hallo, ik heb 2 opel kadett d staan (1200cc ) waarvan de ventilator niet wil van werken van de koelingsradiator . als je de kabels overbrugt zonder de koelingsensor te gebruiken gaat de ventilator continue . nogtans heb ik al een nieuwe koelingsensor,waterpomp en thermostaat gemonteerd maar dat gaf geen verschil . de radiator is ook niet verstopt want als de motor warm is duwt de motor al zijn water terug via de radiator in de waterreservoir . wie kan me helpen ? mvg
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
wat bedoel je met als je de kabels overbrugt ?
als je de sensor overbrugt en de ven gaat lopen.(sensor stuk).
gaat de ven niet lopen dan geen 12 v aan een kant van de sensor(zekering waarscijnlijk?)
als je de thermoschakelaar verwijderd komt er ook op die plek een flinke straal koelvloeistof naar buiten ?
[quote=P.Rutser]wat bedoel je met als je de kabels overbrugt ?
als je de sensor overbrugt en de ven gaat lopen.(sensor stuk).
gaat de ven niet lopen dan geen 12 v aan een kant van de sensor(zekering waarscijnlijk?)[/quote]
ik heb de sensor overbrugt en de ven loopt maar ik heb wel al 2 nieuwe sensor's ingestoken en het gaat nog niet .
13 jaar
[quote=C.Jonker]als je de thermoschakelaar verwijderd komt er ook op die plek een flinke straal koelvloeistof naar buiten ?[/quote]
als ik de thermoschakelaar verwijderd dan komt er geen straal naar buiten . ik heb zelfs de motor laten draaien zonder thermostaat en het bleef het zelfde probleem .
13 jaar
Met thermoschakelaar bedoel ik de schakelaar onder in je radiateur die de fan inschakeld, dat heeft niks met de thermostaat te maken die zit onder de bovenste slang onder het dikke gedeelte.
Er moet water uit komen als je de schakelaar verwijderd, zo niet dan krijgt de radiateur daar geen vloeistof en heb je meteen de oorzaak van het probleem.
k'ben mee . idd als je die schakelaar verwijderd stroomt er water uit . dus er is degelijk wel water aanwezig .
13 jaar
dat kan natuurlijk ook.
13 jaar
zou er ergens iets aan mijn motorblok zelf iets zijn ? zoals de cilinderkoppakking? of barst ? of is dat onmogelijk ?
13 jaar
oke dan is het vreemd dat een nieuwe schakelaar niet reageert.
Maar het is heel simpel , trek de stekker van deze schakelaar en verbind deze even door met bv een kabeltje/ paperclip, de fan moet nu gaan draaien.
De schakelaar doet hetzelfde boven een bepaalde temperatuur nl.
Dan is of deze schakelaar ook niet goed of er komt toch niet voldoende koelvloeistof langs of je wacht niet lang genoeg, bij deze kadettjes loopt de meter dan bijna de schaalverdeling uit !
Bij lekker pakking krijg je andere klachten meestal en de kop is van gietijzer en die zijn nagenoeg onverwoestbaar.
De 1200 ohv van opel is het beste wat ze ooit hebben geproduceerd..
inderdaad als je de stekker verbindt dan draait de ventilator. dus het beste zou zijn eens een nieuwe radiator steek ? want het sensor is nieuw en ik heb zelfs een 2de bijgekocht en het was ook zelfde probleem . dus als ik een nieuwe radiator steek dan ben ik zeker dat er water genoeg koelvloeistof langs . de mete rvan de temperatuur loopt tot 3/4 en dan plots duwt hij het water dat zit in de motorblok en in de radiator via de radiator terug naar het reservoir .
13 jaar
dus bij 3/4 van de temp. meter gaat je thermostaat open.
dan hoeft de vin nog lang niet aan te slaan want dan is de radiator nog koud.
sensor controleren pannetje met water termometer ohm meter,water opwarmen en kijken bij welke temp. hij schakelt .
als je een termo meter met een kabeltje tot je beschikking hebt kan je die vlak bij de sensor op de radiateur plakken en kijken hoe warm het daar wordt
13 jaar
bedankt voor de info ik zal dat zeker eens proberen met die sensor in een pan met warm water met een termometer erbij en eens kijken wanneer het werkt . alvast bedankt !
13 jaar
Thermostaat Zal wel dicht blijven staan.
Gevolg geen circulatie en dus geen koelvan die werkt .
Dan gaat de motor staan koken naa een minuut of 10
@opel kadet d :
Indien u wilt reageren op de laatste reactie, doe dit dan in het tekstvak ONDER de laatste reactie waar antwoordt direct boven staat en NIET via de button citeren.
Het herhalen van de laatste reactie heeft geen enkele toegevoegde waarde.
Zeer simpele techniek dus ook zeer simpel op te lossen... laat motor draaien en voel of de radiateur mee gaat doen naar een poos ( bovenste slang word heet en later radiateur ook en onderste slang.
Kookt de motor eerder dan dat radiateur warm word dan blijft thermostaat dicht zitten.
ik heb een volledig nieuw waterpomp met thermostaat in gestoken en het probleem blijft zich voor doen . ik zal nog eens de oude thermostaat insteken en nog eens proberen . en als het dan niet lukt dan is mijn geduld op en zet ik ze te koop .
13 jaar
[b] Nogmaals voor @ opel kadet d[/b]:
Indien u wilt reageren op de laatste reactie, doe dit dan in het tekstvak ONDER de laatste reactie waar antwoordt direct boven staat en NIET via de button citeren.
Het herhalen van de laatste reactie heeft geen enkele toegevoegde waarde.
opel kadet d
Heb je toch wel de goede waarde thermostaat in gestoken
Hebt ze van verschillende temperaturen
13 jaar
Allemaal goede tips, maar wat ik mij wel afvraag en nergens lees is dat de motor te warm wordt???
Dus mijn vraag is of de motor eigenlijk TE WARM wordt of gewoon dat uw ventilator niet wil draaien?
13 jaar
Dit is op te lossen want simpeler dan dit krijg je het niet, reageer eens op OVI want die heeft een punt
Zou zomaar eens een probleem kunnen zijn dat er helemaal geen is! lol
Ik ben ook even terug online want ik heb nu een ander probleem! (geen lol)
Heb u het probleem doorgemaild Christiaan!
13 jaar
Heb het ook even op het forum gezet bij Ford Galaxy
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
13 jaar
Die oude Kadettjes hebben een grote radiateur met een koelingsvermogen van hier tot Tokio. die vin wordt niet aangesproken als de koelvloeistof temperatuur binnen de marge blijft. Is meer een gevalletje van willen dat de vin draait, dat kan ook monteer een schakelaar op het dashboard en bedien de vin zelf, nut heeft het niet maar hij draait wel kunnen die Kadettjes weer jaren mee.
13 jaar
aan alles mensen dat me geholpen hebben een grote merci !!! want de ventialor werkt terug en de motor draait terug als een klokje :) allemaal bedankt !!
13 jaar
hoe heb je het opgelost dan.
13 jaar
alles nog eens goed gecontroleerd en eens laten draaien tot 3/4 van temperatuur en hij duwde wel zijn water eruit maar plots niet meer en de ven sloeg aan .(dus op 3/4 van temperatuur) dus ik denk dat er gewoon weg teveel water was en dat hij daardoor zijn water uitduwde . dus ik heb de wagen bijna een uur laten draaien en mee gereden en er liep geen druppel water uit het reservoir .
13 jaar
mooi zo...bedankt voor de feedback.
Je moest dus wel degelijk gewoon wat langer wachten tot hij wel degelijk warm genoeg was! Soms zie je problemen die er niet zijn maar het voordeel is dat ze zich ook vanzelf oplossen!
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar