close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Kadett: Geen zekering voor koplampen??

Bouwjaar: 1982, Brandstof: Benzine, Motorcode: 10S

En jahoor, daar stond ik met een lege accu. Koplampen laten branden. Ben het niet meer gewend, zo'n auto zonder lichtverklikker. Gelijk maar de andere week een verklikker ingebouwd. Draad aan de portierschakelaar en draad aan de koplampschakelaar aan het stadslicht. En bij het in elkaar zetten van de koplampschakelaar (rotortje van koper erin) maakte ik kortsluiting. Stom, stom stom. Was vergeten de accupool los te halen. Massadraad afgefikt tot ergens in de draadboom. Grote rookwolken. Dashboard open, een meter draad vervangen en de boel deed het weer.
Maar er sprong dus geen zekering, toen ik sluiting maakte. Vreemd! Ik zie maar 10 zekeringen zitten, genummerd 1-10. Achterlichten zitten op 1 en 2. Volgens het instructieboekje en de vraagbaak zit grootlicht en dimlicht op zekering 14 t/m 17. En die heb ik niet. (In het instructieboekje staat nog dat zekering 14-17 alleen in Italië gelden.)

Vraag 1:
Heb ik dan geen zekeringen voor de koplampen? Kennelijk niet, anders was hij toch gesprongen? Weet iemand hoe dat zit?

Vraag 2: De binnenverlichting gaat aan als ik het portier open. Hij ging ook aan als ik de knop van de verlichting uittrok, maar sinds die kortsluiting gaat hij niet meer aan als ik de knop uittrek (wel als ik het portier open). Ik denk dat het te maken heeft met het koperen rotortje in de schakelaar, maar ik kan er niet achter komen wat er niet klopt. Iemand een idee?

gr.

Martijn

Geplaatst door

Martijn7427 (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Schakelaar niet goed of ook de massadraad naar de binnenverlichting stuk.

moderator 0
badge

13 jaar

Schakelaar was wel goed, maar misschien beschadigd.
Massadraad naar binnenverlichting: zo te zien op het elektrische schema loopt er van de lichtschakelaar een rode draad (12V) naar de binnenverlichting. Vanaf het portiercontact is het een grijze draad. Ik neem dan aan dat vanaf de binnenverlichting een (bruine) draad naar de carosserie loopt (massa). Dan zou die gesmolten moeten zijn? Maar dat is niet in de buurt van de lichtschakelaar. Klopt mijn redenering?

Martijn7427 0

13 jaar

Naar mijn beste weten staat er een constant 12V op het lampje. Eén massa ( grijs )gaat via de portierschakelaar(s). Als ik het dan goed heb gaat er een aftakking daarvan via de lichtschakelaar naar massa.
De binnenverlichting heeft maar 2 aansluitingen waarvan 1 constant stroom is. Die komt rechtstreeks vanaf de zekeringkast. Dus zal de massa zich moeten splitsen: 1 naar de deurschakelaar en 1 naar de lichtschakelaar. Dit even zonder schema voor m'n neus.
Gezien je verhaal over de schakelaar vermoed ik toch dat daar de fout zit.

moderator 0
badge

13 jaar

Ik heb even gemeten bij het lampje en inderdaad, er staat constant 12V op. In het stekkertke van de massadraad komen twee grijze draden samen. Er zal er dan inderdaad 1 naar de deurschakelaar gaan en 1 naar de lichtschakelaar. Ik ga nog even doormeten welke draad waarbij hoort.

Ik merkte trouwens dat de deurschakelaar van het rechterportier ook niet werkt, althans, het lampje gaat niet branden. Volgens het elektrisch schema moet er dan nog een aftakking zijn die naar het rechterportiercontact loopt. Ga ik ook even bekijken. Of dat met die draad vanaf de schakelaar heeft te maken of dat het portiercontact zelf niet goed werkt. Ook effe uitzoeken.

Bedankt in ieder geval voor de hulp. Ik kan weer verder.

Martijn

Martijn7427 0

13 jaar

Weet iemand nog een antwoord op vraag 1 bij #1? Heb ik geen zekering voor de koplampen?

Martijn7427 0

13 jaar

Normaliter heb je 6 zekeringen voor je verlichting: 2 x stadslicht, 2 x dimlicht en 2 x grootlicht.

moderator 0
badge

13 jaar

Heb even nagekeken: alleen de uitvoeringen voor Italie hebben zekeringen voor dim- en grootlicht op de posities 14 t/m 17 in de zekeringkast. Alle andere dus niet.
Verder klopt ook mijn gedachte van de verbinding in de lichtschakelaar: deze moet de grijze draad doorverbinden naar massa indien de schakelaar uitgetrokken wordt. Zal dus dan toch de lichtschakelaar zijn die niet goed (meer) is.
Dat de rechterdeurschakelaar niet werkt, kwam vaker voor. Schakelaar is dan meestal geoxideerd. Even er uit halen en schoonmaken.

moderator 0
badge

13 jaar

doe anders het licht aan en trek een voor een de zekeringen eruit.
Heb je geen zekeringen dan is er wat goed mis, is heb heel veel opel ervaring en kan je verzekeren dat er ze er moeten zijn !
Zo niet dan moet je heel snel zorgen dat je er ergens een tussen drukt anders heb je kans dat je auto nog een keer opfikt.

C.Jonker 0
badge

13 jaar

[quote=C.Jonker]Heb je geen zekeringen dan is er wat goed mis, is heb heel veel opel ervaring en kan je verzekeren dat er ze er moeten zijn ![/quote]
Christiaan: ze zitten er niet in. Info uit het werkplaatsboek van Opel zelf.

moderator 0
badge

13 jaar

Dan is het ergens een centrale zekering want ik heb aan alle opels gesleuteld vanaf 1968 tot nu en de meest basis uitvoeringen en heb nog nooit gezien dat ze iets ongezekerd monteren.
Als dat wel zo is dan is mij dat compleet onbekend en een zeer grote blunder van opel want das natuurlijk vragen om moeilijkheden.
Maar goed dan moet er nu dus wel een tussen gezet worden om herhaling te voorkomen.

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Ik kan me niet voorstellen dat er ergens een centrale zekering zit, want die zou gesprongen moeten zijn toen ik sluiting maakte in die schakelaar.
En dan zou die massadraad niet afgefikt zijn (ik ruik het nog als ik in die auto stap). Bovendien: toen ik een nieuwe draad had gemaakt, deed alles het ook weer, zonder dat ik een zekering had vervangen.
Raar trouwens dat de versies voor Italië wel zekeringen hadden. Ze waren misschien bang dat Italianen sneller brand veroorzaakten dan Nederlanders...
Maar goed, ik ga dan zelf maar een paar zekeringen ertussen knutselen.

Overigens zitten er aan de achterkant van het zekeringenpaneel wel twee blokjes, een gele en een zwarte. Ik weet nog niet waar die voor dienen. Misschien zijn het relais. Maar het lijken me geen zekeringen.
Trouwens nog bedankt voor het meedenken over die binnenverlichting, moderator. Ik ga het rechterportiercontact even checken op corrosie en evt. schoonmaken. En ik ga nog even kijken wat er met die lichtschakelaar aan de hand is. Desnoods probeer ik een sloper te pakken te krijgen.

Martijn7427 0

13 jaar

Ik vermoed dat het zwarte "blokje" het knipperrelais is en die gele voor de achterruitverwarming, als die er tenminste inzit.
'n Centrale zekering heeft deze inderdaad niet. Italianen zijn op sommige gebieden inderdaad volgens zeggen "iets vuriger" heb ik als eens gehoord maar of dat met auto's te maken heeft?

moderator 0
badge

13 jaar

Dat zijn idd de twee relais.

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Martijn je moet nog een hoop leren zeker als je deze kadett wil blijven rijden. Als je toch nieuwe snufjes in de Kadett wil bouwen zou een vraagbaak heel handig zijn. Domweg beginnen en maar zien waar de kadett strandt eindigt tot een te vroege sloop. De auto is simpel en heeft geen snufjes moet je ook niet inbouwen is tie totaal niet op berekend.

ronny530 0

13 jaar

Beste opa Ronald,
Ik weet niet waar je het over hebt. Ik heb een vraagbaak en die gebruik ik ook. Het is inmiddels vraagbaak nr. 4. Ik bouwde niet domweg iets in. Ik bouwde een simpele verklikker in, wat ik al vaker heb gedaan. Die verklikker heeft me inmiddels al weer een keer een lege accu bespaard. Het enige wat ik vergat is de accuklem los te halen. Een stomme fout inderdaad, maar ik ben gewend van fouten te leren. De eerste die geen fouten maakt moet nog geboren worden. Bovendien staat in mijn vraagbaak dat de koplampen gezekerd zijn. Dat was niet zo, dus de door jou aangeprezen vraagbaak heeft me hier misleid. Bovendien kan je in de reacties hierboven zien dat ik niet de enige ben die niet wist dat de koplampen niet gezekerd waren. (Wist jij het wel?)
Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom je dit commentaar geeft. Dat ik een fout maakte hoef je me niet te vertellen, daar begin ik mijn topic mee. De mensen boven jou in deze topic geven nuttige tips waar ik iets aan heb. En daar ben ik heel blij mee. Daar is dit forum ook voor opgezet. Achteraf een beetje commentaar leveren zonder dat je verder iets bijdraagt aan deze topic, vind ik wat flauw.
En dat je geen snufjes moet inbouwen omdat ie er niet op is berekend slaat nergens op. Juist in moderne auto's met een canbus kan je niet zonder risico meer iets inbouwen.

PS: volgende week ga ik een koplampzekering inbouwen. Ik zal ervoor zorgen dat ik de accuklem loshaal en ik zal ook eerst in mijn vraagbaak kijken of daar wel in staat hoe dat moet, beste Ronald. ;))))

gr.

Martijn

Martijn7427 0

13 jaar

Ha ha ...

Je kunt alles inbouwen wat je maar wil zolang je je maar aan een aantal basisregels houdt.
Komt wel bij dat het niet in een kadettje hoort en je het dus ook niet moet doen, maar een piepertje voor het licht is gewoon pure noodzaak .
Je moet even kijken waar de plus vandaan komt die naar je lichtschakelaar gaat.
In deze plusdraad zet je een losse zekering van 15 amp zo dicht mogelijk bij de accu of aftappunt, zo heb je de maximale lengte draad beschermt.
Goeie zekeringhouder gebruiken met degelijke stekkers, zodat je zo min mogelijk weerstand hebt en minder kans op corrosie.

Ik heb trouwens drie verschillende vraagbakens van eeb D kadett maar allemaar gezekerd, blijf het raar vinden.

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Mee eens, Christiaan. Ik bouw verder ook geen dingen in die er origineel niet inhoren.
Die plusdraad weet ik precies te lopen, sinds ik die kabelboom open heb gehad. (Dank zij die fout...haha) Hij is een 40 cm. lang en zit dan gesoldeerd aan een ring waarop een stuk of wat andere plusdraden gesoldeerd zijn. Ik neem aan dat je bedoelt dat ik vlak bij die ring de draad moet onderbreken voor de zekering?
Ik ga eens bij Rijsbergen kijken wat voor zekeringen ze hebben.


En dat van die vraagbaken en zekeringen begrijp ik ook niet. Ik heb een eenvoudige 10S versie. Kan het daar aan liggen? Ik bedoel: zou het kunnen dat een 12S wel zekeringen heeft?

Martijn7427 0

13 jaar

een 1.2s heeft ze absoluut en idd een duizendje zie je niet veel, zelfs een Kadett C was voorzien van een 12n of 12s.
Het blokje is ooit onstaan in de A kadett als 1000 ccm blokje met zo'n 42 pk.
Ja die draad bedoel ik, en miss kun je nog verder terug, dus vanaf dat knooppunt blijven volgen , want dan zullen er nog wel meer verbruikers zijn zonder zekering?
Succes in ieder geval.

Chris

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.