Opel Astra f: Distributie riem vervangen

Bouwjaar: 1991

Kan iemand mij vertellen hoe ik de distributie riem vervang van een astra f 1,4 uit 91, of in ieder geval hoe ik de krukas poulie eraf kan halen, want de rest is niet zo'n punt. Ik beschik niet over een slagmoersleutel.

Bvd.

KR

dupl-u-10286-5dd147ceba1f5+KR

Geplaatst door dupl-u-10286-5dd147ceba1f5+KR (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

jaap4744 (0), 20 jaar geleden

krukas poulie. zit toch met vier boutjes vast??groote moer in het midden.hoeft niet los. weet niet helemaal zeker.

patje kadettje (0), 20 jaar geleden

Ligt eraan,sowieso bij een 1400 en 1600 moet je wel degelijk één centrale bout loshalen en dit gaat wel degelijk eigenlijk alleen met de luchttol,Want al zet je hem in de versnelling,meestal draai je hem er toch doorheen.
Maar bij een 2 liter en wellicht ook bij een 1800i zit ie inderdaad met 4 inbusboutjes.
Als je alles goed aftekent kan er weinig fout gaan,als ie een spanrol heeft zou ik die meteen vervangen,en ook goed naar de waterpomp kijken en bij twijfel......vervangen.
Waterpomp spant de riem,de as zit uit het midden,net zolang draaien aan het waterpomphuis tot de wijzer van de spanrol zo goed als in het midden staat(correcte spanning)daarna nog een slag in de ronde draaien en nogmaals checken en zonodig nog bijstellen.In plaats van aftekenen kan je ook de originele merktekens gebruiken,uitsparing in het nokkenastandwiel in de distributie kap aan de bovenkant en onder hetzelfde aan de onderkant.
Succes!

dupl-u-10286-5dd147ceba1f5+KR (0), 20 jaar geleden

Zit inderdaad met een centrale bout en als ik hem in de versnelling zet draai ik erdoor heen ja. voor zover ik weet zit er geen spanrol op. Of is dat niet mogelijk. En om de hoeveel KM moet de distributie van een 1.4 vervangen worden geloof 60dkm of niet?
in ieder geval bedankt voor de uitleg

Beunhaas (530) PRO, 20 jaar geleden

Opel Astra benzine- en dieselmodellen 1991-1993 2. Benzinemotoren (OHC en DOHC) 2.2.2 Distributieriem vervangen (OHC)


Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)


Voorste tandriemafschermingskap 4 (0,4)
Tandriemspanrol aan oliepomp 20 (2,0)
Stuurbekrachtigingspomp aan motorblok 30 (3,0)

Stuurbekrachtigingspomppoelie aan flens 25 (2,5)
Krukaspoelie:
1,4/1,6 L (M12-bout):


fase 1 90 (9,0)
fase 2 +40°-50°
1,8/2,0 L 20 (2,0)
Waterpomp:
M6-bouten (1,4/1,6 L) 8 (0,8)
M8-bouten (1,8/2,0 L) 25 (2,5)
Nokkenasriemwiel 45 (4,5)
Krukasriemwiel:
fase 1 130 (13,0)
fase 2 +40°-50°


Speciaal gereedschap Opel:


Vliegwielblokkering:
1,6 L KM-652 (zie ook figuur 2.34)
overige motoren (1,4/1,8/2,0 L) KM-517 (zie ook figuur 2.34)

Montagestempel achterste krukaskeerring:


1,4/1,6 L KM-535
1,8/2,0 L KM-635

Spansleutel aan waterpomp voor distributieriem:


1,4/1,6 L KM-421-A
1,8/2,0 L KM-637

Riemspanningsmeter voor 1,8/2,0 L-motoren KM-510-A

Let op! De procedure voor de 1,4/1,6 L-motoren en de 1,8/2,0 L-motoren is enigszins verschillend en wordt derhalve apart beschreven. De 1,4/1,6 L-motoren zijn namelijk uitgerust met een automatische tandriemspanrol; de 1,8/2,0 L-motoren niet.

Figuur 2.3: Distributie OHC-motoren



A 1,4/1,6 L-motoren
B 1,8/2,0 L-motoren


Uitbouwen 1,4/1,6 L-motoren


- Maak de massakabel los van de accu.
- Verwijder het luchtfilter en de luchtaanzuigslang.
- Verwijder alle V-snaren (dynamo/eventueel stuurbekrachtiging). Let op! Zie tabel 4.1 voor de V-snaar en de spangegevens.
- Alléén 1,6 L met stuurbekrachtiging: Verwijder de V-snaarpoelies van pomp en motor (drie flensbouten per poelie). Verwijder tevens de stuurbekrachtigingspomp op de motor (twee bouten).
- Verwijder het bovenste deel van de voorste tandriemafschermingskap.
- Zet de zuiger van de eerste cilinder in het BDP van de compressieslag (zie figuur 2.4, of 2.5) door de krukas rechtsom in de motordraairichting te draaien; tegelijkertijd moeten de markeringen op het nokkenasriemwiel/tandriem en de tandriemafscherming zijn uitgelijnd (zie figuur 2.6).


Figuur 2.4: BDP-merkteken krukaspoelie 14NV-motor (10° voor BDP)

Figuur 2.5: BDP-merkteken op getande schijf C14SE-motor (0° BDP)

Figuur 2.6: BDP-merkteken (A) op nokkenasriemwiel (1,4/1,6 L-motoren)



- Verwijder de koppelingsafschermplaat.
- Verwijder de krukaspoelie; blokkeer daarbij het vliegwiel met behulp van het speciaal gereedschap KM-517.
- Verwijder het onderste deel van de voorste tandriemafschermkap.
- Draai de tandriemspanner met de wijzers van de klok mee tot de boringen tegenover elkaar staan. Fixeer de spanner met een drevel of iets dergelijks (zie figuur 2.7).


Figuur 2.7: Tandriemspanner fixeren met een drevel

- Verwijder de distributieriem. Zie "Inbouwen en spannen 1,4/1,6 L-motoren".

Uitbouwen 1,8/2,0 L-motoren


- Maak de massakabel los van de accu.
- Verwijder het luchtfilter en de luchtaanzuigslang.
- Alléén uitvoeringen met stuurbekrachtiging/airconditioning: Verwijder de V-snaarpoelies van stuurbekrachtigingspomp en motor (drie flensbouten per poelie) en de poelie van de compressor. Verwijder tevens de stuurbekrachtigingspomp op de motor (twee bouten).
- Verwijder het bovenste deel van de voorste tandriemafschermingskap.
- Zet de zuiger van de eerste cilinder in het BDP van de compressieslag (zie figuur 2.8) door de krukas rechtsom in de motordraairichting te draaien; tegelijkertijd moeten de markeringen op het nokkenasriemwiel/tandriem en de tandriemafscherming zijn uitgelijnd (zie figuur 2.8).


Figuur 2.8: BDP-merktekens nokkenasriemwiel en krukaspoelie (1,8/2,0 L-motoren)

- Zie figuur 2.9: Zet de bevestigingsschroeven (1) los en verdraai de waterpomp met behulp van speciaal gereedschap KM-637.

Figuur 2.9: Distributieriem lossen 1,8/2,0 L-motoren (zie tekst)



- Neem de distributieriem los van het nokkenasriemwiel.
- Verwijder de krukaspoelie en verwijder aansluitend de complete distributieriem. Zie "Inbouwen en spannen 1,8/2,0 L-motoren".


Inbouwen en spannen 1,4/1,6 L-motoren


- Let op! Voer deze handelingen uit bij koude motor.
- Let op de juiste positie van de diverse BDP-merktekens.
- Zet de bevestigingsbouten van de waterpomp een weinig los.
- Monteer de nieuwe distributieriem, met de trekkende zijde gespannen.
- Span de distributieriem vóór door de waterpomp met behulp van speciaal gereedschap KM-421-A te verdraaien (zie figuur 2.10).


Figuur 2.10: Distributieriem voorspannen aan waterpomp (1,4/1,6 L-motoren)

- Let op! Het beweeglijke deel (1) van de automatische spanrol (2) moet nu aan de rechter aanslag staan (zie figuur 2.11).

Figuur 2.11: Distributieriem spannen; vervolg (zie tekst)



- Draai de krukas tweemaal gelijkmatig rechtsom in motordraairichting (270°) aan de bevestigingsbout van de krukaspoelie tot alle merktekens weer in de voorgeschreven BDP-stand staan.
- Span de distributieriem definitief door de waterpomp met speciaal gereedschap KM-421-A in de voorgestelde richting te verdraaien tot de wijzer (1) en de inkeping op de spanrol-grondplaat (2) met elkaar in lijn liggen (zie figuur 2.12). Zet in deze stand de waterpomp voorlopig vast. De distributieriem heeft in deze positie door de automatische spanrol de juiste spanning gekregen. Naspannen met behulp van een riemspanningsmeter is dan ook niet meer nodig.


Figuur 2.12: Distributieriem definitief spannen (zie tekst)


1 Wijzer
2 Inkeping op spanrol-grondplaat




- Controleer de juiste positie van de diverse BDP-merktekens.
- Zet vervolgens de waterpomp met het voorgeschreven aanhaalmoment vast.

De rest van het inbouwen gaat in omgekeerde volgorde van het uitbouwen.

Inbouwen en spannen 1,8/2,0 L-motoren


- Let op! Voer deze handelingen uit bij koude motor.
- Zet de bevestigingsbouten van de waterpomp een weinig los.
- Monteer de nieuwe distributieriem om de riemwielen; let op de juiste posities van de diverse BDP-merktekens.
- Monteer de krukaspoelie en zet deze na het spannen met het voorgeschreven aanhaalmoment vast.
- Plaats het speciaal gereedschap KM-510-A (riemspanningsmeter) op de distributieriem zoals aangegeven in figuur 2.13. De distributieriem moet daarbij tussen de punten A, B en C komen te liggen.


Figuur 2.13: Riemspanningsmeter monteren en distributieriem spannen (1,8/2,0 L-motoren); zie tekst



- Verdraai de krukas minimaal een kwartslag gelijkmatig rechtsom in motordraairichting (90°) aan de bevestigingsbout van de krukaspoelie tot het trekkend gedeelte van de distributieriem enigszins gespannen staat.
- Zet de bevestigingsbouten van de waterpomp een weinig los.
- Span de distributieriem door de waterpomp in de aangegeven richting te verdraaien met behulp van speciaal gereedschap KM-637 (zie figuur 2.13); daarbij geldt: Hefboom van speciaal gereedschap naar boven; spanning wordt verminderd: Hefboom van speciaal gereedschap naar beneden; spanning wordt verhoogd.
- Lees de voorgeschreven distributieriemspanning op de riemspanningsmeter af (4,5 eenheden voor een nieuwe koud gemonteerde riem; 2,5 eenheden voor een reeds eerder gebruikte koud gemonteerde riem).
- Zet de waterpomp bij de voorgeschreven spanning voorlopig vast.
- Verdraai de krukas een volle omwenteling rechtsom en controleer nogmaals de distributieriemspanning; controleer tevens de juiste posities van de diverse BDP-merktekens.
- Zet de waterpomp met het voorgeschreven aanhaalmoment definitief vast.
- Monteer de voorste tandriemafschermingskap.

De rest van het inbouwen gaat in omgekeerde volgorde van het uitbouwen.


dupl-u-10286-5dd147ceba1f5+KR (0), 20 jaar geleden

Oke dan bedankt, die speciale gereedschappen heb je niet nodig he?

Nathan (0), 20 jaar geleden

Gebruik van speciaal gereedschap is een aanrader, maar niet noodzakelijk...

Als je een assisitent hebt doe dan het volgende (als je dat nog niet hebt gedaan):

Draai je wielen volledig naar rechts, laat de assistent de rem goed intrappen en draai de krukasbout met een momentsleutel los (dop nr. 19, zeskant).

Als je het alleen moet doen kun je eventueel nog je vliegwiel blokkeren met een stevige schroevendraaier. Je moet dan wel eerst het afdekplaatje onder de motor bij het vliegwiel demonteren: let wel op! De tand van het vliegwiel kan hierdoor beschadigen, dus als het echt niet los komt, niet verder gaan!

Verder moet je in de gaten houden dat je voorzichtig bent mt de waterpomp, die zijn nogal gevoelig, dus zeker niet te strak terugspannen!! Als je dat wel doet, kan deze lekken langs zijn as en wordt je weer armer...Monteer ook een nieuwe krukaspoeliebout.Succes!

dupl-u-10286-5dd147ceba1f5+KR (0), 19 jaar geleden

Oke, bedankt allemaal. Ik heb van iemand een lucht ratel kunnen lenen dus morgen gaat het gebeuren. Moet de krukas poelie er echt helemaal af? en heb je dat speciale gereedschap nodig om de riem te spannen, en om de spanning te meten of kun je dat ook wel op gevoel doen?

dupl-u-10286-5dd147ceba1f5+KR (0), 19 jaar geleden

Oke heb het vandaag gedaan en hoera t'is gelukt, heb alleen de krukaspoeliebout niet vervangen, is dit erg? De opel dealer zei geen probleem, maar wat vinden jullie?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.