hallo, mijn homokineet links is vesleten en kraakt als ik vlot door de bocht naar rechts ga.
wie kan mij vertellen hoe ik dit het beste kan vervangen,en wat voor gereedschap heb ik
hier voor nodig.
mvg , Iwan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoi, in mijn (amateurs-) ervaring heb je nodig:
-een krik
-een wielbout sleutel (kruis werkt fijn, en kost geen drol)
-een ringsleutel 18 nodig
-een paar stukken staal pijp (als verlenging op oa de asmoer sleutel)
-een flinke hamer
-een koevoet kan helpen
-een asmoer sleutel (soort enorme pijpsleutel)
-een paar nieuwe splitpennen om de wielmoer weer fatsoenlijk vast te zetten.
-een inbussleutel 10 of een dopsleutel 13 (om de remklauw los te schroeven*, en als je niemand hebt om op de rem te trappen om de asmoer los te maken, je steekt dan gewoon de inbussleutel in het gat van de naaf waar geen draad in zit (de andere gaten zit je wiel op vast) op een bepaald punt blokkeert de inbussleutel namelijk de as en kan je mooi de asmoer losdraaien zonder hulp)
*Je hoeft vaak de remklauw er niet af te halen, maar soms is het wel handiger ivm de lengte van de remleiding.
Zo kun je te werk gaan:
-Draai alle wielbouten een slagje los.
-Zet de auto op de krik.
-Draai ze helemaal los en verwijder het wiel. (leg het wiel onder de dorpel voor de veiligheid! Mocht de auto van de krik vallen...)
-Draai met sleutel 18 de Fuseekogelmoer los van de stuurstang. Er bestaat een speciale fuseekogel demontage tool, maar vaak gaan ze ook goed los als je met een stuk pijp (o.i.d.) als hefboom tussen de stuurstang en veerpoot spanning zet, dan met de moer nog een paar slagen op de fuseekogelbout een klap met de hamer erop en dan schiet de konische bout uit het gat.
-Verwijder de splitpen in de asmoer.
-Blokkeer de as zoals hierboven beschreven en draai de moer er af.
-Demonteer de onderste fuseekogel waarmee het naafhuis op de onderste draagarm vast zit, weer met sleutel 18 de moer eraf. Hier zit vaak ook een splitpen of borgveer in, die moet er eerst uit. Dit gaat ongeveer net als de stuurstang, alleen zit het vaak erg vast en kom je er niet goed met een hamer bij. Ik pak vaak de krik en zet deze op de onderste draagarm en onder de veerpoot. Zo kun je er flinke spanning op zetten waardoor een flinke tik onder op het naafhuis of het uiteinde van de draagarm voldoende is om deze konische bout/gat uit elkaar te laten schieten.
Nu ben je zover, als het goed is kun je het naafhuis over de as heen trekken en is de aandrijf stang aan een kant los.
Vaak is het het voordeligst om op de sloop gewoon een complete aandrijf stang met homokineten te halen.
De stang kan in principe zo uit het blok worden getrokken. Tap dan wel eerst de differntieel olie even af, of vang die op en vul weer aan met nieuwe olie (meestal ATF) als je klaar bent.
Soms wil de stang niet makkelijk uit het blok komen, dan is het handig om het naafhuis weer even over de stang te bevestigen met de asmoer en flink aan het naafhuis te trekken. Hulp is hierbij handig om iemand de homokineet bij het differentieel heen en weer te laten jutteren. Wellicht is ook hier een krik bij te gebruiken, maar ik heb daar geen ervaring mee.
Het lijkt misschien allemaal ingewikkeld door de uitgebreide uitleg, maar het valt in de praktijk best mee...
Succes!
oude hoes eraf knippen,onderste fuseekogel los maken,moer van aandijfas los maken,borg in binnenhomokineet open buigen met een punttangetje as tegelijkertijd uit homokineet trekken.homokineet uit fusee tikken en de boel weer monteren.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar