Bij een vectra 1.6 eco tec heb ik een probleem met de circulatie van het koelsysteem.
De motor wordt snel warm, en er is geen circulatie. De waterpomp is goed en de thermostaat is er al geruime tijd geleden uit gehaald.
Wanneer hij te heet is, 100 graden, dan begint de motor ook in te houden.
Er is circa 2 weken een nieuwe koppakking gemonteerd omdat deze al doorgeslagen was tussen 2 cilinders.
Hiervoor bestond het probleem van het koelsysteem al.
Waar moet ik het zoeken?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
lijkt er toch veel op dat de waterpomp niet goed meedraaid, heb je de cilinderkop ook laten afperen voor eventuele scheuren op te speuren?
misschien het thermo koppel wat in de radiatuer geschroefd zit
16 jaar
Radiator verstopt, controleer of ie overal wel even warm wordt. Is dit niet het geval dan zijn er een aantal kanalen teveel dicht geslipt.
16 jaar
Waterpomp is er nu uit, het schoepenwieltje zit stevig vast. Het systeem bouwt geen overtollige druk op in het koelsysteem, dus we gaan ervanuit dat de kop geen scheurtjes heeft, optisch was er niets te zien.
De radiateur wordt lang niet zo heet als de rest van de motor, maar is niet verstopt. In het expansievatje zitten 2 dunnere slangen, uit beide komt geen vloeistof, ook niet bij gas geven.
Zit er bij deze motor niet elders iets van een klep in het koelsysteem die dicht zou kunnen blijven staan?
Nee.......
Kan het ook zijn dat de waterpomp er verkeerd in heeft gezeten?
Als je hem er in duwt kun je hem namelijk geheel ronddraaien.
Op welke stand moet deze erin. (edit) Ik zag dat er wel een streepje bovenin stond...
Nee. Pomp kun je wel verdraaien maar maakt voor de draairichting en opbrengst van het schoepenwiel natuurlijk niets uit.........De stand v/d pomp is alleen van belang voor de spanning v/d d-riem i.c.m. de riemspanner.
Gr.
Inmiddels de boel weer in elkaar gezet, na 10 minuten stationair is de temperatuur al tegen 100 aan. Staat amper druk op het koelsysteem, dus dat is wel goed, alle slangen zijn door geblazen, uit 1 van de 2 slangetjes op het expansievat komt nu wel wat vloeistof uit lopen.
De fan draait nu fulltime mee, maar toch nog steeds een te hoge temperatuur (zonder thermostaat).
Ook de sensoren vervangen, koelvloeistoftemperatuursensor, thermoschakelaar, en lambda.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar