Opel Astra: ecu reageert niet

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: c14nz, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 44

Hoi iedereen
mijn astra f ( 1.4 single point injector) begint te schokken en valt steeds uit als ie stationair draait na ±5min.
Nu had ik de opcom eraan gehangen en er waren geen foutmeldingen. wel viel me op dat de waarde van de lambdasonde niet schommelde en steeds rond de 650mV en de " ratio air fuel" op rijk bleef staan. ook bij gas geven blijft ie steeds op rijk staan.

Lambda vervangen en deze werkt ( lambdatester aangehangen).
Doch echter nog steeds hetzelfde probleem. steeds rond de 650 mV op de opcom.
De draad van de lambda naar de ecu nagemeten en deze is oke.
Ook als ik een hoog of laag signaal met de lambdatester eropzet geen reactie .

als ik de auto uitlees bij niet draaiende motor geeft deze" open loop" bij de o2 sensor loop
en bij draaiende motor komt er dan" closed loop" te staan.

nu vraag ik me af of de ecu stuk is of er nog iets anders kan mis zijn.

Mvg en alvast bedankt , peter

peter 525i

Geplaatst door peter 525i (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

David Schutte (1) (0), 6 jaar geleden

Gasklep huis al na gekeken op vuil.

Krukasensor. Beste is alle sensoren even schoon te maken en ook de stekkers er van

Heeft toen bij me neef wel geholpen die had zelfde probleem. En het kan zelf de nokken ass sensor zijn kan van alle zijn
Zal zelf gewoon alle 2 sensoren de stekker even los kopelen en schoon spuiten anders kruk ass señor even Door meten. Wand daar ben je wel handig in zo te zien dus dat moet je wel lukken.

peter 525i (0), 6 jaar geleden

Bedankt al voor de reactie ,

zal morgen eens kijken maar op het eerste zicht is het gasklephuis proper en een krukassensor heeft de c14nz niet maar een toerentalsensor in de voet van de onsteking. ga eens zien of ik er wat aan zie.

Alvast bedankt , mvg , peter

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Als je de stekker van de lambdasonde los haalt en de motor start, hoeveel geeft opcom dan aan voor het signaal?
En als je dat signaal op dat moment nameet, is dat dan hetzelfde als wat opcom aangeeft? Zo nee, hoeveel is het dan?

Wat voor signaal meet je (dus niet uitlezen) van de lambdasonde met warme stationair draaiende motor?

Als de lambdasonde aangesloten is en je hebt "closed loop", wat geeft je "Block Learn" dan aan?
Block Learn is het zelflerende deel van de lambdaregeling.

peter 525i (0), 6 jaar geleden

bedankt al voor de reactie,
als ik de stekker loshaal en start geeft de lambda ±100mV en op de opcom ±650mV.

met warme motor gemeten schommelt tussen 100 en 200mV stationair

bij closed loop staat er " active" bij block learning map ,

als ik dan gas geef wisselt deze tussen active en inactive. alsook wisselt dan soms open en closed loop. ook pendelt dan de lambda tussen 100 en 800mV.( gemeten)

toch geeft de opcom steeds ±620mV aan en blijft de fuel air ratio op rijk staat.

wat zou dit dan kunnen zijn?
alvast bedank mvg, peter

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Met de stekker los is het interessant om te weten wat er aan de computer-kant voor een signaal aanwezig is.
Dus niet wat de sonde voor een signaal geeft.

Het signaal heb je gemeten op 100 tot 200 mv - dat is dus behoorlijk arm.
Maar waar is dit gemeten? Op de sonde? Of op de signaaldraad naar de computer?

Het wisselen van tekst tussen "closed loop" en "open loop" is normaal.
Closed loop geeft aan dat de lambdaregeling actief is en Open loop huist dat deze dat niet is.
Onder andere bij koude motor (en koude lambdasonde), vol gas en afremmen op de motor zal de regeling naar "open loop" gaan.

Kun je in de data ook nog een "Block Learn Value" vinden? Is een percentage.

Het lijkt op een soort van kortsluiting danwel een defect in de AD-converter in de computer.

peter 525i (0), 6 jaar geleden

het signaal is gemeten aan de sonde , dus met de sonde los
heb er een afbeelding van maar staat nergens percentage alleen steps
(afbeelding bijgevoegd)
Wat is de AD converter in de computer?

Alvast bedankt , mvg , peter

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

O.K., dit is nog de ouderwetse methode van weergeven van de Block Learn in stappen.
Het middenpunt is 128 steps (zoals bij Partial Load). Bij 112 (stationair) wordt het mengsel verarmd (12,5%).
De berekening is als volgt: Inpuitduur * Block Learn steps / 128.
Op het moment van de snapshot wordt de Block Learn waarde niet verder ingeleerd.

Een AD-converter (Analoog Digitaal omzetter) is een chip in de computer die een voltage omzet naar een digitale waarde.

peter 525i (0), 6 jaar geleden

hey ,

dus waarschijnlijk is er iets met de ecu.
Kan je deze ADconverter ( chip) vervangen op het moederbord van de ecu of ben ik best dat ik een andere ecu plaats?

Als ik een occasie ecu plaats moet ik deze dan inlezen? of is dit alleen van toepassing voor de immobileser en het anti diefstalsysteem?
heb zoiets gelezen , echter heb de code niet en de opcom wil de code niet lezen.

Alvast bedankt, mvg , peter

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Voor het plaatsen van een andere ecu (nieuw of 2e hands) heb je die door jou genoemde code nodig.
Dus dat gaat niet zonder meer.

Alternatief is dan (laten) repareren. Misschien dat Actronics het kan, maar dat moet wel via een garage-bedrijf gaan.
Zekf doen is denk ik geen optie. Weet je welke chip je moet vervangen? Ik niet.
En misschien zit de AD-Converter wel ingebouwd in een andere chip, zoals b.v. de processor.
Als die chip speciaal voor de auto-industrie is gemaakt, waar koop je die dan?

Ik ben nog niet zo ver om deze ecu te veroordelen.
Ik wil eerst wel eens weten wat voor voltages er op de signaaldraad van de lambdasensor staan die naar de ecu gaat.

peter 525i (0), 6 jaar geleden

hey,

welke waarde bedoel je juist ?
met de lamba los of aangesloten en draaiend of niet draaiende motor?

alvast bedankt, mvg , peter

hellbat (0) PRO, 6 jaar geleden

draaiende motor, warm, alles aangesloten, dan de spanning meten op de lambdadraad. Als deze wel fluctueert, maar ecu geeft nog steeds 650 aan, dan is hoogstwaarschijnlijk de ecu defect. ( AD converter).

Voor het beste resultaat meet je overigens direct aan, of in de stekker van de ecu, om de motorkabelboom meteen mee uit te sluiten, of je meet de kabel apart door, bij voorkeur iets belast, met een 21 watt lampje ofzo.

peter 525i (0), 6 jaar geleden

hey,

heb dan gemeten in de stekker van de ecu , bij stationair zo tussen de 100 en 200mV en bij gas geven schommelt de waarde tussen ±100 en 900mv.

De opcom blijft dan altijd ±620mV geven en veranderd niet veel.

Alvast bedankt , mvg , peter

peter 525i (0), 6 jaar geleden

hey,

Als ik de ecu wil vervangen en de code van mijn auto heb moet dan bv een occasie ecu gereset zijn of moet ik de code van de occasie ecu ook hebben voor ik deze bij mij kan installeren?

Alvast bedant , mvg , peter

peter 525i (0), 6 jaar geleden

hey allemaal

Astra is terug ok.
Na verder zoeken gevonden dat de AD converter niet functioneerde.
Met dank aan Oldford om me in de juiste richting te zetten.

Dus met veel uitmeten en gezond verstand de converter op de printplaat van de ecu gelocaliseerd en dan een andere van een tweedehands ecu overgesoldeerd naar mijn ecu. (zie foto voor de plaats van de converter, is een plcc 16700 ic)

Alles terug in elkaar en alles werkt terug , krijg dus terug een schommelende waarde op de opcom en fuel ratio pendelt tussen rich en lean.( als ie warm staat)

Zodus , aan allen bedankt om mee te denken en me op het goede spoor te zetten.
Vele groeten , peter

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.