👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Ik heb een prima onderhouden TwinTop automaat uit 2006 met 150K km. Auto reed en schakelde goed tot ergens in juli. Auto start niet meer, startmotor draait niet, versnelling blijft in P en versnellingsindicator geeft 2 streepjes. ANWB is erbij geweest en kon het niet vinden dus naar de garage gesleept. Na een lange tijd en met verschillende monteurs gekeken maar probleem niet gevonden. Geeft geen foutmelding maar er is geen communicatie tussen motor en bak. Daarna bij Opel geweest en die gaf aan (zonder verder te kijken) dat het een lastig en kostbaar probleem was en ik moest overwegen om een nieuwe auto te kopen. Auto weer naar huis en is een nieuwe monteur langs geweest. Na een tijd zoeken bleek een zekering stuk. Vervangen en versnellingsindicator geeft weer P, de auto start weer en schakelt. De motor gaat echter in noodloop, motor storingslampje gaat branden, reageert niet op gaspedaal en geeft storing P2101 Controle gasklep stelmotor. Bij de garage gasklep eerst gereinigd, opnieuw in geleerd en uiteindelijk vervangen. Probleem blijft hetzelfde en ze hebben geen idee dus auto weer meegenomen.
De storingen zijn waarschijnlijk aan elkaar gerelateerd omdat ze tegelijk zijn ontstaan. Iemand enig idee wat dit kan zijn of wie dit zou kunnen oplossen? Auto is te goed om er afscheidt van te nemen.
Bedankt voor je reactie. Het was inderdaad het complete gasklephuis en het was een nieuwe. De garage geeft aan dat ze alle bedrading en aansluitingen hebben gecontroleerd. Probleem is wel dat een andere monteur een zekering vind die stuk is en dat lijkt toch het makkelijkste te vinden dus geen idee hoe betrouwbaar het is.
Vacuüm zou dus ook kunnen. Ik hoor altijd een sissend geluid en heb een tijd geleden ook een probleem dat de rembekrachtiging weg viel en de auto slecht liep. Volgens de anwb was dit een vacuüm probleem. ANWB heeft de auto naar de garage gebracht maar de volgende dag deed het probleem zich niet meer voor en heeft zich nooit meer voorgedaan. Het is een beetje een spook auto….. Is er iets wat ik zelf kan controleren en er een vacuüm lekkage is?
2 weken
Een vacuum lekkage zou je zelf kunnen controleren,
spuit bij draaiende motor remmenreiniger op de vacuum slangen / leidingen
en aansluitingen (ook rondom pakking gasklephuis en inlaat spruitstuk pakking)
indien de motor anders gaat lopen is er een vacuum lekkage.
Bedankt. Klinkt als een eenvoudige controle en ga ik dit weekend proberen. Ik laat het weten wat daaruit komt.
Kan een vacuum lek ook de oorzaak zijn van het probleem dat er geen communicatie was tussen motor en bak? Als ik (met mijn beperke kennis) naar beide problemen kijk dan denk ik dst een ecu wel beide problemen kan veroorzaken.
2 weken
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
Ik neem aan dat je bedoeld dat het complete gasklephuis vervangen is?
(en niet "alleen" de gasklep zoals je beschrijft),
indien het complete gasklephuis vervangen is, was dit een gebruikte of een nieuwe?
mogelijke oorzaken kunnen o.a. zijn.......,
Stekker verbinding (gasklephuis) defect / slecht contact -
bedrading beschadigd/onderbroken -
vaccuumlekkage - gasklephuis defect - ECU (motor computer) defect,
geen aansturing/verbinding vanaf het gaspedaal,
Ik neem aan dat ze bij de garage 1 en ander al doorgemeten hebben ?
2 weken