Opel Kadett: plotseling niet meer aanslaan, wel startmotor draaiend.

Bouwjaar: 1988

Hallo beste mensen,

Wij hebben zo'n jaar of 5 deze 1.6i Caravan uit '88 en motorisch is hij volkomen probleemloos geweest (startte altijd meteen). Vreemd was het toen er een paar keer rook (!) uit het dashboard kwam bij het stuur. Elke keer direct uitgezet en na een paar minuten startte hij steeds zonder weer te roken. Op een dag sloeg hij echter na een boodschap gedaan te hebben - dus na gereden te hebben - niet meer aan. De startmotor draaide wel. Ik hoorde telefonish van een garage dat de rook van mijn contactschakelaar kon komen en raadde aan hem te vervangen. Heb ik gedaan, maar starten deed hij nog niet. Stroboscoop geeft geen vonk. Vraagbaak via Marktplaats gekocht en kom via stappenschema erachter dat er wel een plus op de zwarte draad van de bobinestekker staat maar geen massa op de groene draad. Wie weet waar ik de oorzaak moet zoeken? Hij staat alweer ruim een maand stil (accu wel thuis opgeladen) en we hebben hem met de kinderen erg nodig! Ik ben net de 5000 Opelproblemen langsgegaan, maar ik ben niet echt mijn defekt tegengekomen, dacht ik. Een of andere massaonderbreking misschien?

maarten6774

Geplaatst door maarten6774 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Kadett? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

24 Reacties

maarten6774 (0), 19 jaar geleden

Het was zo laat vannacht dat ik vergat te ondertekenen! Ik moet nog vermelden dat ik een brandend motorstoringslampje heb, maar niet weet of het een uitleesbare fout herbergt. Ook is het zo dat ik op zoek naar waar de groene draad heen liep een LOS blauw draadje zag bij de thermostaat en ik zag na enig turen dat ik dat op de aanwezige sensor moest klikken. Kan het zijn dat de boordcomputer dat als fout heeft gemerkt en nu op reset wacht?

Met vriendelijke groeten,

Maarten

caddy1492 (0) PRO, 19 jaar geleden

onstekingsmoduul defect. zit onder de verdelerkap vast met twee boutjes. opschrijven welke draad waar aanzit en dan de stekkertjes loshalen. de voorste twee draadjes zijn van het spoeltje. dit spoeltje geeft ook nog wel eens problemen doordat er een onderbreking in zit. beste is beide vervangen samen met de verdeelkap en rotor bougie- en bobinekabel en ook de bobine. door een slechte bobine gaat de moduul vaak kapot.

succes

maarten6774 (0), 19 jaar geleden

Hallo Caddy,

Ik had nog niet verteld dat ik op advies van een ander al de stroomverdeler door eentje van de sloop heb vervangen. Ik weet wel dat die ook stuk kan zijn, maar ik verwacht het niet. Natuurlijk kan mijn bobine stuk blijken te zijn. Maar waarom heb ik geen massa op de groene toerentellerdraad? Heeft dat met elkaar te maken?

tijne (0), 19 jaar geleden

als ik jou was zou ik maar is achter me dashbord gaan kijken waar de rook vandaan kwam want waarschijnlijk is daar gewoon een draat door gebrand.

ik zou niet moeilijke en duure reparaties doen voor dat je zekker weet wat alles achter je dashbord goed is.

gr tijne

Hans4037 (0) PRO, 19 jaar geleden

Het contactblokje (elektrisch gedeelte) van contactslot is kapot,dat was die rook.
Op de groene draad hoort geen massa dat is een stuursignaal.

Hans

maarten6774 (0), 19 jaar geleden

Hallo Martijn,

Goed idee! Ik heb al gezocht, maar ga het nogmaals doen nu ik een goede reden heb. Bedankt daarvoor en ik hou je op de hoogte van het resultaat.

Groeten,

Maarten

maarten6774 (0), 19 jaar geleden

Beste Hans,

Ik had in het stappenplan van de vraagbaak gelezen dat er tussen de zwarte en de groene draad met ingeschakeld contactslot 12V moet staan. Dat staat er niet, en ik dacht: kijken wat ik WEL heb. Ik had wel 12V tussen zwart en de - van de accu, en ik had GEEN 12V tussen de + van de accu en de groene draad. Daarom dacht ik dat van groen de massa ontbreekt. Vergis ik me?

Maarten

maarten6774 (0), 19 jaar geleden

Hans, bedoel je met contactblokje de connector aan het contactslot of iets anders?

Maarten

Hans4037 (0) PRO, 19 jaar geleden

Dat blokje wat ik bedoel zit inderdaad achter op het contactslot.
Haal even die kapjes rond de richting aan wijzer schakelaar er af vaak ruik je dan al een brandlucht bij het contactblokje.

Hans

maarten6774 (0), 19 jaar geleden

Bedankt voor jullie moeite, hoor.
Ik heb in het begin het electrische gedeelte van de contactschakelaar zoals vermeld vervangen, en heb net nog de connector aan de schakelaar gecheckt. Ook zie ik nergens een spoor van gesmolten draad. Tja, die gesmolten contactschakelaar was volgens mij genoeg reden voor de rook. Ik weet alleen niet helemaal of mechanische slijtage van de contacten in die schakelaar voor een vonkenregen kan zorgen die tot smelten leidt. En nu ik hem heb vervangen heb ik nog steeds geen vonk vanuit de bobine. Kan de vonkende contactschakelaar iets anders stukmaken? Het stuurapparaat?
Wie kan mij vertellen wat er kan gebeuren als dat blauwe draadje niet aan de sensor op het inlaatspruitstuk zit?
Ik kom er nog steeds helemaal niet uit....

Groeten,

Maarten

maarten6774 (0), 19 jaar geleden

Ik dacht nog: als ik weken nadat het rook-voorval plaats had, op deze dag allerlei lokale ritjes maak en dan terugkom van de laatste boodschap, hoe kan hij dan opeens niet meer starten? Is hij heet achtergebleven en is er iets stukgegaan? Is dat door dat blauwe draadje? Als dat een sensor van de thermostaat is, had hij dan iets moeten waarnemen, en wat is er nu dan stuk?
Ik weet achteraf dat ik met weinig olie reed, en al let ik altijd op de temperatuurmeter, als hij niet goed koelt ofzo, dan gaat er mischien iets anders stuk?

Maarten

Hans4037 (0) PRO, 19 jaar geleden

Maarten,
Ik had het eerste bericht niet goed gelezen het contactblokje had je al vervangen dus dan gaat mijn verhaal niet op.
Meet je wel plus op de zwarte draad van de bobine?

Hans

maarten6774 (0), 19 jaar geleden

Heeft Opeltje! misschien een idee?

Kan ik iets doormeten? De bobine? Toch gewoon een trafo met twee spoelen? Wat voor waarden hebben die? Ik heb een motortester (die loupe van Optilux) en allerlei multimeters, zelf een Osciloscoop (al is die niet portable). Wat staat me te doen? Ik heb vorig jaar 1 achterwielkap gelast, afgewerkt, en andere delen die nodig waren; verder is hij nog heel mooi (metallic grijs), dus we zijn er erg aan gehecht!

Maarten

maarten6774 (0), 19 jaar geleden

Hoi Hans,

Fijn dat je reageert. Ja, ik meet - had ik ook al geschreven - een plus op de zwarte. In de vraagbaak staat dat er 12V over de zwarte en de groene moet worden gemeten. Ik meet niks. Dus dacht ik: dan meet ik tussen 12V en de groene, en dat is NUL. Dus als tussen zwart en groen 12V moet staan, dan is groen ZWEVEND. Ik weet alleen niet waar groen heen loopt!

Maarten

patje kadettje (0), 19 jaar geleden

Zit hierbij de ontstekingsmoduul niet op de voet van de bobine?

maarten6774 (0), 19 jaar geleden

Bedoel je zo'n hybride-versterker-achtige grijze vorm? Die heb ik in de van de sloop gehaalde stroomverdeler zien zitten. Ik weet natuurlijk niet of ik een werkend exemplaar heb gekocht..

