close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Kadett: plotseling niet meer aanslaan? Distributieriem!

Bouwjaar: 1988

Hallo allemaal,

Het kan nog dommer. Door dat smeltende contactslot dacht ik dat ik het electrisch moest zoeken. De distributieketting was n.l. strak. Mooi niet. Toen ik de verdelerkap eraf had om de ontstekingsmoduul te verwisselen, dacht ik: eens draaien aan de V-snaar om de rotor te verdraaien. Nou kon ik hem niet zo ver draaien (te zwaar), maar ik zag de rotor totaal niet bewegen!
Nu even starten en ja hoor: distributieketting stuk!
Ik dacht dat ik mijn probleem niet tegen was gekomen hier, maar wel hoor, want ik had al gelezen van die tandjes die eraf kunnen zijn. Tja.
Nu maar hier lezen wat ik kan tegenkomen bij het eventueel zelf vervangen ervan. Kan dacht ik tricky zijn. Iemand nog een waardevolle tip?

Groeten en zeer bedankt voor jullie inzet,


Maarten

Geplaatst door

maarten6774 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat voor motor?
Is dit dezelfde als de kadett met het ontstekingsprobleem?
Als het een 1.6i is heb je grote kans dat het een kwestie is van op tijd zetten,nieuw riempie erop en rijden maar weer.

Hoi Patrick,

Fijn je weer te horen. Ik had gisteren inderdaad de indruk dat het electrisch was (zie 23-01). Is het vervangen van deze riem niet gevaarlijk voor de motor als hij niet exact goed op tijd (is dat dan iets moeilijks) staat en heb je er geen speciaal gereedschap (o.a. spanmeting) voor nodig? want dan ga ik niet slepen en 100 euro betalen; dan doe ik het (met hulp van jullie) zelf!

Maarten

maarten6774 0

19 jaar

Als ie stuk zou gaan dan zou ie dat al wezen.Maar een 1.6i blijft voor zover ik weet gewoon heel (leve Opel)
Nee,bij mijn weten heb je geen speciaal gereedschap nodig nee.
Het enige wat een probleem kan geven is de onderste poelie van de v riem.Die bout zit vaak heel vast.
Wel als je hem vervangt (de riem dus)meteen de waterpomp en spanrol meenemen.

Van de krukaspoelie moet je de 4 inbusboutjes los halen en niet de centrale bout in het midden.

Hans

Hans4037 0
badge

19 jaar

Patrick en Hans, bedankt voor de tips.
Patrick, wat bedoel je met meenemen? Bedoel je vervangen?
In de vraagbaak staat dat het waterpomphuis met een "speciaal gereedschap" moet worden verdraaid. Of kan dat ook anders?
En dat spannen van de distributieriem dan? Is dat iets dat ik op "gevoel" kan doen?

Maarten

maarten6774 0

19 jaar

Niks los halen van de waterpomp nieuwe riem er om heen die staat meestal wel goed op spanning.
Als je de gemonteerde riem aan de langste kant nog 90 graden kunt draaien dan is de spanning goed.
Een te strak staande riem maakt een jankend geluid.

Hans

Hans4037 0
badge

19 jaar

een 1.6i heeft die 4 inbusboutjes volgens mij niet,dat is alleen de oudere 1.6S en de grotere 1.8 en 2.0.
Ik bedoel alleen dat als je het toch loshebt je beter de waterpomp en de spanrol ook kan vervangen.Laten zitten kan altijd.De waterpompas is excentrisch,dat houdt in uit het midden.Als het huis verdraaid span je de riem.Spanning lees je af via de spanrol.Het wijzertje moet tussen de 2 puntjes in staan,dan is ie goed op spanning.Zo zit het volgens mij,maar correct me if i'm wrong!

super! Ik ga het even bestuderen, maar ik weet nu al dat ik het ga proberen. Ik hoorde net op tv. dat het morgen volgens een wetenschapper de deprimerendste dag van het jaar wordt; misschien moet ik een dagje wachten!

Maarten

maarten6774 0

19 jaar

Op de krukas poelie zit met een bout vast op de 1.6i (C1.6NZ.
Ik kan het weten want 2 uurtjes geleden is bij mij de distributie riem vervangen.

Groetjes
Astra Rijder

astra rijder 0

19 jaar

Ik heb zelf aan een kadett 1.6i c1.6nz de distri riem vervangen en als je de v-snaar poulie verwijderd is dit voldoende dus de 4 boutjes los en je schuift de riem er zo op.

Willem

Willem12089 0
badge

19 jaar

als je nu een een gates getande riem haalt. daar staat op de verpakking zelfs hoe de merktekens moeten staan. de krukasbout kun je simpel losmaken door er een lange ringsleutel op te leggen en deze tegen de draagarm te leggen. vervolgens motor starten en los is de bout. nieuwe riem erop draaien en zoals anderen al zeggen verder nergens aankomen.

caddy1492 0
badge

19 jaar

Fijne info mensen, allemaal bedankt. Ik ga er morgen mee beginnen.
Het lijkt me met jullie tips geen punt!

Jullie horen ervan.

Groetjes,

Maarten

maarten6774 0

19 jaar

Beste Patrick, Hans, astra r, Willem O en caddy,

>Ik heb nu gelukkig de onderste poelie van de distributieriem los, en ik denk dat ik nu het waterpomphuis moet draaien om de riem te verwijderen, maar moet dan daarvoor ook de achterhelft, dus de motorzijde van de kap los of kan ik de drie inbusboutjes v.h. waterpomphuis, met name de onderste, zonder dat ook wel loskrijgen? Het zit erg verborgen en dan moet ik denk ik de schacht van de waterpompas wel haast beschadigen met een visegriptang om het te draaien...hoe anders?
En waar/wat is nou de spanrol?
De vraagbaak noemt nl. ook geen spanrol, wel het waterpomphuis.

Groetjes,

Maarten

maarten6774 0

19 jaar

Er zit geen aparte spanrol op bij dit type,maar waarom ga je de waterpomp los draaien Monteer zo de nieuwe riem bespaar je zelf een hoop ellende.

Hans

Hans4037 0
badge

19 jaar

Hoi Hans,
Ik kan de distributieriem, zo strak als hij zit, er nauwelijks af krijgen. Laat staan dat ik een nieuwe er heel op krijg. Ik moet hem op de een of andere manier ontspannen, dacht ik.

Maarten

maarten6774 0

19 jaar

Maarten,

Je moet hem stukje voor stukje van het nokkenastandwiel afschuiven en met monteren op de zelfde manier maar dan er op schuiven het is echt de moeite waard om dat te proberen.
Als je de waterpomp gaat draaien is het zeker dat de afdichting gaat lekken.

Hans

Hans4037 0
badge

19 jaar

OK! Als je dat zegt, dan ga ik het zo proberen, Hans.
Ik vind het echt goed hoor, maar het is de eerste keer dat ik dit doe, dus ben ik blij dat iemand met ervaring het mij kan leren, anders had ik het niet zo durven doen.
Vandaag was het al lekker koud buiten, dus morgen zal ik er nog eens aan moeten geloven! Maar ik doe het zoals je zegt.

Groet, Maarten

maarten6774 0

19 jaar

Hans, ik ben zo handig om drie berichten aan het sleutelen van nu te besteden. Daarom: Martijn Spanjersberg schrijft als reactie op mijn vraag van vandaag, 25 jan., over "draadje" dat er een spanrol zou zijn en dat ik de waterpomp moet draaien. Is dat misschien pas nodig als hij blijkt niet strak genoeg te zijn, of denk je dat hij op jouw wijze meestal al strak genoeg gaat zitten, en dat het onnodige problemen (lekkage) op kan leveren.

Maarten

maarten6774 0

19 jaar

Hans heeft gelijk.
Voordat je de waterpomp gaat verdraaien, eerst een nieuwe riem monteren.
Meestal is de spanning dan goed, zo niet kun je hem spannen/lossen door de waterpomp te verdraaien.
Deze waterpomp dicht af d.m.v. een o-ring, deze smeer ik bij montage altijd in met vet, dan kun je hem later rustig nog eens verdraaien.
Maar meestal gebeurd dit niet, en is hij na het verdraaien lek.

Gras 0
badge

19 jaar

Hans en Gras, bedankt, het is duidelijk. Draaien kan je altijd nog. Eerst kijken of het zo al goed is.
Het leek alsof ik ook de hele bodem van de beschermkap moest losmaken (en dus ook het nokkenastandwiel) om de waterpomp te kunnen verwijderen. Is dat zo of kan je dat ook omzeilen?

Maarten

maarten6774 0

19 jaar

ik zou van de nokkenastandwiel afblijven.

gr.
martin.

mvdkant 0

19 jaar

Beste Martin, ik ben heel handig bezig door twee dezelfde vragenlijnen te krijgen! Is het niet nodig om dat nokkenastandwiel te verwijderen om de achterkap los te maken, of blijft dat deel van de kap zitten? Dan blijf ik helemaal af van dat tandwiel.

Groeten,
Maarten

maarten6774 0

19 jaar

Dat deel kun je laten zitten.

Willem

Willem12089 0
badge

19 jaar

zou je dit tandwiel eraf halen dan heb je een grote kans dat jij de timing niet meer goed gaat krijgen omdat dit precies op elkaar is aangepast. dus afblijven van de tandwielen !!!!! tenzij je enorm wilt gaan kloten met de timing.

gr.
martin.

mvdkant 0

19 jaar

het kapje wat jij bedoelt is gewoon met schroeven of bouten bevestigd en om de kap eraf te schroeven hoef je alleen de distributieriem te verwijderen en geen tandwielen of andere dingen. plaat zit met +/- 6 schroeven vast. de waterpomp zit vast met inbus. deze hoef je dus niet los te schroeven tenzij deze schroeven de plaat vasthoudt. in dat geval is dat de bovenste schroef van de waterpomp. met goed kijken en niet lukraak alles loschroeven wat je tegenkomt en een portie zelfvertrouwens hierin kom je een heel eind.

martin

mvdkant 0

19 jaar

Hoi Martin en Willem,

Ik kom net terug van m'n werk..
Bedankt voor jullie reacties.
Ik bedoelde eigenlijk dat de achterhelft; dat deel dat op het motorblok zit bevestigd, ook achter het nokkenastandwiel door loopt, maar misschien dat Willem gelijk heeft dat dat een deel is dat kan blijven zitten. Ik hoop gewoon dat het niet nodig zal zijn om de riem te spannen. Maar ik zal wel pech hebben, vermoed ik. Ik heb de andere teksten ook uitgeprint en dan kan ik met de auto voor mijn neus snappen wat jullie schrijven. Veel handige informatie, bedankt. Ik zal geen gekke dingen doen, ik neem er de tijd voor. Hij staat nu al een maand stil (ik heb de accu opgeladen), daar kunnen nog wel een paar dagen bij. Trouwens, ik heb het al even vermeld: ik heb dus 30mV op de bobine staan als ik het contact UIT heb staan (ook na een maand niet te hebben gelopen). Dat betekent een lek. Weten jullie misschien waar dat kan zitten? In de dynamo misschien (als ik het schema goed lees)?

Groetjes,

Maarten

maarten6774 0

19 jaar

Heel goed mogelijk, hoe snel is je accu leeg als ie stil staat dan???

Je hebt ook nog de motorcomputer, klok, en evt andere stroomtrekkers die altijd werken dus iets stroom verbruikt ie altijd.

Willem

Willem12089 0
badge

19 jaar

Hoi Willem,

Allereerst, ik heb de distributieriem er met behulp van een zelf gemaakte, 2 mm omgebogen beugel heel gemakkelijk afgekregen. Nu de nieuwe nog erop. Maar dat gaat ook vast wel lukken.
Jouw vraag hoe lang het duurt voor hij leeg is? Eigenlijk is mijn accu nu, nu ik hem met een lader thuis heb opgeladen pas vol, zo vol is hij nooit als ik rijd, dus er is waarschijnlijk ook iets niet goed aan het laden. Maar als ik door het jaar heen hem drie weken stil zet kan ik hem nog wel starten, maar veel zit er niet in.
Ik wist niet dat er dingen aan stonden, en ik heb geen klok.
Ik heb zelf niets aanstaan.

Maarten

maarten6774 0

19 jaar

de nieuwe erop zal een stuk lastiger zijn dan het eraf halen. waterpomp zou ik niet verstellen omdat deze denk ik wel goed staat. waterpomp vervangen is een optie als je motor erg rauw klinkt.

gr.
martin.

mvdkant 0

19 jaar

Martin, je hebt natuurlijk gelijk, en met 0 graden wordt het er niet soepeler op. Ik zal wat uit de kast moeten halen om hem te monteren. De motor klonk - een maand geleden - prima, vond ik, dus daarom laat ik de waterpomp liever wel zitten. Maar bedankt voor de tip. Het is een opluchting als de riem erop zit en de spanning goed is.

Groetjes,

Maarten

maarten6774 0

19 jaar

mocht je de riem niet op de bovenste tandwiel krijgen omdat de riem zo strak is, vraag dan even bij de dealer na of je een beetje vet (vaseline of zo) mag gebruiken om het tandwiel in te vetten om zo de riem erop te kunnen schuiven. ik weet niet of dit kan, misschien weet iemand op dit forum dat wel.

de grootste opluchting krijg je als je na montage de sleutel omdraait en de auto weer start :)

gr.
martin

mvdkant 0

19 jaar

Niets van vettigheid er op smeren,gewoon aan de linker bovenkant beginnen door de riem een heel klein stukje op het tandwiel te schuiven, en dan steeds een paar tandjes er bij als de riem er in zijn geheel op zit dan pas goed over het tandwiel schuiven.
Je kunt dan ook de motor en keer rond draaien met de hand dan gaat de riem ook op zijn plaats.

Hans

Hans4037 0
badge

19 jaar

Uitstekende informatie Hans (W!), bedankt en ook bedankt Martin. Ik was het ook wel zo van plan, maar fijn om het bevestigd te krijgen. Het sneeuwt nu en ik kan nu de nieuwe halen. Is er nog een beter merk dat ik kan kopen? Caddy noemde Gates.

Groetjes,

Maarten

maarten6774 0

19 jaar

Doe dat merk maar dat is goed en met links bedoel als je er voor staat dus de kant van het inlaatspruitstuk.

Hans

Hans4037 0
badge

19 jaar

ok hans!

maarten6774 0

19 jaar

Check voor de massa verbinding naar t blok als je t idee hebt dat hij te weinig laad.

En de computer verbruikt iets stroom voor zijn geheugen.

Willem

Willem12089 0
badge

19 jaar

gaaaaaaaaaaaaaaapppppp !!! heb je de riem er inmiddels al op?

gr.
martin.

mvdkant 0

19 jaar

Hallo iedereen,

Jullie hebben me prima geholpen met instructies voor 't vervangen van de distributieriem. Hij ging er, zei het met 'n beetje moeite, goed en strak op. Hopelijk strak genoeg; ik hoop niet van de zomer in de bergen ofzo stil te staan met een gebroken riem!
Ik heb nu nog iets op te lossen met de stroomverdeler v. d. sloop die ik aanvankelijk dacht nodig te hebben. Ik kwam er nu ik probeerde te starten, wat bijna lukte, achter dat deze stroomverdeler op een heel andere plek gemarkeerd was, zodat hij helemaal niet op tijd stond. Ik wilde niet experimenteren met de tijd, dus heb ik de betere snoeren van de "nieuwe" in de oude overgezet + een twee of drie polig electronica-geval. Hij draaide twee cycli om vervolgens niet meer aan te slaan. Kan het zijn dat de moduul door het twee-/driepolige ding (transistor?, condensator?, diode?), dat ervoor zit en uit de andere verdeler komt, stuk is gegaan? Of is nu de bobine door het geheel stuk gegaan? Is het zo dat de 1.6i een "hall" element heeft (wat is dat eigenlijk) en een 1.3 niet en had ik een stroomverdeler die helemaal niet bij de 1.6i hoort?
Ik ga morgen erachter proberen te komen wat er mis. Wie kan wat over het verschil vertellen?

Groetjes,

Maarten

maarten6774 0

19 jaar

Sorrie Martin, ik had nog niet op ververs gedrukt. Ik was tot vanmiddag nog niet aan de riem toe gekomen!

Maarten

maarten6774 0

19 jaar

Hoi Willem O,

Ik had al gekeken wat nou precies de massaverbinding kon zijn. De steun tussen blok en chassis dacht ik, en is dat dan geen goede massaverbinding?

Groetjes,

Maarten

maarten6774 0

19 jaar

Ik baal er wel van dat ik een goed onderdeel op een hint van een best goede monteur heb vervangen (door het verkeerde en het oude heb verknald) omdat hij er niet aan dacht dat ik eerst (goed) moest kijken naar de distributieriem als ik geen vonken had!

Groetjes,

Maarten

maarten6774 0

19 jaar

Hallo mensen,

Vandaag gestart en hij slaat net even aan. Dus gelukkig niet stuk. Ik zie met stroboscooplamp dat hij op minstens 2 bougies vonkt. Ik ruik benzine uit de uitlaat dus pompen doet hij ook. Het enige dat ik kan bedenken is dat de vonken zwak kunnen zijn waardoor hij verzuipt. Ik probeer nu de oorspronkelijke kabeltjes + het eraan zittende electronica-ding weer terug te zetten in de originele stroomverdeler. Misschien dat hij dan weer goed is!? Iemand een idee? Er was nooit iets mis met de ontsteking, dus dat zou nu ook nog het geval moeten zijn.

Groetjes,

Maarten

maarten6774 0

19 jaar

volgorde bougiekabels wel goed?

caddy1492 0
badge

19 jaar

Hoi Caddy,

Tja, als ik het schema van de vraagbaak goed begrijp (draairichting), dan klopt het wel. Ik heb ze inderdaad overgezet dus er kan wat mis zijn gegaan. Ik ben geen voorstander van foto's op deze site, want ik vind het schrijven te mooi, maar het zou nu wel ERG handig zijn! Ik vermoed dat ruim en maand stilstaan ook geen goed doet met deze oude bougies. Ik heb nieuwe liggen; die doe ik erin.
Is het niet zo dat als ze niet helemaal goed zitten, en hij al even kort aan is geslaan, dat het dan vreemd is als hij helemaal niet meer aanslaat?

Groetjes,

Maarten

maarten6774 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.