Opel Kadett: Remmen lopen zwaar - APK-afkeur

Bouwjaar: 1982, Brandstof: Benzine, Motorcode: 10S

Kadettje door de keuring. Afgekeurd op 3 punten:
- Voorpijp uitlaat lek (heb al een nieuwe besteld)
- Spoorstangkogelhoes gescheurd
- Voorremmen lopen zwaar (links zwaar, rechts nog zwaarder, verschil in remwerking: 29%)

Nu wil ik de remklauwen uit elkaar gaan halen en schoonmaken. Ik hoop dat dat voldoende is om ze weer 'lichter' te maken. Heeft iemand met Kadett-ervaring nog specifieke tips, of mogelijke oorzaken voor het zwaar lopen van die remmen?

gr.

Martijn

Martijn7427

Geplaatst door Martijn7427 (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Kadett? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

Mausx (0), 12 jaar geleden

De remblokken zullen wel vastgeroest zitten samen met de glijbussen. voor de glijbussen is een revisiesetje te krijgen. gaten uithonen met een handhoon.
nieuwe glijbussen erin en meestal is dan alles weer goed. En ik zou er een nieuwe set remblokken in zetten.
al die onderdelen kosten niet de hele wereld en het is wel voor de veiligheid. zowel die van jou als die van anderen.

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Controleer ook de remslangen. Deze zijn nu ook al bijna 30 jaar oud en willen inwendig nog wel eens "oplossen" waardoor de remolie niet/slecht terug kan stromen naar het potje en daardoor de remmen blijven aanlopen.

master (0), 12 jaar geleden

remolie verversen (kijk ook hie deze eruit ziet ivm vervuiling)blokken vervangen en revisiesetje.

3279 (0), 12 jaar geleden

inderdaad,best de remleidingen controleren en remolie vervangen (wie weet hoe lang zit deze er al in) En om het probleem op te lossen remmen langs beide kanten demonteren,klauw goed proper maken met staalborstel en op de raakvlakken waar de remblokken in schuiven nog eens extra met een scuurpapiertje een een heel klein beetje vet aan doen zodat de remblokken vrij kunnen bewegen. Ook een heel klein beetje vet op de achterkant van de (nieuwe) remblokken waar deze de zuigers raken. Ook de stofkappen van de zuigers controleren op scheuren,Deze zitten ook in dat revisie setje in. Als je dit doet remt hij als de beste... Natuurlijk ook kijken of het nog de moeite is om de schijven te laten zitten,als ze bijna versleten zijn best mee vervangen dan zit je voor zeer lang goed en moet je alles niet direkt weer demonteren

Martijn7427 (0), 12 jaar geleden

De remblokken zijn pas vervangen en de remschijven zijn afgedraaid (door de vorige eigenaar). Dat zal dus niet nodig zijn. En de remblokken zullen daardoor ok niet vastgeroest zijn zoals Maurice veraonderstelt. Maar een revisiesetje halen, ga ik zeker doen, en natuurlijk nieuwe remolie.
Nog even @ moderator: hoe kan ik zien of de remslangen "opgelost" zijn? Is dat aan de buitenkant te zien?

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

Dat is niet te zien martijn...
Draai de ontluchtingsnippels eens open nadat je stevig op de rem hebt getrapt, zit hier druk achter? dan geven de slangen slecht retour.
Remvloeistof mag er gemiddeld gezien maar twee a drie jaar in zitten omdat het vocht aantrekt.
In de praktijk word het niet vaak ververst...ook niet bij mij :D
Je zou ook op zoek kunnen gaan naar andere klauwen, zijn genoeg te verkrijgen....
Maar natuurlijk ook de zuigers en klauw moet goed gangbaar bijn en goed in het vet staan...

3279 (0), 12 jaar geleden

Als je een revisie setje gaat halen kan je even goed de klauw reinigen zoals ik eerder beschreef,dan ben je 100% zeker dat ze terug in orde zijn. Bij remstof ophooping of roest ga je juist sneller last hebben van vastzittende remblokken als deze nieuw zijn want die kantjes zijn niet ingesleten en die fractie van een millimeter kan het veschil tussen los of vast zitten zijn,Ze moeten losjes heen en weer kunnen bewegen. Je moet de klauw toch demonteren voor de nieuwe stofhoezen rond de zuigers die in dat revisie setje zitten. Voel dan eerst of de zuigers vast zitten of niet en schuur ze indien nodig een beetje af als er oneffen heden op zijn en vet deze een klein beetje in bij het monteren. Kontroleer de remleidingen op knikken,verstoppingen en blaasjes. Bij twijfel vervangen,dat kost het geld nu ook niet.

Martijn7427 (0), 12 jaar geleden

@ Christiaan: bedankt voor de tip. Ik ga de slangen op die manier testen. De remvloeistof ga ik in ieder geval verversen. Bij de Omega doe ik het ook elke twee jaar.
Ik ga eerst proberen de bestaande klauw te reviseren. Bij de automaterialenzaak kan ik een heel duur tubetje remcylindervet kopen. Zijn er goedkopere alternatieven? Is kogellagervet ook goed? Of wordt dat te heet?
@Gerd: bedankt voor je nuttige adviezen. Bij de automaterialenzaak liggen twee revisiesetjes klaas, hoewel setjes, volgens mij zijn het alleen twee stofhoezen. Zodra ik tijd heb, ga ik ze halen en ga ik het zaakje eens uit elkaar halen en reinigen.

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Zuurvrije vaseline kan ook..........Eventueel kopervet. Lagervet is minder geschikt.

harnak (0), 12 jaar geleden

volgens mij zit het probleem niet in je cilinder maar in de geleide pennen van je remklauw en nee daar moet je ook geen kopervet of lagervet of wd40 opdoen

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Zelfs op die geleidepennen GEEN kopervet....dan staat alles vast.!!! We horen na demontage wel wat er vast staat. en zorg dat er geen vocht bij kan komen . Veel monteurs slaan eerst het dopje kapot en laten het daarna maar weg . Succes.

Martijn7427 (0), 12 jaar geleden

OK, zuurvrije vaseline voor de remclinder, en helemaal geen vet voor de geleidepennen, begrijp ik. En verder eerst maar eens de boel loshalen. Ik heb twee nieuwe dopjes liggen. De oude zijn niet best meer.
't Zal wel even duren voor ik ermee aan de slag kan. Heb het nu erg druk, maar voor 29-12 moet het gebeurd zijn, want dan verloopt de keuring. Ik houd jullie op de hoogte. Bedankt voor alle tips!

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Om die stift zit nog een rubber ring en het geheel moet in een zuurvrij vet en gat en pen moet roestvrij zijn. Inbusbout vastzetten met 50 NM. Zuiger in cilinder moet soepeltjes in en uit kunnen schuiven. Groeven voor de rubber ring en manchet brandschoon,met remvet vullen voor montage.!Succes.

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

honderden auto's gedaan en alle collegamonteurs gebruiken kopervet... pennen worden behoorlijk heet en in 15 jaar nog nooit problemen gezien.
Wat weten jullie wat wij hier met 20 man niet weten ?

Mausx (0), 12 jaar geleden

Bij het nieuwe revisie-setje zit ook gewoon een zakje vet. of idd kopervet. de doppen er voorzichtig op tikken, niet indeuken want dan schieten ze er uiteindelijk weer van af. liefst iets van een buisje gebruiken die precies op het randje valt.

@ Christiaan, Zo leer je elke dag weer wat nieuws. Hahaha

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

precies dat dacht ik dus ook...invetten die handel en goed sluiten, komen nimmer problemen van en een kadettje is een heerlijk simpel wagentje, dat komt wel goed ...

Succes

Martijn7427 (0), 12 jaar geleden

VAn het weekend beide remklauwen gereviseerd. Was een leuk klusje. Ik heb er weer een hoop van geleerd!
De glijbussen zaten muurvast. Ik heb ze er uiteindelijk draaiend (met een bout en een moer erin) eruit kunnen krijgen. De klauwen lopen weer lekker soepel.
Bedankt voor alle tips! Fijn dat er mensen zijn die hun ervaringen willen delen.
Twee vragen nog:
- Hoe lang gaat zo'n gereviseerde remklauw ongeveer mee? Ik bedoel: moet het over 20.000 km weer, of is dat zo niet te zeggen?
- Mocht zo'n revisie regelmatig voorkomen, dan kan ik misschien bij de volgende revisie andere remklauwen, zonder glijbussen monteren. Ik heb wel eens begrepen dat remklauwen van een E-Kadett ook passen. Weet iemand dat?

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Het is niet zo dat het bij iedere jaarbeurt uit elkaar moet gewoon controleren op gangbaarheid. Monteer de zaak zo, zonder dat er water tussen kan komen en maak gebruik van het vet wat daar voor bedoeld is. In dat metale dopje zit eenpakkingrupsje .Dit lag er bij demontage vaak los in dus .........geen hoge pet. Hoe was het met de zuigers ? Eventueel met remmenvet monteren nadat je de groeven roestvrij hebt gemaakt. Groeten.

Martijn7427 (0), 12 jaar geleden

Er zat remcilindervet bij de revisiesetjes. Dat heb ik gebruikt. De zuigers zagen er goed uit. Ik heb ze schoongemaakt en met waterproofschuurpapier korrel 600 heb ik alle oneffenheden en aangekoekte restjes weggeschuurd. Zo ook met de cilinders waar de glijbussen in moeten. Ik heb alles ingesmeerd met remcilindervet. De achterkant van de remblokjes heb ik ingesmeerd met kopervet.
Ik ga voortaan het remsysteem elk jaar controleren op gangbaarheid.

Martijn7427 (0), 12 jaar geleden

En hij is goedgekeurd bij de APK. Voor de revisie van de remklauwen was het verschil in remwerking links-rechtsvoor 29%, nu nog 10 % (achter 6%). Hij kan er weer een jaartje tegen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.