Maarten

maarten6774 (0), 19 jaar geleden

Wacht eens. Ik zie in de vraagbaak dat dat een stroomverdeler is uit een 1,3 motor, terwijl ik een 1,6i heb! Is dat wel in orde?

Maarten

maarten6774 (0), 19 jaar geleden

Als we het in dit geval over het ontstekingsmoduul hebben, dan is er niets aan de hand, want in mijn oude stroomverdeler zit hij OOK. Gelukkig maar..

Maarten

maarten6774 (0), 19 jaar geleden

Ik bedenk nu dat als ik de stroomverdeler van de 1,3 motor in mijn 1,6i heb zitten, dat ik dan het stappenschema van die 1,3 motor moet volgen en dat ik dan bij ingeschakelde ontsteking ong. 10V moet meten op de groene draad van de bobine. Dan is < 1V: bobine stuk, 1-10V: ontstekingsmodule stuk! Als jullie het met me eens zijn, dan ben ik er zo achter.

Maarten

maarten6774 (0), 19 jaar geleden

Morgen bericht ik hoe en wat. Ik bedank iedereen voor jullie hulp! Caddy had meteen al gelijk, Patrick stelde de juiste vraag!
En ik had iedereen op het verkeerde been gezet door niet te zien dat de vraagbaak onvolledig was.

Groeten,

Maarten

maarten6774 (0), 19 jaar geleden

Sukkelig van die stroomverdeler! Sorrie.
Heb hiervoor drie carburateur-auto's gehad, dit is de eerste electronische.
Ik heb in deze 5 jaar nog geen enkel motorprobleem gehad, daarom weet ik zo weinig.

Ik heb bij het starten 10.3V op zowel de + als op de toerentellerdraad van de bobine staan. Was de "nieuwe" ontstekingsmodule kapot gekocht? Is de bobine bij die waarden heel?
Wat me ook opviel, maar dat is waarschijnlijk wat anders, is dat er zonder dat er een contact aanstaat al 30 mV op de plus van de bobine staat! Dan loopt de accu dus niet zomaar leeg. Dynamo?Heeft iemand van jullie-experts enig idee over beide situaties?
Ik ga nu de oude ontstekingmodule erin zetten, want het kan zijn dat van de oude stroomverdeler alleen de spoel stuk was. Wie weet.

Groeten,

Maarten

maarten6774 (0), 19 jaar geleden

30 mV op de bobine zonder contactslot, dat moet ik nog oplossen.
Maar het blijkt nog doller: Plotseling niet meer aanslaan? zie 24-01-05!

Maarten

caddy1492 (0) PRO, 19 jaar geleden

controleren onstekingsmoduul: demonteer verdelerkap, leg de bobinekabel tegen massa. zet auto op contact. trek de eerste stekker van het moduul af (stekkers van het spoeltje) nu van je linker en rechterhand de wijsvingers nat maken. een vinger op de pluspool houden en met de andere vinger de twee pinnetjes aanraken van het moduul (op de plaats van de spoel) als het moduul heel is vonkt de bobine. zo niet vervangen....

maarten6774 (0), 19 jaar geleden

Ik huiverde eerst even. Kan dit?!
Mooi verhaal hoor Caddy, dat ga ik onthouden. Ik begrijp dat ik dan een pulsje geef aan de electronica en dat de bobine dan die puls in een vonk omzet. Klopt dat? Erg mooi.
Je weet inmiddels al dat ik vermoedelijk helemaal geen electrisch probleem heb met deze auto (zie 24-01, waar jij me ook zeer helpt, dank daarvoor), dus ik heb het nu waarschijnlijk niet nodig, maar je hebt me iets geleerd waar ik in de toekomst wat mee kan.
Weet jij (of iemand anders) trouwens hoe ik 30mV op mijn bobine kan hebben als er geen contact aanstaat?

Bedankt en groetjes,

Maarten

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.