startpoging wagen en op hoop van zegen.
ik laat jullie nog weten hoe het verlopen is. alvast bedankt voor alle hulp.
mvg
harry4203 (450) PRO, 9 jaar geleden
loopt ie nog niet?
toetsenbord (0), 9 jaar geleden
Rustig aangedaan met dit weer harry.
Update: hij loopt weer en rijd goed :).
Ik wil iedereen bedanken voor het meedenken en de goeie tips( behalve dan dat ik het moest laten doen)
Er kan een slotje op.
Mvg