Opel Corsa: Gloeibougies vaak defect Corsa B 1.5 TD' 98

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.5 TD

Beste Forumbezoekers,

De vraag is de volgende:

Steeds vaker merk ik dat de gloeibougies van de Corsa B 1.5TD het begeven. Nu vooral, omdat het kouder wordt.
De rechterverstuiver is enigzins vochtig (bekeken vanaf de voorkant van de auto). Echter lekt deze niet overmatig.
De andere 3 verstuivers zijn volledig droog van buiten gezien.

Nu heb ik 3 maanden geleden alle gloeibougies vervangen. Na 3 weken begaf de linker gloeibougie het (met de droge verstuiver), en
nu blijkt de 2e van rechts weer kapot te zijn (degene naast de enigzins vochtige verstuiver).

Volgens mijn dealer kan het geen kwaad als de verstuiver van buiten enigzins vochtig is. Maar 2 gloeibougies in 3 maanden tijd vind ik
persoonlijk wel erg veel. Heeft iemand hier ervaring mee, wie kan me verder helpen?

De voorgloeitijd is niet gewijzigd, en ik heb 140.000 kilometer zonder dit probleem gereden.
De huidige km stand is momenteel 240.000, maar dit hoeft geen probleem te zijn voor het Isuzublok.

Kan het zijn dat de gloeibougies kapot gaan doordat die ene verstuiver lekt, en wellicht druppelt in het motorblok?

leobolle

Geplaatst door leobolle (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Thijs11395 (0) PRO, 16 jaar geleden

Een verstuiver die "pist" kan een gloeibougie wel snel vernaggelen. Maar alleen die ene natuurlijk. Je zou de verstuivers moeten testen om te zien hoe goed ze nog zijn. Start de wagen wel goed met nieuwe gloeiers?

Misschien is het probleem elektrisch. Blijft het gloeirelais niet plakken?

leobolle (0), 16 jaar geleden

Thijs, bedankt voor je reactie..
Enig idee hoe ik dit kan nagaan? Zou niet weten waar het gloerelais zit...
Enig idee of een "pissende" verstuiver kwaad kan, mits de gliebougie eronder geen schade van het "pissen" ondervind?

Thijs11395 (0) PRO, 16 jaar geleden

Als het gloeirelais blijft plakken, gaat het voorgloeien te lang door. Je meet dan dus ook na de normale nagloeitijd nog steeds stroom op de gloeibougies.
Een verstuiver die niet goed vernevelt, geeft een slechtere verbranding, dus meer emissies en meer verbruik.

henk benzinetank (0) PRO, 16 jaar geleden

Dit gloeisysteem blijft onder normale omstandigheden nagloeien tot zo'n 60 graden koelvloeistoftemp. Het kan zijn dat deze temperatuurmeting niet goed is. Sensor zit in het thermostaathuis tussen motor en versn.bak. Deze sensor heeft zelf een draadje, met een connector een paar centimeter van de sensor vandaan. deze wil wel eens losliggen, waardoor het systeem als maar blijft nagloeien, en daar kunnen je gloeikaarsjes niet tegen. Of betreffende sensor is kapot/slecht.

Henk

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.