Bij het afdalen in de bergen, en het afremmen op de motor, klinkt er een vrolijk geklepper in ons rekord 2.0S motorblok. Bij het minste of geringste gas geven is het klepperen weg. Vandaar dat ik denk aan de distributieketting. Is deze ketting te vervangen zonder de motor te moeten demonteren? Is er speciaal gereedschap voor nodig? Met het boekje bij de hand van Olyslager kom ik er niet uit, staat geen uitleg in over deze handeling.
Is het normaal dat je bij stilstaande motor, de ketting enigszins op kan tillen van het ketting wiel? Of is dit de aanwijzing dat hij veel te ruim is geworden?
Wanneer ik het niet zelf kan zoek ik iemand die het voor mij kan doen(betaald uiteraard). Tips zijn welkom, voorkeur in N nederland.
De motor is ingebouwd in een Bedford cf250 camper. Ik help wel graag zelf dan mee, steek ik weer een en ander van op.
Ik ben redelijk technisch en heb autotechnische kennis en ervaring, alleen geen up-to-date ervaring meer.
Johan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Rammelende ketting is geen onbekend verschijnsel bij deze motoren.
Officieel moet inderdaad de hele handel los, maar het kan ook zo door 1 schakel met 'n pons los te halen, aan de oude ketting haken en rondhalen, daarna weer klinken.
Wel eerst de kettingspanner er uit halen. En uiteraard goed controleren of alles nog optijd staat.
1 Teken staat op het vliegwiel ( kogeltjebij pijltje) en 1 op nokkenastandwiel ( centerpunt ).
Gr.
Petje57,
Bedoel je met "Officieel moet inderdaad de hele handel los", dat de motor uitgebouwd moet worden?
Of kan er een deksel oid verwijderd worden waardoor je bij de ketting en kettingwielen kunt/er goed zicht op hebt?
Johan
17 jaar
Nou ja, motor er uit ? Het is maar wat je wil en hoe goed je er bij kunt.
Om de ketting te vervangen volgens het boekje, moet de distributiedeksel verwijderd worden. Aan de bovenzijde daarvan zit een deel van de koppakking en aan de onderzijde de carterpakking. Deze 2 trek je gegarandeerd stuk bij het verwijderen van de deksel, dus zul je dan ook de cilinderkop en het carter moeten verwijderen. Wat blijft er dan nog over ? Verder moet, om de deksel te verwijderen, ook de waterpomp, verdeler en bezinepomp gedemonteerd worden.
En als je het heel netjes wilt doen, moet je eigenlijk ook de tandwielen vervangen en de kettinggeleiders..........
Dus: je kunt kiezen.............
Gr.
Ho maar ,
Dat is idd de hele handel eraf halen. Ik ga op zoek naar iemand met ervaring in de door jou eerder genoemde manier van wisselen. (heeft iemand tips?)Heb een koprevisie van een oude Saviem motor gedaan. Begrijp wat er moet gebeuren.
Dank voor je duidelijke reactie.
Johan
17 jaar
kop hoeft er niet direct af
wij deden bij opel
het carter pannetje los
deksel eraf
koppakking scherp afsnijden lang s blok
dan alles monteren en met een nieuw stuk van een kruk pakking op de kop deksel afdichting en alles dun insmeren met vloeibere pakking
en nu kan je zulke mooie ruber basis pakking in tubes krijgen dat je zeker weet dat ie dicht is
en zo niet pech alsnog de kop eraf
Tip: teken zelf even het nokkenastandwiel aan voordat je de ketting split.
Het originele teken is nagenoeg niet te zien met een gemonteerde cil.kop.
Deze staan dan onderin, op ongeveer 7 uur.
En druk even een doek in de ruimte naast de ketting, mocht er iets naar beneden willen vallen van de schakel......
Gr.
wat ikzelf meerdere keren gedaan heb ook bij mercedes,de kettingspanner eruit halen een moertje oplassen beetje afslijpen of fatsoeneren,zodat hij weer wat langer is en rijden met die hap,meestal als je alleen de ketting vernieuwd is niet voldoende de tandwielen zijn dan ook ingelopen dus zou je alles moeten vernieuwen,en wat ik doe hebben de motoren nog jaren gereden want deze auto's heb ik nog regelmatig in onderhoud
17 jaar
Robby10030,
Die tip heb ik ook al van een oudere Opelmonteur gehoord een tijd geleden.. Mijn vraag is dan wel hoe dik moet de op te lassen moer (oid) zijn. Dus hoe weet je hoeveel langer de spanner moet worden. Of maakt dat door de inwendige veer, en bij draaiende motor de oliedruk, weinig uit?
Johan
17 jaar
moertje oplassen
mooet je opletten dat t gaatje oppen blijft
dit is om de olie aaf te voeren/druk regelen
en dit is ook om als de ketting springt de slag op te vangen door olie weg te laten
ik zou er niet aan lassen maar een hol pijpje er op zetten met een binnen pijpje kan je altijd ongedaan makenn en kan je ook met de lengte spelen
of je moet m ombouwen naar puur mechanisch en dan alleen met de veer werken
dan boor je m uit en draait er een lange bout in die met een borgmoer vast gezet wordt
Ik heb de kettingspanner eruit gedraaid deze ochtend. Tot mijn verbazing kan ik zonder al te veel kracht te gebruiken de mechanische veer indrukken. En dan bedoel ik tussen duim en wijsvinger bijna een "rijpe tomaat" gevoel. Dit lijkt me niet normaal.
Een andere vraag is nog of iemand weet hoelang de kettingspanner in gedemonteerde toestand is/moet zijn.
Johan
17 jaar
Nou dat moertje is ongeveer m5 of m6 dat is ongeveer de buitendiameter van de plunjer,en als jij die zo tussen duim en wijsvinger in kan drukken kan komen omdat er dan geen oliedruk op zit,anders als je twijfelt ga je even de sloop op en pak en andere,kost paar euro
17 jaar
en als je het moertje aan de buitenkant last blijft in het midden het gaatje open
17 jaar
Ik heb van de sloop inmiddels een andere kettingspanner gehaald. Die is veel moeilijker in te drukken. Maar ik zie geen gaatje in de stift middenin. Wel tussen de beide schroefdraad gangen.
Morgen ga ik er mee aan de gang.
Johan
17 jaar
ik zat me al af te vragen over dat gaatje, zover ik weet heb ik dat ook nooit gezien,maar volgens carrs&motors zit er ergens een gaatje,en begon ik te twijfelen,eerst deze die je nu hebt erin en als hij nog klappert gewoon een moertje oplassen
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Rekord of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar