Hallo sleutelaars :D
Mijn Vectra is er laatst mee gestopt. Valt spontaan uit onderweg. Ik heb nooit niks met auto's gedaan dus ben een beetje onwenning. Daarom vraag ik dit volgende even.
Garage is geen optie. Dan is onderzoeken bijna net zoveel als de dagwaarde van de auto.
Ik heb zelf lopen meten en onderzoeken.
Wat blijkt: Alles werkt naar behoren behalve dat ik geen brandstof toevoer krijg (Soms wel. Scheelt nogal in hoelang die blijft lopen).
Als ik contact maar zie ik 12Volt op mijn brandstofpomp komen en dat zakt meteen weer weg naar 0Volt (Ik denk dat dit normaal is maar weet niet zeker dus wil ff iemands bevesteging).
Nu kan het na mijn mening 3 dingen betekenen. 1 De ecu (ofzoiets) functioneert niet goed of 2 mijn brandstof pomp heeft zijn beste tijd gehad. 3. Het brandstofpomp relais is niet goed (Al lijkt me dat stug want ik kan soms een aantal km rijden).
Mag ik gewoon om te testen 12 Volt rechtstreeks van mijn accu op mijn Brandstofpomp hangen en dan ff lekker cruisen ? (en als hij het blijft doen (Dus dat die electronica ermee te maken heeft) hem met een zekering en een relais permanent aansluiten dat als ik contact maak de pomp al ga lopen). ?
En ik zou graag van iemand willen weten waar dat relais ergens in mijn auto zit. Of van iemand heel het electrische schema ?
b.v.d.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat jij wsl meet is de spanning op de klep van de brandstofpomp en geen spanning = klep dicht = geen brandstof. Zou ook misschien gewoon je contactslot zijn. Sjaak
dat de spanning na op contact zetten wegvalt is normaal. dit is een extra beveiliging dat bij een ongluk de benzintoevoer afgesloten wordt.....vonkt de auto wel als hij het niet doet?
Ik was er na logisch nadenken ook achter gekomen dat het normaal is dat de spanning wegvalt als ik hem niet start.
Contact is goed (Zover ik kan meten). Ben er inmiddels wel achter dat het waarschijnlijk aan of de ECU ligt of de brandstof pomp zelf. (Omdat hij er onderweg spontaan mee kapt)
Ga woensdag eerst ff dat relais zoeken en dan even continu spanning vanaf de accu op de brandstofpomp zetten en kijken wat hij dan gaat doen. (Tenminste als dat mag. Ik zelf zie hier zo geen probleem in. Zolang het voor de testfase is om dingen uit te sluiten) Mocht het wel een probleem zijn. Pls let me know.
Bedankt voor jullie reactie.
We gaan gewoon met opgeheven hoofd verder :D
18 jaar
steek de aanvoer leiding van de brandstof leiding bij de motor eens in een potje zet dan even contact aan als er bezinnen inspuit relé en pomp o.k
probeer eens te meten hoeveel amp de pomp trekt zou ong 8 tot 10 moeten zijn als hij begint en dan naar 2a 3 terug gaan als hij loopt ps de pomp mag 12 volt ditect hebben
wat je ook kun doen is plus en min even omkeren dan draait hij de andere kant op
het kan zijn dat er iets tussen (vuil) zit
Bedankt voor de reacties. Ik ga in iederegeval nog wat tips proberen. (Vrijdag pas tijd voor). Laat nog wel weten of ik wat verder kom
Alvast bedankt allemaal he.
18 jaar
Ok, ik het relais even overbrugd en de brandstofpomp loopt goed (jammer want ik had gehoopt van niet). Nu liep hij weer even maar hij drijgde 2 keer af te slaan. De 3e keer sloeg hij dus daadwerkelijk af.
De verstuiver geeft helemaal geen brandstof in als ik hem dan weer probeer te starten. Nu snap ik dus echt niet meer wat er aan de hand is. Word dit door de ecu geregeld ? Of hangen er meer dingen samen voordat de verstuiver iets doorgeeft ?
Als iemand nog wat weet graag.
Ohja, Ik zag dat er 12 volt op de aansluiting van de verstuiver komt te staan als ik contact maak. Weet iemand hoe z'n ding werkt. Als ik gas geef dat die spanning veranderd ofzo ?
Alvast bedankt maar weer he.
Sorry van de 2 topics maar ga maar even op deze 2 door. My bad
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar