Opel Zafira: gloeibougies

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0dtl 82 pk

Bij het uitlezen bij de opel dealer is gebleken dat er een gloeibougie defect is , één of meerdere dat kon men mij niet zeggen . Ik zou ze nu willen doormeten , maar kan iemand mij de waarde zeggen dat zo 'n gloeibougie moet hebben ? En kan ik ze meten terwijl ze nog in de motor zitten of moeten ze er uit ?

Alvast bedankt voor diegene die willen helpen .

opelfan

Geplaatst door opelfan (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Zafira? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

Frontiman (0), 17 jaar geleden

Je kan de gloeibougies doormeten met een multimeter en hebben dan een weerstand tussen de 0.8 en de 1.3 Ohm.
Het makkelijkste is hem er uit te halen dit doe je met een lange dopsleutel.
Wat is de km stand van de auto??als dat tegen de 100.000km is en er zijn nog nooit nieuwe in gekomen kan je beter alle 4 vernieuwen.
Kosten van een gloeibougie is +/- 17euro

opelfan (0), 17 jaar geleden

km stand is 60000 , ik vermoed dat er maar één stuk is . meten is natuurlijk weten he . Dus tussen 0.8 en 1.3ohm , alles wat er onder of er boven valt kan ik als defect beschouwen ?
bedankt ik laat nog wel iets weten

stefan84 (0), 17 jaar geleden

mario

je kan ze er ook uitdraaien en de accuspanning erop houden,wacht 5 seconden en kijk wat er gebeurt..zo zie je of ze nog werken of kapot zijn..

Stefan

aghofman (55), 17 jaar geleden

Let ff op bij het uitdraaien. Als tie muurvast zit en er heel lastig uitdraaid dan heb je grote kans dat je het schroefdraad van de kop molt, zoals bij mij vorige week gebeurde. Je heb dan de keuze niets doen en met drie bougies starten, moet geen probleem zijn , of er nieuwdraad/bus in laten zetten. In het ergste geval moet de kop vervangen worden, dit kost wat....Na een of twee slagen met de pijpsleutel moet ie er soepel uit gaan.

Met de multimeter meten tussen de stift en de min van de accu. 0-2 Ohm is goed, bij defect meestal oneindig.
Is heel makkelijk te testen als je de pluggen eenmaal loshebt, je kunt ze er gewoon in laten zitten.

Succes

Aad

hoogfrequent (0), 17 jaar geleden

60000km met een diesel uit 2000? Iin ieder geval alle 4 vervangen als dit de eerste keer is. Is een kwaaltje.

Frontiman (0), 17 jaar geleden

Ik zou ook meteen alle 4 vernieuwen.
Als je ze er uit draait heel rustig en niet met groffe sleutels waar je het gevoel minder mee hebt.
Ik doe het altijd met een kleine ratel met een lange dop erop.
Mocht je nu een beetje weerstand voelen draai dan een stukje terug en dan weer heen gebruik dan een beetje kruipolie erbij.
Op www.masterbase.nl kan je kijken wat ze ongeveer kosten.

opelfan (0), 17 jaar geleden

ja inderdaad 60000 km met een diesel , het bestaat nog ! deze wagen is een jaar geleden gekocht met 33.000 km . Stond er al een tijdje vermoed ik 2.0 di 16v is nu eenmaal niet zo populair als 2.0dtl 16v ( de 100 pk versie ) . Ik vervang ze dus binnenkort alle vier en zal goed opletten .testen met de accuspanning erop doe ik zeker , ik benieuwd .
bedankt aan ieder voor deze tips !

opc8275 (0) PRO, 17 jaar geleden

wij hebben vandeweek ook eentje afgebroken , en de klant rijdt nu met 3 gloeibougies ; zou dit startproblemen geven als het echt koud wordt ? Tis een omega b 22dti ;

sjaak10918 (0) PRO, 17 jaar geleden

eventueel 2 x gloeien als het starten moeilijk gaat bij kou. Sjaak

stefan84 (0), 17 jaar geleden

inderdaad een paar maal laten gloeien is ook een optie..

Stefan

hoogfrequent (0), 17 jaar geleden

Nou Mario, da's boffen met 60000km. Heb zelf ook een dtl 2000 met 80pk en slechts 150000km maar ben dik tevreden met deze motor. Is niet de allersnelste maar loopt wel lekker. Zeker als je er alleen in zit en dat zijn vaak de meeste km. Maar ook volbepakt trekt die wat minder maar nog prima. Gevoelsmatig heel wat beter dan mijn vorige 120pK Mondeo benzine. Alleen goed op je olie letten. Ze lusten wel een slokje met 1l op de 3000km. Heb i.p.v. de overal aanbevolen volsyntheet 5W30 er 5W40 in en dat verbruikt wat minder. Verder nog een kwaaltje met de achterremmen met dit type. Remblokken blijven elk jaar hangen maar hiervoor is een modificatei van Opel. Klauwen en blokken worden vervangen onder garantie.

Veel plezier met je dtl.

opelfan (0), 17 jaar geleden

deze wagen is van een vriend , zelf rijd ik met een astra gtc , waar ik tot op heden ( 1 jaar ) zeer tevreden over ben , zou spijtig zijn natuurlijk . Maar het is hier al dikwijls aan bod gekomen het kan .
Voor de zafira valt het olieverbruik redelijk mee , elke 7000 km onderhoud , dan begint de check control van de boordcomputer op te springen . Er komt dan 4 liter olie uit van de 5.5 die er op gaat , dit vind ik lang niet slecht . Verder nog geen problemen gehad .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.