auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Astra: draden DIN/ISO plug omsteken

Bouwjaar: 1998

Heb standaard pihlips/opel radio uitgehaald voor inbouw nieuwe JVC radio, alleen CD onthoud niet waar hij gebleven is. Heb toen constante en geschakelde + op de DIN/ISO stekker gemeten om te kijken welke welke is. In combinatie met aansluitschema van radio blijkt dus dat die omgedraaid moeten worden. Maar hoe doe ik dat?

Ik heb de (gele) vergrendelplug al uit de DIN/ISO stekker gehaald, en geprobeert tegelijkertijd de weerhaakjes te duwen en draad los te trekken. Maar lukt dus niet. Zal wel aan mij liggen, maar kan iemand mij vertellen wat ik fout doe of hoe je dat het makkelijkst kan doen?

Oja, tevens verdwijnt datum na aanzetten van JVC (omdat auto dus denkt dat ie nog signaaltjes moet krijgen van radio) Klopt het dan dat ik de draad voor de spanningsvoorziening van antenne/wisselaar/display moet loshalen? M.a.w. volgens schema van http://members.home.nl/opeltje/ draad nummer 7? En is die draad standaard dun en rood/wit met grijs?

Geplaatst door

dominator +0

al 19 jaar lid

Reacties

bij de meeste radios zit er al een stekkertje voor gemonteerd op de draden bos van de radio en dan moet je alleen de rode en de gele verwisselen. als dat er niet zit is het verstandig om zelf een stekkertje te maken voor het geval je hem ooit in een andere auto gaat inbouwen

en over je datum als ik me niet vergis is dat de blauw witte draad van de stekker van je radio die moet je alleen door te knippen.

mvg jelle

spijky +0

19 jaar

Nee, je moet niets doorknippen.
Dan verschijnt inderdaad de datum weer, maar is tevens je antenneversterker uitgeschakelt.
Even langs de dealer gaan, die programmeert het zaakje gewoon om, zodat de versterker blijft werken.
Is zo gebeurd en meestal kostenloos.

Voor wat betreft de constante en geschakelde plus:
http://members.home.nl/opeltje/

Klik op "zelf doen" en vervolgens "radio stekker bezetiing".
Dan zou het moeten lukken.
Succes en groet,
Ger

wageral +0

19 jaar

Ger,

Hoe de constane en geschakelde plus zitten en zouden moeten zitten had ik al wel uitgevonden, alleen mijn vraag was hoe je de 2 draden daadwerkelijk om kan steken op de plug. M.a.w. hoe werkt het 'mechaniek' van die DIN/ISO plug? (vergrendelplug heb ik al uitgehaald)

M.b.t. de antenneversterker, is er dan altijd 1 standaard aanwezig in elke Opel Astra? Ik heb namelijk geen idee of er bij mij 1 in zit??

dominator +0

19 jaar

Dennis, in elke Astra-G zit standaard een antenneversterker.
Als je de contactjes niet verwisseld krijgt (wat toch zou moeten kunnen) zijn er 2 opties:
Een speciaal overgangskabeltje kopen (bij MediaMarkt 8 Euro)
of de kabeltjes doorknippen en verwisselen (daar ben ik niet zo een voorstander van).
Als ik al voor optie 2 zou kiezen zou ik de draadjes van de radio verwisselen en niet die van de auto.
Aan jou de keuze.
Groet,
Ger

wageral +0

19 jaar

display aanstuur draadje kun je niet even doorknippen. dan werkt inderdaad de antennevesterker nit meer. ik zou even langs de dealer gaan die kan het display zo omprogrameren..

wat de stekkers loshalen betreft, daar het je speciaal demontage gereedschap voor nodig....handiger is om het op de radio om te draaien..

Opeltje +0
badge

19 jaar

Allen dank voor jullie hints/tips. Ik denk dat het hiermee wel zal lukken.

dominator +0

19 jaar

Oja laatste vraagje dan: Als ik naar de dealer ga voor het display om te laten programmeren, kan ik dan de radio gewoon ingebouwd laten zitten? Want dat omprogrammeren gaat dan toch via die can-bus stekker? (zat ergens achter zo'n klepje boven of onder de versnellingspook dacht ik ooit gezien te hebben)

dominator +0

19 jaar

Ja hoor, de radio gewoon ingebouwd laten. En inderdaad zit de stekker onder het plaatje bij de versnellingspook.
Groet,
Ger

wageral +0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.