Hallo,
Ik heb problemen met m'n dynamo , maar ik ben bang dat er meer aan de hand is , deze is kort geleden vervangen(tegelijk met het laadrelais) en nu weer overleden.
Ik ben bij problemcar op zoek gegaan naar mensen met dezelfde problemen , en dat zijn er nog al wat.
Alleen de bevindingen lopen nogal uiteen.
Ik lees bv bij sommigen dat ze een laadspanning meten van 0ng. 16 a 17V waardoor het relais zou kunnen smelten(dat was bij mij ook het geval), maar ik lees nergens waar die spanning gemeten wordt.
Niet op de accu lijkt me , want dat moet met een gigantische stroom gepaard gaan , of de accu is defect en heeft een te hoge interne weerstand , maar dan hoeft de dynamo niet defect te zijn.
Ik ben nl bang dat ik eerder ten onrechte m'n dynamo heb laten vervangen.
Ook heb ik in m'n deurstijl het zogenaamde "laadrelais zitten", maar ik kan me haast niet voorstellen dat die zware laadstroom geschakeld wordt door dit relais . ook gezien het feit dat de B+ draad die de dynamo verlaat veel dikker is dan de draad die bij het bewuste relais aankomt , of zie ik het echte laadrelais over het hoofd?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hoeveel relais zitten er naast elkaar achter het dashboard kastje? overigens meten ze wel degelijk de spanning op de accuklemmen.
Ha die Opeltje,
Dan ben ik bang dat er met mijn accu is mis is , ik heb nl een zware lader die 50A kan leveren , maar bij die stroom komt de spanning niet hoger dan 14V.
Of verdwijnt er misschien stroom naar iets wat illegaal parallel aan de accu staat , dat zou dan warm moeten worden.
Kortom , ik heb nog wat uitzoek werk.
Trouwens ik heb achter m'n dashboardkastje geen relais , maar wel een stukje naar rechts iets lager achter een beschermkap.
Daar zit een geel relais die iets doet met het voorgloeien , als ik die bij draaiende motor wegneem gebeurd er niets , alleen hij start niet meer met koude motor , wel met warme motor.....vandaar.
Daarnaast zit een evengroot zwart relais , dit is ooit verbrand geweest en vervangen en ziet er nu nog goed uit , en schakeld ook.
Ook dit relais kan ik bij draaiende motor wegnemen , zonder dat er iets gebeurd.
Dan zit er nog een derde groen kastje waarvan ik niet weet wat het is (misschien de nagloei schakelaar?).
Beide relais schakelen , als het contact aangezet wordt , en weer terug zogauw de motor loopt , dus misschien is er nog hoop voor m'n dynamo want die geeft dacht ik het signaal "motor loopt".
Verder verdenk ik ook de printplaat achter m'n KM teller , omdat altijd het remlichtje zonder rede mee aan gaat.
Nou Opeltje kom met de gouden tip,
alvast bedankt voor je snelle reactie,
toffe site trouwens......veel te laat ontdekt
groet Eddie
20 jaar
50 ampere bij 14 volt is toch netjes.?
de relais kloppen inderdaad. de zwarte is het laadrelais.
overigens is het niet verstandig deze er uit te nemen met lopende motor..dit kan je de dynamo kosten...het andere kastje is de gloeitimer....
maar wat zijn nu nog exact je klachten? lege accu? ook nog na een stukje rijden ed? wanner brand het lampje exact? probeer eens een goede omschrijving te geven..
Ik had nooit verwacht dat een dynamo zulke hoge stromen leverde.....dus toch.
Ik zal proberen in chronolgische volgorde te omschrijven wat er gebeurd is.
Een jaar geleden rij ik op de grote weg door een plas , relais beginnen te klapperen en accu- en remlichtje gaan branden.
De accu laadde toen nog wel bij dat kon ik zien aan het feller branden van m'n koplampen als ik gas gaf.
Wagen naar de garage , daar werd vastgesteld:laadrelais gesmolten, dynamo defect , accu slecht.......allen vervangen.
Alles werkte weer , maar wat me opviel was dat het accu lampje niet brande als ik het contact aan zette (voorheen wel).
Vorige week begonnen weer het accu- en rem lampje onder het rijden te branden , en gaf de dynamo geen spanning af.
Nu zet ik de accu om de twee dagen op de lader , en probeer uit te zoeken wat er aan de hand kan zijn voordat ik me weer laat naaien voor een relais ,dynamo en accu.
Ik las eerder ergens je tip altijd accu en relais samen vervangen om herhaling te voorkomen , maar bij mij is er denk ik iets anders aan de hand (sluiting??).
Nu ben ik wel bang dat m'n dynamo weer overleden is , maar ik wacht nog even met een nieuwe , tot die tijd is iedere tip welkom.
groet,
Eddie
20 jaar
als het acculampje op contact niet brand is waarschijnlijk de dynamo defect....overigens heb je er geen garantie meer op?
Daar was ik al bang voor.....
Ik ga ff checken of ik inderdaad nog garantie heb , en anders achter een sloop dynamo aan , als die er ook weer uitfikt krijgt deze combo een andere baas,
bedankt voor je reactie,
groeten , Eddie
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Combo of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar