Hallo,
Mijn kadett is net apk gekeurd, maar heeft een lekke en gehorige waterpomp.
Nu wil ik m zelf gaan vervangen, maar de distributieriem loopt er ook overheen, dus ik denk dat het wijs is die ook te vervangen.
Is dit allemaal eenvoudig te doen?
In het werkplaatsboek is het mij redelijk duidelijk, alleen staat bij het monteren van een distributieriem dat je een riemspanningsmeter nodig hebt voor het bepalen van
de juiste spanning. Is dit ook op een andere manier te controleren?
En moeten er naast de riem nog meer onderdelen vervangen worden?
Groeten, Koen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
als deze een spanrol heeft ook gelijk vervangen en de waterpomp maar dat doet u al, een meter is niet nodig, als u de riem er op heeft moet u de riem op de lange zijde 90 graden kunnen draaien dus een kwart slag dat moet voldoende zijn
gr jan
Deze heeft inderdaad een spanrol. Echter: het spannen van de riem moet gedaan worden middels het verdraaien van de waterpomp. Op de bevestigingsplaat van de spanrol zit een pijl die dan tegenover een inkeping moet komen te staan wanneer de pomp verdraaid wordt.
Bekijk vooraf eerst goed hoe de situatie er uit ziet alvorens alles los te halen.
De waterpomp zit met 3 inbusbouten vast. Het kan zijn dat de spanning van de riem toch nog wijzigt wanneer de pomp helemaal vast gezet wordt.
http://www.google.nl/imgres?q=spanrol+di...
Ik heb eerst even gekeken op een site om onderdelen te bestellen.
Echter, een spanrol is alleen bekend bij een motornummer vanaf 193..... en bij mij begint het motornummer met 192.
Wel zijn er 2 typen waterpomp de een heeft een flensplaat aan de achterkant, de ander niet.
Ik zal eerst wel eens kijken hoe het er allemaal uitziet.
Heb het nog nooit eerder een D-riem vervangen maar ga het gewoon proberen.
Gr Koen.
13 jaar
voor het verdraaien van de waterpomp heb je een speciale sleutel van 42 mm nodig. of je moet zelf iets maken uit een brede strip,
gr.ton
13 jaar
het is vloeken in de kerk, maar voldoet een grote bahco (goede) ook?
13 jaar
dat kan je passen voor je begint , maar ik denk dat zoon grote bahco die open kan tot 42 mm er niet tussen kan en te lang is.
gr.ton
13 jaar
Ik heb bij mijn astra F dit gedaan met een waterpomp tang
13 jaar
je smeert de rubberen ring in met wat vaseline zodat ie goed kan draaien,dan zet je de waterpomp losvast,de riem erop en komen de merktekens van de spanrol niet goed,dan lange schroevendraaier op de waterpompbehuizing en met hamertje voorzichting links of rechtsom tikken totdat de merktekens kloppen dan inbusboutjes vastzetten ,dan paar keer de motor rondraaien en kontroleren.
13 jaar
Je hebt na mijn zeggen de oude 1400 OHC zonder spanrol...
De riem loopt vanaf de nokkenas om je waterpomp en zo naar de krukas en weer omhoog.
De latere X14SZ bv hebben onderaan een spanrol naast de pomp.
Waterpomp plaatsen met idd goed wat glijmiddel en dan spannen door de pomp te draaien en hoe je dat doet met een sleutel of zoals robby omschrijft is allemaal goed.
Zolang de merktekens maar in lijn blijven en altijd controleren door de motor voor het starten twee keer volledig rond te draaien en weer kijken naar de merktekens.
Alle 1.4i motoren hebben een spanrol, ook de C14NZ. De 1.3 heeft geen spanrol.
is dit dan een motor waarvan de zuigers de kleppen niet raken als de riem breekt?
13 jaar
Nee, die worden bij deze 1.4 wel geraakt. De 1.3 en de 1.6 hebben daar geen last van.
Net ben ik begonnen met de reparatie.
Helaas liep ik al vrij snel vast. Mijn plan was, alvorens nieuwe onderdelen te bestellen, de oude eerst te demonteren omdat er
verschillende onderdelen gebruikt zijn (2 typen waterpomp bijvoorbeeld).
Wat mij opviel, was dat de merktekens van het nokkenaswiel en het krukaspoelie niet overeen kwamen. Ik heb ze beide toch gemerkt.
Nu moest de krukaspoelie los en dat gaat niet. De auto in de 1e versnelling en op de handrem zoals het werkplaatsboek beschrijft, maar de moer gaat niet los. Je kan als het ware de motor nog steeds tornen.
Is er een manier om deze los te krijgen? Ik heb helaas geen luchtsleutel.
In het werkplaatsboek staat ook dat het aanhaalmoment maar 55 Nm is, en dat is toch niet zo heel vast??
de auto staat ook gewoon in de garage en niet op een brug.
En in het werkplaatsboek staat ook nergens beschreven hoe ik het koelsysteem straks weer moet ontluchten.
Of is dat bij deze auto's niet nodig?
Gr Koen.
13 jaar
Niet in de 1e maar in de 4e versnelling zetten en iemand anders even op de rem laten trappen. Gaat stukken beter dan.
Systeem kun je ontluchten door boven op het inlaatspruitstuk de temperatuurzender er uit te halen.
Oke, is dat alles?
Hmm morgen maar proberen dan. En als dat niet werkt?
Ik heb weleens bij een trekker een bandijzer tussen de starterkrans gestoken...
13 jaar
Als dat niet werkt: draai onder het koppelingshuis dan het dekseltje weg: 4 boutjes M7. Sleutelmaat 11 mm. Dan kun je daar een dikke schroevendraaier in de starterkrans steken.
Oke, ik ga het proberen! Bedankt!
13 jaar
ik zou toch eerst nog even naar die streepjes kijken want als je de eerste cilinder in het bdp hebt staan( krukas poelie streepje op pijl) dan moet het streepje op de nokkenas tandwiel toch echt bovenaan staan (gelijk met het streepje op de plaat die er achter zit)
gr. ton
13 jaar
Ik heb nog even gekeken, als de bovenste poelie (nokkenas) gelijk staat met de pijl, was de krusaspoelie ongeveer een kleine centimeter
verwijderd van het merkteken. Vond ik ook vreemd...
Maar wat kan ik nou het beste aanhouden? zometeen beide tekens maar gelijk zetten??
Inmiddels is de krukaspoelie er af. Inderdaad, 4e versnelling en een hulpje wat de rem even intrapt.
Alleen nu het volgende: De riem moet eerst ontspannen worden. Daarvoor de waterpomp dus terugschuiven. Dat kan alleen als de drie bouten van de pomp iets gelost zijn.
Ik zie er echter maar 1, de rest zit achter die kunststof kap (volgens mij) en die kan er dus niet vanaf als niet eerst de riem eraf is...
gr Koen
13 jaar
Ohja, en ik heb geen extra spanrol.. Alleen de poelies van de waterpomp, nokkenas en krukas.
13 jaar
Normaliter moet je alle 3 boutjes kunnen lossen, ook wanneer dat kapje er nog op zit. Die oude riem kun je zo een mes in zetten.
kijk even in je mailbox heb ik uitgebreide info voor je.
13 jaar
Mijn oude corsa C14NZ heeft geen spanrol.
Het blokje staat al 8 jaar in mijn schuur te wachten ooit nog van nut te zijn.
Ik draai hem regelmatig rond en de riem gaat vanaf de nokkenas recht naar beneden zonder spanrol, het enige wat spant is de waterpomp.
Hier is verder geen discussie over mogelijk...
Koen heeft dus gelijk dat hij dat ook niet heeft.
Bedankt voor je extra info Robby!!
Het is wel niet helemaal hetzelfde, maar komt zeker van pas!
De pomp is eruit! het ging allemaal redelijk vlot, dus morgen kunnen we onderdelen halen.
Ik laat het jullie weten!
Gr Koen.
13 jaar
ik heb je nu even de gegevens van de c14nz gestuurd.nu moet het goed zijn.
13 jaar
Net heb ik alles gemonteerd en dat ging allemaal vlot!
Ontzettend bedankt allemaal voor jullie tips en inbreng.
En robby voor je beschrijving via de mail.
Wel een vraag, (maar ik weet niet of dat dat eerst ook zo was) als je het gas loslaat hoor je de motor
een wat gierend geluid maken. Het lijkt een beetje op de achteruitversnelling..
Volgens mij heb ik alles netjes gemonteerd en loopt ook de nieuwe riem niet tegen het deksel aan.
Nogmaals ontzettend dank, en ik hoop de volgende keer weer een beroep op jullie te mogen doen.
Gr Koen.
13 jaar
waarschijnlijk staat je distributieriem te strak.
13 jaar
riem te strak zolang hij niet echt giert met gasgeven niet direkt slapper zetten want dan gaat de pomp weer lekken.
Kan ineens goed zijn zit een klein beetje "rek"in.
Als het te erg is of blijft dan moet ie wel slapper gezet worden.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar