auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Kadett: draadje los bij r.a. hoek motor, bij inlaat.

Bouwjaar: 1988

Hallo beste sleutelaars,

Ik ga zo met de distributieriem beginnen (E1.6i NZ S6), maar ik had nog niet echt wat gehoord over dat blauwe draadje dat ik naast de dynamo los zag hangen. Het klikte precies op een sensor waar niks op zat, op de hoek achter het motorblok. Kan iemand me vertellen wat het precies is? + of ik daar mee heb kunnen rijden zonder dat het schadelijk was! Raar toch.

Groetjes,

Maarten

Geplaatst door

maarten6774 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

hey maarten ik denk dat het het draatje van je temp meter in je dasbord is.

want deet die het wel?

gr tijne

tijne 0

19 jaar

Ja zeker! Ik hou de temp. altijd in de gaten; je weet maar nooit met zo'n oudje, en hij deed het prima: net rond de helft als hij warm is, al 5 jaar. Ik vermoedde het al, maar ik begrijp niet hoe en wanneer hij los is gekomen. Ik ga er maar vanuit dat het toeval is en vergeet het maar.
>Ik heb nu de onderste poelie! van de distributieriem los, en ik denk dat ik nu het waterpomphuis moet draaien, maar moet daarvoor ook de achterhelft, dus de motorzijde van de kap los of kan ik de drie inbusboutjes v.h. waterpomphuis, met name de onderste, zonder dat ook wel loskrijgen? En waar/wat is nou de spanrol?
De vraagbaak noemt nl. ook geen spanrol, wel het waterpomphuis.

maarten6774 0

19 jaar

als dit toevallig over een opel gaat dan kan het weleens zijn dat je het waterpomphuis moet draaien om de distriebutieriem aan te spannen, let wel op dat je niet te hard opspant want dan is je waterpomp er zo aan.

lost crusader 0

19 jaar

er zit zekker te weten een span rol op is een zelf stellende zo gezegt die zorgt dat er spaning op blijft staan.

maar die hoord tussen de waterpomp en de krukas te zitten maarten.

als je slim bent haal je de kap er even hellemaal van af dan kan je er goed ij en zien wat je doet.

enne als je de riem er op heb ligen moet je de pomp zo ver draaien dat je spanrol met de merktekens gelijk staan dan is de spaning goed.

gr tijne

tijne 0

19 jaar

Aha, dus: als er een spanrol is, zit hij daar. Ik zag hem vanmiddag niet, maar ik keek misschien niet goed genoeg. Bedoel je de HELE kap eraf, dus deksel en bodem? De bodem zit met torx o.a. onder het nokkenastandwiel vast, en kan ik alleen verwijderen als ik dat wiel losmaak. Dat doe ik liever niet, want ik weet niet hoe ik dat moet blokkeren. Of is de bodem ook deelbaar?

Maarten

maarten6774 0

19 jaar

als je aan de pomp gaat draaien gaat ie lekken. heb je wel een nieuwe pakking als hij gaat lekken en heb je rond de 5 liter koelvloeistof staan voor het geval dat je de paking ( o ring ) vervangen moet worden.

gr.
martin.

mvdkant 0

19 jaar

voor zo ver ik weet zit er geen spanrol in je kadett. ik heb zelf de 1.3i en de enige tandwielen waar de riem overheen gaat zijn de krukas, nokkenas en de waterpomp. als je de riem er nog op heb zitten dan kan je precies zien over welke tandwielen de riem moet draaien. de achterplaat ken je laten zitten als de waterpomp NIET verdraaid hoeft te worden om de riem te spannen. op het moment dat je ook de pomp of de pakking gaat vervangen dan moet de achteplaat er wel vanaf omdat deze dan in de weg zit.
moet lukken als je handig bent. zet voor je de riem gaat monteren wel weer even de nokkenas en de krukas op tijd met de merktekens.

suc6

gr.
martin.

mvdkant 0

19 jaar

E1.6nz heeft nog geen spanwiel.

Willem

Willem12089 0
badge

19 jaar

Bedankt Martin en Willem,
Ik ga hem er eerst afhalen en de nieuwe op tijd monteren, en dan evt. - als ik moet draaien - de hele boel eraf halen en de waterpomp losmaken.
Kun je zonder probleem het nokkenastandwiel verdraaien om het op tijd te zetten? Moet het dan in de richting zoals de motor draait?

Maarten

maarten6774 0

19 jaar

nokkenastandwiel kan je zowel linksom als rechtsom draaien. door de compressie van de zuigers gaat dit vrij zwaar dit kan er voor zorgen dat die bout (17) los komt. ff op letten.

merkteken op het blok staat recht bovenaan en de merkteken op het tandwiel staat aan de voorkant, vertikale streep.

martin.

mvdkant 0

19 jaar

en de krukas poelie kan je verdraaien met de poelie van de v-snaar, let op.. dit is een lastig klusje omdat je op de straat ligt. je hebt er wel kracht voor nodig. merkteken op de polie is de kerf en het merkpunt op het blok is die pen met die scherpe punt. deze zet je tegenover elkaar.

mvdkant 0

19 jaar

en de poulie van de waterpomp mag je draaien wat je wil. elke stand is goed.

mvdkant 0

19 jaar

Dus liever rechtsom, maar het geeft gelukkig niet dat ik het vanmiddag ook linksom deed. Ik wilde het nokkenastandwiel rechtsom op tijd draaien, maar het krukastandwiel - dat ik al op tijd had gedraaid - werd natuurlijk opgepakt door de tandjes die nog op de riem zaten en dus was ik dan die stand weer kwijt. Ik kan beter de boel beneden laten staan, de riem verwijderen en dan het nokenastandwiel op tijd zetten alvorens ik de nieuwe riem aanbreng, toch? Ik heb nu de vierde versnelling erin en de handrem erop. Het gaat er nu dus om de riem te verwijderen. Ik ga het morgen doen!

Groeten,

Maarten

maarten6774 0

19 jaar

Want vanavond moet ik werken!

Groet,

Maarten

maarten6774 0

19 jaar

auto hoeft niet in de versnelling te staan. riem eraf, poelies op tijd zetten, riem er op en ervoor zorgen dat e.e.a. op tijd blijft staan, motor een omwenteling draaien met de hand, kijken of de riem nog steeds op tijd staat, spanning controleren, is ie goed dan motor starten.

moet lukken.

martin.

mvdkant 0

19 jaar

Goeie tip Martin van die omwenteling, tijd controleren en dan de spanning. Heel goed. Morgen, rond het vriespunt en met sneeuw (hij staat op straat), haal ik de distributieriem eraf, koop een nieuwe en probeer hem te monteren.
Ik meld het als het mis gaat en als het lukt!

Groetjes,

Maarten

maarten6774 0

19 jaar

Hallo Martin en alle anderen,

Ik ben goed in het steeds opnieuw plaatsen van berichten over hetzelfde mankement (omdat ik bang ben dat de actualiteit verdwijnt), maar als jullie het nog niet wisten: de distributieriem is er goed opgegaan en de stroomverdeler, die ik gesloopt had, heeft betere kabeltjes en doet het weer. Nu wacht ik tot de cylinders droog genoeg zijn...zie verder: 2feb2005

Groeten en zeer bedankt voor alle tips,

Maarten

maarten6774 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.