Probleem: de accu wordt niet bijgeladen. Wanneer ik start met de nood-accu, dan loopt de auto goed. Maar na een rit kan ik niet opnieuw starten, omdat de accu dan nog steeds leeg is. Verlichting e.d. kan ik tijdens het rijden wel gebruiken, dus er lijkt wel stroomvoorziening te zijn, maar geen laadstroom.
Feiten: Dynamo (Bosch) vervangen en nieuwe koolborstel gemonteerd. V-snaar is op spanning. Dynamo levert een spanning van max. 12.3 Volt. Laadstroom varieert nauwelijks bij verandering toerental motor. Er is een lekstroom gemeten ( tussen min van accu en klem) van 0.4 ampere. Deze valt weg wanneer zekering 15 wordt verwijderd. Er is geen verlies gemeten in bekabeling tussen dynamo en accu. Controle lampje voor laadstroom op dashboard brand op kontakt, gaat uit bij draaiende motor. Ook nieuwe accu geprobeerd, geen effect.
Vraag: Het uitzoeken wat de lekstroom veroorzaakt, is misschien een kwestie van zoeken, maar we vragen ons af of die lekstroom de veroorzaker kan zijn voor het feit dat de accu niet wordt geladen. Want wanneer je de lekstroom ziet als een "verbruiker" , dan zou de dynamo dit moeten kunnen overladen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
dynamo laadt veel te weinig
controleer de bedrading bij de dynamo en bij de accu
controleer ook of de accu klemmen goed vast zitten
is dit alles in orde zal ik het bij de dynamo zoeken
gr paul
Stationair lopend heeft mijn auto 13.8 - 14 volt gemeten op de accu (vol)
Met iets gas loopt dat op naar 14.3 volt en blijft daar.
Geen diode(s) kapot in de dynamo?, kan ook een lekstroom veroorzaken.
oeps
dubbel
[quote=webro]dynamo laadt veel te weinig
controleer de bedrading bij de dynamo en bij de accu
controleer ook of de accu klemmen goed vast zitten
is dit alles in orde zal ik het bij de dynamo zoeken
gr paul[/quote]
Bedrading is okee, geen weerstand gemeten.
Accuklemmen goed gemonteerd.
Dynamo is vervangen, met nieuwe koolborstel set en regelaar.
18 jaar
[quote=Cor1822]Stationair lopend heeft mijn auto 13.8 - 14 volt gemeten op de accu (vol)
Met iets gas loopt dat op naar 14.3 volt en blijft daar.
Geen diode(s) kapot in de dynamo?, kan ook een lekstroom veroorzaken.[/quote]
Wanneer we de dynamo afkoppelen, blijft de lekstroom bestaan.
18 jaar
Probleem is opgelost. De lekstroom bleek veroorzaakt door een aansluiting bij de stroomvragers die het zonder kontakt doen. Zoals binnenverlichting, geheugen radio e.d. Dit is opgelost. Het laad probleem zat toch wel in de dynamo. De nieuwe (uit de sloop) dynamo bleek dus ook maar op 1 fase te draaien. Nu zit er een nieuwe op en laadt het weer goed.
Sorry, Cor1882 en webro, jullie hebben dus wel gelijk. We dachten dit uitgesloten te hebben door de dynamo te vervangen.
Groetjes Henk.
18 jaar
Geen probleem hoor, we proberen te helpen, en ook ik heb het wel eens fout.
Daar hebben we dan de Professionals voor :D
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar