Hallo beste forumleden,
Ik hoop dat jullie het niet erg vinden dat ik me voor deze vraag speciaal heb aangemeld, maar gezien het feit dat hier een hele hoop autokennis bij elkaar zit, leek het me toch wel nuttig om mijn vraag toch even hier te stellen.
Auto:
Opel Astra G 1.6 16V CDX
Bouwjaar '98, 99000 km.
Probleem:
De motor schokt regelmatig tijdens het optrekken (ook vanuit stilstand) of doortrekken (bijv. bij inhalen). Het gebeurt bij allerlei snelheden, maar ik krijg de indruk dat het voorkomt wanneer de motor veel vermogen nodig heeft. Dit komt, als ik een beetje doorrijd, toch wel 1x per rit voor(ik rij bijna alleen naar mijn werk op en neer, en dat is 13 km enkel).
Bij optrekken vanuit stilstand gebeurt het ook steeds vaker, en dan lijkt het alsof de motor bijna afslaat. Het lijkt niet te gebeuren als ik de motor eerst wat meer toeren laat draaien, voordat ik de koppeling op laat komen.
Wanneer de motor schokt, brand het lampje van het motormanagement kortstondig. Ook brandt (volgens mij niet altijd) het lampe van het koelingssysteem.
Een tijdje geleden heb ik de motor uit laten lezen, zonder resultaat. Ondertussen is het weer behoorlijk wat keren voorgekomen, maar ik kan nu de motor niet meer zo makkelijk uit laten lezen (Opel-garage in Roermond is failliet).
Het vreemde is, wanneer de motor geschokt heeft, en ik kom tot stilstand, dan ligt het stationaire toerental een stuk hoger (1500 tot wel 3000 toeren). Als ik een seconde of 20-30 stilsta, dan zakt het toerental stapsgewijs weer. Ook lijkt het dat de motor na het schokken meer benzine verbruikt (af te lezen uit de boordcomputer).
Ik heb op internet problemen gezien die er wat op lijken, maar die eigenlijk niet exact hetzelfde zijn.
Kan dit een probleem van de EGR klep zijn? Of iets anders? Ik heb ook ergens gelezen over hoe je de motor zonder computer zelf kon uitlezen, maar ik kan niet meer terugvinden hoe dit moest.
Bij voorbaat heel erg bedankt voor jullie input! Wordt erg op prijs gesteld.
Groetjes,
Ruud
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoe oud zijn de bougies en bougiekabels?
Zijn verschillende oorzaken mogelijk, zoals een defecte koelwater temperatuur sensor of valse lucht.
Makkelijkste is toch uitlezen door de dealer. Die kan ook de fout in het koelsysteem uitlezen.
Dat scheelt een hele hoop zoekwerk, tijd en geld.
Pas op met doorrijden met deze storing. Dit kan de katalysator grote schade toebrengen en die zijn erg duur.
Wat je zelf kunt doen is alle slangen van en naar het inlaatspruitstuk controleren op lekkage, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig dicht? Vooral het 1e deel tot aan de katalysator.
Wat betreft het zelf uitlezen: even op het forum zoeken naar paperclip methode. Staat hier vaak genoeg beschreven.
Maar daar zie je alleen fouten mee van de motor, niet van het koelsysteem.
Super, bedankt voor jullie input!
Ik heb geen idee hoe oud de bougies en -kabels zijn. Ik geloof dat de bougies wel nagekeken zijn, geloof niet dat het daaraan lag.
Wellicht toch een beter idee om een keer naar de dealer te gaan.
Zal zowieso eens kijken naar de paperclip methode.
Zelf ben ik redelijk a-technisch wat auto's betreft, dus zelf dingen controleren is denk ik niet aan mij besteed.
Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen!
Groetjes,
Ruud
14 jaar
Ruud al wat gehoord wat het probleem is ? Ik heb een bijna zelfde probleem met mijn opel corsa. Ik denk dat het bij mij te maken heeft met het koelsysteem. (verwarming werkt niet, temperatuur loopt snel op, schokt en haperende motor)
gr. Lucas
14 jaar
Hey Lucas,
Op het moment weet ik nog niet 100% zeker wat het is. Er is naar de motor gekeken, maar het kunnen 2 dingen zijn. Zowieso was bij mij een temperatuursensor kapot. Dit verklaarde waarom ik soms het hoge toerental kreeg. De sensor gaf soms een te lage temperatuur aan, waardoor de motor meer benzine ging inspuiten, dus een hoger toerental en een hoger verbruik. A.s. zaterdag wordt deze sensor vervangen, dan moet ik kijken of het schokken van de motor hiermee ook verholpen is. Mocht dit niet zo zijn, dan ligt het probleem aan de EGR klep. Maar ik laat eerst de temperatuursensor vervangen (is een stuk goedkoper dan een EGR klep, en de sensor was toch al kapot), en dan kijk ik het even aan. Mocht het daarna niet opgelost zijn, dan wordt het dus waarschijnlijk een nieuwe EGR klep.
Maar bij mij brandde in het dashboard ook het lampje van het koelsysteem af en toe wanneer de motor schokte. Misschien kan het bij jou de temperatuursensor zijn?
Ik hou jullie op de hoogte als ik meer weet.
Groetjes, en bedankt nogmaals voor alle input.
Ruud
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar