auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Astra: foutcode p0170 en schakelt vanzelf terug van gas naar benzine

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: Z18XE

Heb een probleem met mijn astra ,zal het zo volledig mogelijk omschrijven.
Het is een Astra Coupé Bertone Z18XE uit 2002 met een Koltec LPG systeem (met de bekende vg392 verdamper)
Het gekke is wel dat in de auto de lpg/benzine schakelaar van Necam is,met van die ledjes erin.
Goed,wat doet de auto.
Bij starten en stationair laten draaien geen probleem,blijft gewoon lopen,schakelt dan netjes over naar gas en blijft ook op gas.
Dan ga je rijden,ook geen problemen,hooguit zou je kunnen zeggen dat ie af en toe wat schokkerig rijdt bij constante snelheden.
Kom je daarna bij een stoplicht en je staat weer stationair te draaien dan schakelt ie op een gegeven moment naar benzine (ledje knippert dan van oranje naar rood en weer terug,net zoals ie doet als je hem start)
En dan gaat ie ook niet meer vanzelf over naar gas,dan moet je eerst de schakelaar weer op benzine zetten en daarna weer op gas en daarna schakelt ie weer keurig naar gas.totdat je dan weer even bij een stoplicht staat.
Daan gaat ie meestal weer knipperen en dus naar benzine.
Vanmiddag ging dan na even pittig doortrekken ook het storingslampje branden.
Uitgelezen met de Rover T4 tester in EOBD ,was de storing p0170 Fuel trim bank 1) (2)
Daarna gewist en nu na 20 km niet meer terug gekomen.Euvel gas/benzine blijft wel.
Iemand een idee waar ik het moet zoeken?

Geplaatst door

patje kadettje (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Schokkerig rijden bij constante snelheid wijst op een mengsel/ontstekings-probleem.
De foutcode die je krijgt is dat er een mengsel-probleem is.

Probleem is dat je niet weet of het in het benzine- of gas-gedeelte zit.
Rijd eerst eens een paar dagen op benzine. Krijg je weer de foutcode, dan zit het niet specifiek in het gas-systeem.
Gaat rijden op benzine goed, dan is er een probleem in het gas-gedeelte en zul je naar een specialist voor gas moeten gaan.

oldford 0
badge

15 jaar

Het wat schokkerige rijgedrag is alleen op gas,op benzine geen last.
Vandaag ook geen last gehad,geen storing of vanzelf omschakelen.
Van het weekend flink stukje rijden en even in de gaten houden.
Bedankt zover!

stappenmotor?

jan van meer 0

15 jaar

van het weekend flink wat kilometers met de wagen gereden en geen last gehad.
Geen storingen en niet spontaan overschakelen.
Hopen dat het zo blijft,zoniet dan meld ik me wel weer.
Thanx voor het meedenken.

Ik heb bij een Z18Xe gehad dat de massa op de motor slecht was, deze schakelde ook vaak terug naar Benzine.

kabel gelegd van de accu - naar de motor.

Willem

Willem12089 0
badge

15 jaar

hey wim,ik hou het even in de gaten,als hij het weer gaat doen dan monteer ik wel zo'n massalint erbij.
Baat het niet dan schaadt het niet.
Thanx!!

ik heb ook zoiets gehad met een astra g (ook ledjes) maar dan op de snelweg maar is ook opeens op gehouden

ssamsung 0

15 jaar

tis weer heel raar met de assie.
Gister een flink stuk gereden,continu terug naar benzine,nu ook bij constante snelheden,bijvoorbeeld met 100 of 120 km/u dus meeste maar op benzine gereden,vandaag weer terug en nergens last van,niet bij stationair,niet bij continue snelheden. Ik snap er niks meer van,ik ga in elk geval wel en extra massa maken en vandeweek de verdamper even afstellen,ik heb de beschikking over zo'n set om de verdamperdrukken af te stellen.
Maar ik snap er echt geen zak van. Overigens is het motorlampje niet meer gaan branden,niet op benzine en niet op gas..........

Heeft deze gasinstallatie een gasdrukmeter op de verdamper die de gasdruk aan de injectorzijde meet (ik neem aan dat jouw lpg systeem membraaminjectoren heeft, zoals bij een ag gsi installatie?).
Zo ja dan denk ik dat deze sensor defect is. Zou ook je fuel trim waarde kunnen verklaren. De p0170 code krijg je als jouw auto ecu de fuel niet genoeg kan "trimmen" om een goed mengel te krijgen. Jouw lambda sensor blijft dan een te lage of te hoge waarde geven. Het beste is een interface kopen tussen je auto en laptop en dan rijdend de fuel trim waardes te bekijken. Wat je ook kan doen is de freeze frame data oproepen. Dit hoeft niet rijdend, want dit zijn belangrijke parameters op het moment van voorkomen van de storing.

Erwin2907 0

15 jaar

Heb zelf een astra met 1.6 motor met G3.

Zelf schakelde deze ook te pas en ten onpas over naar benzine.

Na het reinigen van het verdeelhuis was dat over. (Had dat een jaar eerder ook al gedaan maar zat toch weer veel plakkerig spul in.)

prijs_stunter 0

15 jaar

nou ,de afgelopen 2 weken maar 1 keer voorgevallen,toen ik voor een stoplicht stond,verder geen last.
toch vreemde zaak.
Erwin,ik zal eens kijken wat ik precies heb,eventueel post ik wel een fotootje.

nu maar weer een update.
Vandaag weer gelazer met het kreng.
Aantal keren teruggeschakeld naar benzine,steeds bij constante belasting (constante snelheid of stationair) maar nu ook weer motorlampje. Na uitlezen met de rover t4 in eobd code p-0303 cylinder 3 misfire detected.
Storing gewist,kwam na ongeveer 10 km weer terug.
Nog niet uitgelezen maar zal dezelfde wel zijn. (schakelde niet over naar benzine dus weet niet in hoeverre er een relatie tussen de 2 storingen is) Overigens merk je verder niks aan het rijden.
Ik wil morgen de storing wissen en dan eens op benzine naar huis rijden,kijken wat ie doet.
Overigens heb ik nog geen bougies vervangen,zou dat een oorzaak kunnen zijn?

buog.ies zijn vaak de oorzaakmvg willem2

kleijn 0

15 jaar

ga ik er morgen sowieso even 4 nieuwe in fietsen,kan nooit kwaad.

Aangezien het probleem er soms wel en soms niet is denk ik niet dat je bougies dit probleem veroorzaken. Heb je nog kunnen controleren hoe je gasdrukmeting bij deze installatie is geregeld?

Erwin2907 0

15 jaar

het is maanden weggebleven dus geen aandacht meer aan besteed,maar ineeens was het er weer en kwam het steeds vaker voor.
dus maar eens serieus mee aan de gang gegaan.
Heb eerst de de vacuumset gepakt en de verdamper membramen gesteld,dat had geen effect,toen het verdeelhuis uitgebouwd,gedemonteerd en geheel schoongemaakt.
EN ziedaar! Hij rijdt stukken beter en nu al 2 weken 1000 km geen storing meer of overschakelen naar gas.
Dus tot dus dusver lijkt t opgelost.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.