Ook ik heb het vermogensverlies-probleem door lekke vacuumslangetjes en een kapotte luchtmassameter gehad....
Auto loopt nu weer prima !! (bedankt voor de tips!)
Maar omdat (volgens de vele antwoorden) ook de EGR-klep veel problemen kán veroorzaken, wil ik deze graag vooraf controleren op werking, dan wel smerigheid.
Mijn vragen zijn dus ; waar zit deze klep precies , hoe is deze het best te reinigen en is dit alles een beetje te doen voor een technische particulier ??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
de egr klep zit onder de ecotec kap gemonteerd...het is de klep met dun vacuumslangetje die op het gedeelte zit waar de turboslang op het inlaat traject zit gemonteerd.
Twee boutjes loshalen en de klep kan je er zo uit trekken.
Opeltje:
Ik heb een gerelateerde vraag:
Bij mijn EGR klep is het O-ringtje om de klepsteel lek.
Is dit ringetje te vervangen?
groet,
Taco
20 jaar
dit ringetje is niet los te vervangen....het is domweg niet los te verkrijgen...kost je een compleet inlaattraject.
Kan het zo zijn dat bij mijn auto de EGR-klep niet onder de ECOTEC-kap zit , maar aan de achterkant van het motorblok..?
...en dan verborgen onder een blank-metalen afdekkap..?
Het luchtinlaat-gebeuren en de metalen turboslang komen in ieder geval wél aan de achterkant van het motorblok uit....
Of is dit bij een dth toch anders dan bij een dti ??
20 jaar
dth en dti hebben de egr klep op dezelfde plaats zitten..hij zit niet aan de achterkant ...maar op de plaats waar de turboslang onder de ecotec kap op het inlaattraject zit.
He he , eindelijk.. Een poosje geleden de EGR-klep gereinigd was ook wel hard nodig !
Maar nu komt de volgende vraag; Het zwarte, vacuumgestuurde potje (met witte vacuumslang) wat vóór de vacuumpomp en aan het blok gemonteerd zit...
Wat moet deze regelen.. en wanneer wordt deze aangestuurd..?
Bij mij wordt deze namelijk geen enkele keer door vacuum aangestuurd , terwijl het regelklepje hiervan (die in de buurt van de accu zit) wel een spanning krijgt van ong. 8 Volt...
De vacuumpomp heb ik al gecontroleerd..( ong. -0,8 bar ), de vacuumslang richting de regelklepjes (die bij de accu) is ook goed , alleen de uitgang van dat ene regelklepje geeft geen vacuum richting het bovengenoemde zwarte potje aan het motorblok..
Is dit allemaal wel in orde ?? Want ik heb zo'n vermoeden dat m'n auto nog wat aan vermogen mist....
20 jaar
klopt...deze werkt alleen onder het rijden...of aan te sturen met een motortester...en om nou 120 km te rijden met iemand onder de motorkap is ook zo wat he...
....soms zou dat toch wel handig zijn...
Maar dan vind ik het alleen wel raar dat het regelklepje (met hetzelfde nummeropschrift!) linksachterin de motor-ruimte ook met 8 Volt aangestuurd wordt en dan wél vacuum doorgeeft..
20 jaar
het gaat hier niet om de spanning...de klepjes worden pulserend aangestuurd....dit is niet met een multimeter te meten. dit moet eigelijk met een scoop.
Ik had die twee regelklepjes inmiddels al uitgewisseld en het maakte inderdaad geen enkel verschil..
Bedankt voor alle antwoorden op de vele vragen...
Meestal snuffel ik bij problemen in een desbetreffend Vraagbaak-boek , maar die bestaat volgens mij (nog) niet voor deze auto ?!!?
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar