Hoogstwaarschijnlijk heb ik de dynamo van mijn Corsa uit 2002 stuk.
Het accu lampje blijft aan en de accu is na verloop van tijd leeg.
Zit er nog een relay ergens tussen dat stuk kan zijn, of is dan toch gelijk de dynamo stuk.
Als het de dynamo is, zullen het wel de koolborsteld zijn.
Er zit een Hitachi dynamo in. Weet iemand of de koolborstels hiervan los te vervangen zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
zie je de spanningsregelaar achterop de dynamo zitten ? dan zijn ze meestal wel los te koop..
Even demonteren en je weet meer..
Dynamo testen
De onderstaande tabel geeft een overzicht van de procedure voor het testen van de dijnamo
Dynamotest
Accu op boordnet aangesloten?
Is massa-aansluiting accu-motor-carrosserie goed aangesloten en vrij van corrosie / overgangsweerstanden?
Alle op de dynamo aangesloten stekkers van de bekabeling zitten goed en zijn vrij van corrosie / overgangsweerstanden.
Poly-V-riemspanning is juist
nee
Accu aansluiten
Massa-aansluiting accu-motor-carrosserie reinigen / vervangen.
Kabelboomstekker reinigen / vervangen
Poly-V-riem volgens aanwijzingen van de fabrikant spannen
OK?
ja
Regelspanning meten:
Koude motor starten (zonder verbruikers)
Motortoerental 2000 omw./min.
Regelspanning bij dynamoaansluiting B+ en dynamohuis (niet bij de accupolen) meten.
Regelspanning: 13,7 -14,8 V
nee
Regelaar / dynamo vervangen
OK?
ja
Vermogenstest:
Stroomtang zo dicht mogelijk bij dynamoaansluiting B+
Spanning bij B+ en dynamohuis meten
Motor starten,
Motortoerental ca. 2000 omw./min.
Alle verbruikers op auto inschakelen
Regelspanning mag hierbij niet onder testwaarden zakken.
nee
Dynamo vervangen
OK?
ja
Dynamo met oscilloscoop testen
Oscilloscoopscherm bij correct werkende dynamo
OK?
nee
Dynamo vervangen
ja
Correct werkende dynamo
gewooneven als voorbeeld kun je zelf even kijken hoe het gaat
mvg willem2
15 jaar
Gisteren accu nogmaals compleet vol geladen. Vanmorgen gestart en er leek niets aan de hand. Na een aantal honderd meter ging de radio uit, stuurbekrachtiging viel uit en diverse lampjes gingen aan.
Motor uitgezet en even later weer proberen te starten, maar tikte enkel en diverse lampjes gingen aan/uit.
Zojuist met half opgeladen accu eens (lek)stroom gemeten (=0,045 A) bij stilstaande motor. Vervolgens eens alle zekeringen en relais een voor een eruit getrokken. Lekstroom blijft gelijk (0,045-0,07 A). Ook dynamo los gehad, maar zag maakt geen verschil.
Is die lekstroom normaal? Dit kan toch nooit mijn 54Ah accu in een nacht leegtrekken?
Iemand nog suggesties??
15 jaar
Accu stuk.......? Indien er kortsluiting in de accu zit, krijg je dezelfde symptomen.
Accu heb ik vorige week reeds vervangen door een nieuwe, aangezien ik aanvankelijk dacht dat deze het probleem was.
15 jaar
Gewoon spanning meten, als de motor aan staat moet er meer dan 13,5V op staan, als hij uit staat zakt dat normaalgesproken naar net boven 12V...Dat kan overigens best een halve dag duren.... Een HEEEL goede accu meet na een dag nog meer dan 13V...
Er moet in elk geval een duidelijk meetbaar verschil zijn tussen de spanning voor een koude start en de lopende motor.
Heel verdacht is inderdaad de massaverbinding tussen de dynamo en blok, dat is meestal een korte dikke draad met van die aangeknepen bevestigings-ogen die op de bevestigingsbout van de dynamo zit (zodat hij lekker tegen het huis drukt) en de dichtstbijzijnde bout op het motorblok.
Zonder deze draad meet je vaak wel verbinding, maar werkt de dynamo toch stiekem niet!
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar