auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Astra: Geen druk op koelvloeistof vat+ temperatuur te hoog

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 SZR

Hallo,

Vandaag lekker op weg geweest met de auto, op de terugweg merkte ik dat de temperatuur flink omhoog was gegaan >95C

Besloten z.s.m te stoppen, toen ik de motorkap open deed , merkte ik dat de slangen van de waterpomp en naar de water pomp eveneens als de radiateur gloeiend heet waren.

Hierop de koelvloeistof tank opengedraaid en gemerkt dat ern nog wel druk op zat.

Na de motor af te hebben laten koelen verder gereden, tot aan huis. De temperatuur schommelde behoorlijk bij het rijden net boven het blauwe gedeelte en tijdens het stilstaan richting de 90 C.

Thuis alles nog eens gecontroleerd en bleek dat er op de koelvloeistof tank geen druk was opgebouwd.

Als ik in de slangen knijp dan spuit er wel water uit het koelvloeistof tank.dus geen dicht zittende slangen.
Tot op heden nog niet echt, erachter kunnen komen wat het nou is maar ik vermoed dat de pomp kapot is.

Of kan het wat anders zijn???

Geplaatst door

Vincentw89 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zou eerst de thermostaat eens (laten) vervangen. De waterpomp gaat nooit tot zelden stuk, hoogstens gaan ze lekken of lawaai maken.

Petje57 0
badge

13 jaar

Hmm weet je dan ook hoe het dan in z'n werk gaat met de thermostaat? want normaal kwam de auto niet boven de 90 C ook niet tijdens lange afstanden.
En volgens mij regelt de thermostaat pas vanaf 92C.

Kan de thermostaat er ook voor zorgen dat de waterpomp het niet doet en dat er daardoor ook geen druk word opgebouwd in het koelvloeistof circuit?

Vincentw89 0

13 jaar

De normale "werktemperatuur" ligt rond de 95 gr. Thermostaat opent pas bij 92 gr. als het goed is. Als tussentijds de meter terugzakt naar het blauwe is er dus iets mis met de thermostaat, de temperatuurvoeler of de meter op het dashbord en zeker NIET met de waterpomp. Die werkt altijd.
Overigens hoort er ook nagenoeg (!) GEEN druk op het koelsysteem te zijn. Een pomp dient het koelwater rond te pompen, niet om druk op te bouwen. Die (lichte) druk ontstaat door expansie v/h water door temperatuurverhoging in een gesloten systeem.
Wanneer de meter dus tussen de 95 en 100 gr. staat, is er dus niets mis. Het kookpunt van koelwater in een gesloten systeem met iets overdruk ligt nl. boven de 100 gr.

moderator 0
badge

13 jaar

Dus als ik dit zo lees allemaal zou het dus best kunnen zijn dat de pomp niks rond pompt, doordat de thermostaat niet goed werkt?

Vincentw89 0

13 jaar

De temperatuur zakt alleen indien het water gekoeld wordt. Daar zijn 2 dingen voor nodig: een werkende pomp en een openstaande thermostaat omdat anders het koelwater niet rondgepomp kan worden door de radiateur die als functie heeft de warmte v/h koelwater af te voeren. De pomp gaat nooit stuk en werkt altijd. Als de pomp niet werkt, loopt de motor niet. Zo simpel is dat. Dus blijft de thermostaat, de zender of de meter over. Gezien je verhaal werken de meter en de zender wel ( anders was er geen beweging op het dashbord ) dus blijft de thermostaat over. Indien de thermostaat niet zou openen, wordt de koelcirculatie onderbroken, kan de pomp pompen wat ie wil maar komt het water dus niet in de radiateur en komt de motor aan de kook. Andersom dus ook: blijft de thermostaat open staan, wordt het water teveel afgekoeld en zakt ook de meter op het dashbord. Duidelijk?

moderator 0
badge

13 jaar

Helemaal duidelijk!! Dit was het antwoord dat is zocht, super bedankt!!

Vincentw89 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.