Hallo
Ik zit met een probleem waar we al een poosje mee bezig zijn, we hebben een Astra G 1.7 DTI staan en regelmatig
gaat het acculampje branden en na verloop van tijd gaat de radio uit en valt ook de stuurbekr. uit.
Het is zelfs zo dat de stuurbekr. pomp soms draait als de auto op contact gezet word.
We hebben al een tweede massa draad gemaakt vanaf de dynamo naar de veerpoot en ook hebben we de dynamo
al laten testen én voor de zekerheid de spanningsregelaar vervangen.
Toch is het zo dat de dynamo stationair (zonder enige verbruiker) maar 13,8 volt laad, ik heb het idee dat dit te weinig
is om de accu vol te houden zodat deze op een gegeven moment te zwak wordt om het aan te kunnen.
Hebben jullie nog ideee hierover? Hoe zit dat met een laadstroom relais waar ik iets over las?
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
13.8 volt voor stationair laden is toch niet echt beroerd. Zal nog wel iets meer zijn bij meer toeren. Maar je zou moeten meten wat voor spanningen je hebt als de radio uitvalt. Wat ook nog zou kunnen is dat je accu (bijna) RIP is en niet genoeg kan leveren bij veel gebruikers. Wat soms ook nog wel eens gebeurt is dat de klemmen op de accu niet goed vast zitten en zo een te grote overgangs weerstand heeft. Maar het zal toch meten worden om meer te kunnen weten. Maar het lijkt wel een lastig probleem. Succes Sjaak.
dynamo vervangen heb het al verschillende keren meegemaakt
succes jan
Hallo,
Kan het ook zijn dat het contactslot problemen geeft, immers de hydraulische pomp wordt aangestuurd terwijl de motor niet loopt.
Vriendelijke groet
Ernst uit Annen (eigenaar)
18 jaar
Hoi Ernst
Dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk want als het in het contactslot zou zitten zouden er meer
verbruikers aan gaan.
Wel is het zo dat zodra je de auto op contact zet er een stuurstroom naar de dynamo gaat
en als de dynamo dan een inwendige sluiting heeft stuurt hij de stuurpomp aan.
Even een update van het probleem: zodra de motor stationair loopt en de verlichting is aan
dan zakt de laadspanning terug naar 12V.
Accu is getest en is nog in hele goede staat (hebben zelfs een andere accu geprobeerd maar
geen verschil in symtonen).
We gaan nu toch de complete dynamo vervangen omdat we bijna zeker weten dat de dynamo
een inwendige sluiting heeft en dus de veroorzaker is van alle problemen.
Groet
Hallooooo
Jan weet wat i zegt !!
Wil je zekerder zijn koppel de alternator af en het probleem is weg
Heb dit probleem ook al meegemaakt
Hallo,
Ik wil even wat zeggen over het meggeren.
Meggeren is de isolatie waarde van de isolatie vaststellen. De windingen.
Maar zoals u wel weet de dynamo een 3 fasen B6 mutator die dus gelijk gericht wordt en vervolgens middels een spannings regelaar wordt afgevlakt.
Je zou mischien de windingen kunnen meggeren maar dan moeten in ieders geval de gelijkricht brug en de spanningsregelaar worden verwijderd.
Ti: Je meggerd met een spanning die 1000 maal de aangelegde spanning is.
De uitkomst wordt dan in KOhm gegeven.
Mocht het zo zijn dat mijn monteur geen megger heeft en deze toch wil gebruiken dan lever ik hem wel.
Zo ik denk dat het verhaal van meggeren nu uit de wereld is geholpen
Met vr gr Ernst (eigenaar)
18 jaar
Het probleem is uit de wereld.
Ik rij nu langere tijd zonder problemen.
Het probleem was dus wel de dynamo.
Mijn Opel (isusu opel) heeft eigelijk een iets te kleine dynamo, ik vermoedt dat deze door de Jappanners krap is berekend en dat niet alle Opel dealers dit weten.
Vervangen door een Bosch of Delco is hier her devies!
Al met al heeft dit mij bij 800 gekost doe uw voordeel
15 jaar
Bedankt voor de feedback.
Ja hier ook al gehad met een Meriva diesel... in de garantie van Opel! Gingen ook soms steed de lampen knipperen 's avonds. Maar bij meten geen problemen!! Dynamo vervangen en probleem is over!.
P.s. wat uitvallen STUURBEKRACHTIGING betreft deze auto's hebben elektrische pompen! Als de dynamo onder een bepaalde laadspanning zakt is dit het eerste wat uitschakeld volgens mij. Heb dit bij veel Opels ervaren!!!! ook bij af en toe uitvallen stuurbekrachtiging is meestal de dynamo zeer verdacht!
Succes!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar