Beste lezers,
Even een samenvatting van de geschiedenis van het probleem.
Het motormanagmentlampje (steeksleutel) sprong aan eigenlijk enkele dagen nadat we de auto hadden gekocht. Uit laten lezen en onder andere de code P1902 kwam naar voren. Naar wat mij is verteld is dit de temperatuur/ druk sensor bij het roetfilter. Wat bleek was dat het roetfilter en de uitlaat bijna volledig dicht zaten met roet. Beide zijn vervangen bij de garage en de storing was weg en ik kon weer de weg op. Enkele weken later brandde het lampje weer. Ik had niet direct de tijd om naar de garage te gaan en ben een week later gegaan. Nu bleek het weer dezelfde storing te zijn en bleek mijn (nieuwe) roetfilter weer helemaal vol te zitten. Een hoop gedoe met de garage gehad, want ik ging er vanuit dat het probleem opgelost was en niet alleen de symptomen behandeld waren.
Ik ben naar een andere garage geweest, opnieuw uit laten lezen en om advies gevraagd. Uiteraard kwam P1902 er weer uit. Mij werd verteld dat dit eigenlijk vele oorzaken kan hebben, waar erg veel tijd ingestoken moet worden om te achterhalen wat het nu precies was. Advies van de garage eerst verstuivers laten testen en als die goed zijn, dan kijken naar de EGR-klep. Deze klep zit helaas bij deze motor schijnbaar ergens op een moeilijk te bereiken plek, dus zouden de monteurs enkele uren bezig zijn om deze te vervangen. Het zouden overigens ook nog andere dingen kunnen zijn, waarom de auto zoveel roet produceerd.
Uiteindelijk is door een bevriende autoliefhebber de katalysator eruit gehaald, (auto daarna door de APK) en alles is tot nu toe redelijk goed. Ik moet regelmatig met een warme motor even alles hoog in de toeren (rond de 4000) doorblazen (120 in z'n 4 rijden) en dan doet de auto het eigenlijk prima. Tot deze week. Ik kreeg weer het motorstoringslampje te zien (en de auto gaat dan automatisch in de noodloop) en ik wilde de auto weer goed doorblazen op de volgende rit. Alleen tijdens deze handeling ging het lampje weer aan en schoot de auto weer in de noodloop. In de noodloop kan ik niet hoger dan 3000 toeren, dus de boel doorblazen zit er dan niet in. Nu is mijn vraag wat nu te doen?
De auto is eigenlijk financieel total loss als ik de garage het hele probleem wil laten uitzoeken. Alle tijd die daarin gaat zitten is kostbaarder dan de auto zelf. Dit vind ik zeer zonde aangezien de auto (behalve de overmatige roetproductie) als een zonnetje loopt. Ik zou een bekende die aan auto's sleutelt kunnen laten kijken naar de verstuivers en / of de EGR? Hoe schatten jullie de slagingskansen dat één van deze 2 het probleem zouden kunnen zijn?
Zou ik ook nog het motorstoringslampje (steeksleutel) uit kunnen laten zetten, zodat ik hem door kan blijven blazen op hoge toeren op zijn tijd? Of is dit uberhaubt eigenlijk erg slecht voor de auto?
Een heel verhaal, maar ik zou jullie advies erg op prijs stellen!
Mvg,
Tim
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Code P1902 gaat over de spanning van de uitlaatgas temperatuursensor (rij 1, sensor 2).
De spanning kan te hoog of te laag zijn. Die informatie krijg je alleen erbij als er met Opel dealer (of gelijkwaardige) apparatuur wordt uitgelezen.
Er is een soortgelijk topic hier op problemcar. Daar was de oplossing een nieuwe temperatuursensor.
Zie: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Welke (exacte) foutcode zit er nu in? Dat is best wel interessant om te weten.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Combo of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar